in materie de protectie a datelor
La doi ani după ce Comisia Europeană a propus o reformă majoră a normelor UE de protecție a datelor, pentru a le adapta la cerințele secolului XXI (IIP/12/46), au fost înregistrate progrese considerabile în domeniu (MEMO/14/60 din 27 ianuarie). În octombrie 2013, Comisia pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (LIBE) a Parlamentului European a votat cu o largă majoritate sprijinirea propunerilor Comisiei (MEMO/13/923 ). Între timp, miniștrii de resort din cadrul Consiliului UE pe tema justiției au participat la numeroase discuții asupra acestor propuneri, dar nu au căzut încă de acord asupra unui mandat de începere a negocierilor cu Parlamentul European. Cu ocazia Zilei europene de protecție a datelor, într-un discurs ținut la Centrul de Studii Politice Europene (CEPS), dna Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisar UE pentru justiție, a făcut apel la un „pact pentru Europa în materie de protecție a datelor” (SPEECH/14/62). Experți ai Comisiei Europene au răspuns în direct la întrebări cu privire la protecția datelor, prin intermediul unui chat pe Twitter ce a avut loc între orele 13.00-14.30 (ora României). Cei interesați au putut participa la discuții utilizând hashtag-urile #EUdataP și #EUchat.
„Trebuie să abordăm cu seriozitate protecția datelor. Parlamentul European a înțeles acest lucru și comisia sa LIBE a votat în luna octombrie în favoarea unui regulament solid, cu sancțiuni credibile care să asigure respectarea normelor europene. Săptămâna trecută, la Atena, cele trei instituții — Comisia Europeană, cei doi raportori ai Parlamentului European, precum și președinția greacă și președinția italiană care urmează să preia mandatul la nivelul UE — au convenit asupra unei foi de parcurs pentru a obține un acord privind reforma în materie de protecție a datelor înainte de sfârșitul acestui an. Având în vedere că negocierile referitoare la Directiva privind protecția datelor din 1995 au durat cinci ani, acesta este un rezultat mai degrabă pozitiv. Acest lucru corespunde, de asemenea, concluziilor la care șefii de stat și de guvern au ajuns în cadrul summitului european din octombrie, când au fost de acord cu faptul că regulamentul privind protecția datelor ar trebui să fie pus în aplicare în toate statele membre până cel târziu în 2015”, a afirmat dna Viviane Reding în discursul său, discutând despre ritmul negocierilor.
Aceasta a adăugat: „Dacă UE vrea să fie credibilă în eforturile sale de a restabili încrederea, dacă vrea să reprezinte un model pentru alte continente, atunci ea trebuie să facă ordine în propria gospodărie. (…)”
În opinia dnei Reding, soluția adecvată pentru restabilirea încrederii — în relațiile transatlantice, precum și în ceea ce privește modul în care întreprinderile și guvernele gestionează datele cu caracter personal ale cetățenilor — este un pact pentru Europa în materie de protecție a datelor. Acesta ar trebui să aibă la bază opt principii:
-
„Reforma în materie de protecție a datelor trebuie să fie înscrisă în legislație. Îmi doresc ca în 2014 protecția datelor să cunoască o viteză maximă.”
-
„Reforma nu ar trebui să facă o distincție între sectorul privat și sectorul public. Cetățenii pur și simplu nu ar înțelege o astfel de distincție într-o perioadă în care sectorul public colectează, coroborează și uneori chiar vinde date cu caracter personal. De asemenea, este foarte dificil să se facă o distincție atunci când o autoritate locală poate cumpăra spațiu de stocare într-un cloud privat.”
-
„Actele legislative care instituie norme de protecție a datelor sau care afectează viața privată trebuie să facă obiectul unei dezbateri publice, deoarece acestea vizează libertățile civile online.”
-
„Colectarea datelor ar trebui să aibă un obiect specific și să se limiteze la ceea ce este proporțional cu obiectivele care au fost stabilite. Supravegherea generalizată a datelor transmise în cadrul comunicațiilor electronice nu este acceptabilă.”
-
„Actele legislative trebuie să fie clare și trebuie să fie actualizate. Nu este posibil ca statele să se bazeze pe norme depășite, elaborate într-o altă epocă tehnologică, pentru a reglementa programele de supraveghere moderne.”
-
„Securitatea națională ar trebui să fie invocată cu moderație. Ar trebui să fie excepția, mai degrabă decât regula.”
-
„Dacă nu se prevede un rol pentru autoritățile judiciare, nu poate exista un adevărat control. Este bine să existe un control executiv, este necesar să se asigure un control parlamentar, însă este esențial să existe un control judiciar.”
-
„Un mesaj adresat prietenilor noștri americani: normele privind protecția datelor ar trebui să se aplice indiferent de cetățenia persoanei în cauză. Aplicarea unor standarde diferite în cazul propriilor resortisanți și al resortisanților altor țări nu are niciun sens având în vedere caracterul deschis al internetului.”
Context
Datele reprezintă moneda erei digitale. Datele sunt utilizate de toate tipurile de întreprinderi – de la firmele de asigurare și bănci până la site-urile de socializare și motoarele de căutare. Într-o lume globalizată, transferul de date către țări terțe a devenit un factor important în viața de zi cu zi. Nu există granițe online, iar „cloud computingul” face ca datele să poată fi transmise de la Berlin pentru a fi prelucrate la Boston și stocate la Bangalore.
Pentru a înflori, economia digitală are nevoie de încredere. În același timp, având în vedere că dezvăluiri privind programele de supraveghere apar aproape zilnic în presă, mulți oameni nu se simt în siguranță atunci când trebuie să își divulge datele cu caracter personal online. 92% dintre europeni sunt îngrijorați că există aplicații mobile care le colectează datele fără consimțământul lor. 89% dintre ei afirmă că doresc să știe în ce moment datele de pe telefonul lor inteligent sunt comunicate unei părți terțe. Norme solide, fiabile și aplicate în mod consecvent vor face din prelucrarea datelor un proces mai sigur și mai ieftin, consolidând totodată încrederea cetățenilor. La rândul său, încrederea stimulează creșterea economică. Unele estimări arată că produsul intern brut al UE s-ar putea majora cu încă 4 % până în 2020 dacă UE va lua măsurile necesare pentru a crea o piață unică digitală modernă.
La 25 ianuarie 2012, Comisia Europeană a propus o reformă cuprinzătoare a normelor de protecție a datelor adoptate de UE în 1995, pentru a consolida drepturile privind protecția vieții private pe internet și a stimula economia digitală a Europei. Pentru o privire de ansamblu asupra situației actuale, după doi ani de când Comisia și-a prezentat propunerea, a se vedea MEMO/14/60, care prezintă în detaliu avantajele reformei pentru consumatori și pentru întreprinderi.
Pagini Utile
-
MEMO/14/60 din 27 ianuarie cu ocazia Zilei protecției datelor
-
Discursul dnei Reding la CEPS (versiunea în engleză)
-
Pagina de internet a dnei Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei și comisarul UE pentru justiție
-
O puteți urmări pe dna Reding pe Twitter: @VivianeRedingEU
-
Puteți urmări EU Justice pe Twitter: @EU_Justice