Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A HRANEI. WORLD VISION ROMÂNIA: Peste o treime dintre copiii din zonele defavorizate nu mănâncă în mod frecvent micul dejun acasă

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A HRANEI. WORLD VISION ROMÂNIA: Peste o treime dintre copiii din zonele defavorizate nu mănâncă în mod frecvent micul dejun acasă

43% dintre părinți declară că nu au bani suficienți pentru cumpărarea alimentelor necesare pregătirii prânzului

30% dintre copiii din medii defavorizate nu mănâncă prânzul acasă, respectiv 28% dintre acești copii (unul din patru) nu mănâncă nici micul dejun, nici prânzul acasă. Principalul argument oferit de părinți (43% dintre părinți) pentru această situație este lipsa banilor pentru achiziționarea de alimente necesare pregătirii micului dejun și prânzului, conform studiului World Vision România, „Sunt hrăniți #Destul copiii României? Masa la școală și masa acasă”.   În același timp, pentru 22% dintre copii, masa primită prin programul guvernamental “Masă sănătoasă” este singura masă a zilei.

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A HRANEI. WORLD VISION ROMÂNIA: Peste o treime dintre copiii din zonele defavorizate nu mănâncă în mod frecvent micul dejun acasă

În contextul Zilei Internaționale a Hranei (16 octombrie), atragem atenția asupra modului în care copiii din zonele defavorizate ale României sunt hrăniți atât în familie, cât și în școală.

Ce mănâncă copiii din România acasă, în familie

  • Unul din cinci copiii din medii defavorizate (22%) merge seara la culcare fără să ia cina. Pentru majoritatea copiilor (51%) cina reprezintă principala masă a zilei.
  • Două treimi dintre copiii din medii defavorizate ai căror părinți au participat la sondaj (62%) obișnuiesc să mănânce zilnic sau frecvent gustări în afara meselor principale, formate în principal din dulciuri (68%) fructe, lactate sau snack-suri.
  • Baza alimentară a meselor pentru acești copii este formată din paste făinoase și cartofi pe care 44% dintre copii le consumă zilnic.
  • Doar un sfert dintre acești copii (24%) mănâncă zilnic fructe și legume proaspete, peștele este extrem de rar în alimentația copiilor (de unde un potențial deficit de vitamina D) și doar 8% dintre copiii (unul din doisprezece) din aceste medii mănâncă carne zilnic în familie
  • În cazul unuia din patru copii din medii defavorizate (23%), mâncarea pentru masa de seară nu ajunge pentru toată familia, cei mici fiind nevoiți să renunțe la masă în favoarea celor mari sau a adulților care muncesc.
  • Sinteza infografiată: https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2024/04/Raport-PNMS-World-Vision-Romania-infografiat.pdf

“Masa caldă în școli este o necesitate imediată pentru copiii din medii defavorizate. Copiii noștri nu primesc o alimentație suficientă și, cu siguranță, nu una nutritivă. Dincolo de politicile publice, este esențial să ne asigurăm că implementarea acestora este urmărită cu atenție, deoarece ceea ce este prevăzut în documente și ordine de ministru nu se reflectă întotdeauna corect în practică. De aceea, am rugat toate autoritățile competente – din educație, sănătate, agricultură – dar și pe reprezentanții societății civile, să colaboreze pentru elaborarea de măsuri integrate cu impact imediat în alimentația sănătoasă a copilului”, a declarat Mihaela Nabăr, Director executiv al fundației World Vision România.

Alimentația copiilor din medii defavorizate la nivel global

La nivel global, aproape patru din zece (37%) părinți spun despre copiii lor că nu primesc nutrienții adecvați de care au nevoie zilnic, iar 21% afirmă că copiii lor s-au culcat flămânzi în ultimele 30 de zile, conform unui studiu al organizației internaționale World Vision.

Același studiu relevă faptul că aproape jumătate (45%) dintre copiii sub cinci ani mor din cauza unei nutriții precare, iar majoritatea părinților (97%) sunt de acord că e vital ca copiii să mănânce la școală, astfel 85% susțin ca guvernele să finanțeze un program alimentar la școală.

Programul Național Masă Sănătoasă (PNMS)

În primul semestru al anului școlar 2023-2024, Programul Național Masă Sănătoasă a fost implementat în mod real în aproximativ o treime (36%) dintre cele 450 de unități școlare selectate. Pentru aproape o jumătate (49%) dintre copiii înscriși în PNMS, care au primit de mâncare la școală, aceasta este principala masă a zilei, iar pentru 22% dintre ei, această masă este singura dintr-o zi.

La nivel național, 9% dintre școlile incluse în eșantionul studiului World Vision România, au optat pentru o masă caldă preparată în regim propriu, 28% pentru masă caldă în regim de catering și aproape două treimi dintre școlile beneficiare (63%) PNMS au optat pentru varianta pachet alimentar (sandwich).
Pentru anul școlar 2024-2025, peste 2.200 de şcoli au inclus programul masă caldă, adică aproximativ 650.000 de copii vor primi o masă la şcoală.

Variantele aprobate prin lege pentru tipurile de masă sunt următoarele:

  • masa caldă, preparată în regim propriu, pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ în care există cantină cu avize de funcționare și spațiu adecvat de servire a mesei;
  • masa caldă, în regim catering, pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ în care nu există cantină pentru prepararea în regim propriu, hrana putând fi servită în sala de clasă sau într-un alt spațiu amenajat în acest scop
  • un pachet alimentar, în situația în care nu există posibilitatea asigurării mesei calde în regim propriu sau de catering.

INTERVENȚIA WORLD VISION ROMÂNIA – Programul “Pâine și mâine”

Unul dintre cele mai importante proiecte ale fundației World Vision România este Pâine și Mâine, prin care copiii de la sate beneficiază de un pachet integrat de servicii pentru a-i încuraja să meargă la școală.

Începând cu acest an școlar, am lansat o nouă abordare a proiectului Pâine și Mâine, dedicat exclusiv elevilor ce studiază în regim simultan. După un apel public către școli, 22 unități de învățământ din 11 județe au intrat în program, mai exact 1.140 de elevi de școală primară care învață în sistem simultan.

Învățământul simultan este specific școlilor din mediul rural. Fie că vorbim de Simultan II (adică două clase simultane), Simultan III, sau chiar Simultan IV – acolo unde în structura clasei sunt patru clase.

Astfel, în noul an scolar prin noua abordare, pe lângă masa caldă oferită elevilor și cele două ore de educație remedială, proiectul include:

  • Realizarea unei evaluări aprofundate la nivelul unității de învățământ- infrastructura școlară, situația si vulnerabilitățile elevilor și a familiilor acestora, predarea în simultan.
  • Desfășurarea unor cursuri de formare dedicate cadrelor didactice care predau în simultan pentru îmbunătățirea actului de predare în regim simultan și completarea informațiilor.
  • Dotarea scolilor, acolo unde este cazul, cu aparatură digitală si pregătirea cadrelor didactice pentru integrarea digitalizării în procesul de predare.
  • Școala Părinților cu focus pe educatie, nutriție și sănătate.
  • Activități de educație non formală pentru elevi pe tot parcursul anului și pe perioada verii în timpul școlii de vară.

Detalii despre program aici: https://worldvision.ro/implica-te/persoane-fizice/paine-si-maine/

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.