Joi, 16 iunie, s-a desfasurat la hotelul Novotel din Bucuresti un eveniment de referinta pentru ziaristii din Romania: Ziua Agentiilor de Presa, editia a VI-a, cu tema de dezbatere „Agentiile de presa in 2011: schimbari de strategie”. Evenimentul a fost organizat de Agentia de presa RADOR a Radio Romania, cu sprijinul Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
Programul a cuprins trei sectiuni consacrate dezbaterilor. Interventiile s-au referit prioritar la relatiile agentiilor de presa cu beneficiarii informatiei in contextul crizei economico-financiare actuale. Respectul fata de clienti a revenit de mai multe ori in cadrul schimbului de opinii. „Clientii devin tot mai pretentiosi isi pot alege ce informatii vor si pe ce suport doresc”, a avertizat András István DEMETER, presedinte director general la Radio Romania. „Este ceva normal in aceasta lume fascinanta a informatiei. Principiile pe care ne construim prestigiul profesional raman insa aceleasi: corectitudinea, acuratetea, obiectivitatea. Trebuie sa ne conducem activitatea dupa aceleasi valori jurnalistice: promptitudine, echidistanta, profesionalism”, a mai sustinut András István DEMETER.
Cat de mare este primejdia cultivata de Internet? Indira Crasnea, presedinta Clubului Roman de Presa, a subliniat ca „multimedia este o plusvaloare, un ambalaj comercial necesar, frumos pentru cuvantul scris, dar agentia ramane o citadela a seriozitatii in primul rand prin cuvantul scris. Multimedia face presa mai agreabila, deci mai vandabila”.
Decad ziarele, deci agentiile de presa trebuie sa-si schimbe strategiile, avertizeaza si Isabelle Wesselingh, director Birou AFP Romania. Aceasta tendinta negativa a fost confirmata de Marina Constantinoiu, redactor-sef la Jurnalul National. Esentiala este informatia obtinuta din contactul cu realitatea. „Nu exista iesire, altfel aceasta profesie moare, nu doar presa scrisa”, a spus Marina Constantinoiu.
„Noi am fost totdeauna in criza. Nu va fi niciodata bine intr-o agentie de presa", a fost de parere Cristian Dimitriu, director general editorial la Mediafax. „Trebuie sa invatam sa ne vindem continutul. Noi nu vom avea salarii mari niciodata, dar trebuie sa ne respectam intre noi”. In replica, alte voci au precizat ca agentiile nu trebuie sa tabloidizeze informatia. „Excesiva politizare a dus la polarizarea mesajului, ceea ce face ca unii ziaristi sa nu acorde atentie informatiei reale, importante de fapt. Criza a secerat redactiile. De aceea, agentiile trebuie sa-si diversifice oferta”, a sustinut Elena Vijulie, analist la Realitatea TV.
Victor Alistar, director executiv la Transparency International, a remarcat diminuarea, diluarea informatiei utile, oferite de fluxurile agentiilor de presa. „Informatia de calitate este cea care poate sa asigure supravietuirea presei”, a subliniat Alistar.
Radut Bilbiie, conferentiar universitar doctor la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea din Sibiu, a pus accent pe etica profesionala a beneficiarilor. „Citarea surselor face parte din normalitatea raporturilor dintre agentiile de presa si clientii lor. Multe ziare nu prezinta sursele si fiindca relatiile agentiilor cu presa scrisa au doar caracter profesional. Sa ne intoarcem la standarde, la bunele practici pentru a ne pastra clientii. Profilul de cariera al jurnalistului este esential. Scoala da jaloane de etica profesionala, dar nu-ti ofera specializare. Ziaristul trebuie sa se pregateasca mereu, sa cunoasca terminologia domeniului de care se ocupa”, a recomandat Radut Bilbiie.
Participantii din cadrul celui de-al doilea atelier – Isabelle Wesselingh, director Birou AFP Romania, Carmen Ionescu, redactor-sef la Agentia de Presa RADOR, Cristian Dimitriu, General Editorial Director Mediafax Group, si Cristian Pantazi, redactor-sef Hotnews – au subliniat in continuare ideea stabilitatii si soliditatii business-ului de agentie, ca afacere care vinde continut in contextul crizei economice care afecteaza mass-media din toata lumea.
Managerii agentiilor de presa au schitat modalitatile caracteristice de adaptare la noile provocari economice si tehnologice, cu accent pe diferentele de orientare si politici in privinta produselor proprii si strategiilor vizate. Orientarea catre web pe zona de monitorizari personalizate, dezvoltarea segmentului video pe site-ul agentiei, lansarea unor produse premium cu materiale unice, de exceptie sunt cateva dintre directiile mentionate de redactorul sef al Agentiei de Presa Rador. „Avand mereu in centrul atentiei nevoile clientilor si cerintele pietei, planurile de viitor includ adaptarea ofertei, investitiile in tehnologie, reducerea costurilor, precum si lobby permanent pentru breasla jurnalistilor de agentie”, a mai spus Carmen Ionescu.
Al treilea atelier a reprezentat o premiera pentru conferinta Ziua agentiilor de presa, o sectiune dedicata presei romanesti in lume, care s-a bucurat de sprijinul Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni. Participantii din cadrul acestui panel – Dusan Prvulovic de la Timoc Press din Serbia, Vitalie Zagrea, Radio Ucraina International, precum si Vlad Turcanu, Victoria Coroban si Cornel Ciobanu de la Arena FM din Republica Moldova – s-au referit in principal la problemele de ordin de financiar si la cele de personal cu care se confrunta mass media de limba romana din statele din care provin. Nu in ultimul rand, romanii din strainatate au evidentiat si aspecte legate de greutatile pe care le intampina privind pastrarea identitatii romanesti.Un moment special al acestui al treilea panel a fost interventia din Franta, prin webcam, a domnului Michael Palmer, specialist international in agentii de presa, profesor la Universitatea Sorbona, care a adus in discutie informatia comerciala promovata de agentiile mondiale de presa.
In program a urmat lansarea volumului „Ziua Agentiilor de Presa, editia a V-a", editat de Tritonic, care cuprinde lucrarile conferintei din anul 2010. Cartea a fost prezentata de Radut Bilbiie, conferentiar universitar doctor la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii de la Universitatea din Sibiu.
Concursul pentru jurnalism de agentie Rador 2011 s-a dovedit si in acest an un succes. Peste 50 de lucrari valoroase au fost inscrise in concurs de colegii nostri de la agentiile Agerpres, Mediafax, Newsin, de la posturile de radio Trinitas si Radio Romania Actualitati, ca si de la ziarele Lumina si Prosport. De asemenea, au fost primite produse de agentie de la studentii Departamentului de Jurnalism si Stiinte ale Comunicarii, Facultatea de Litere a Universitatii „Alexandru Ioan Cuza" din Iasi. Joi, 16 iunie, ora 16.30, la Hotel Novotel, sala Paris Rive Droite, a avut loc Gala de premiere, in cadrul lucrarilor conferintei internationale „Ziua Agentiilor de Presa, editia a VI-a".
Castigatorii din acest an au fost:
Categoria CEA MAI BUNA DEPESA DE AGENTIE – Ovidiu Vanghele, Mediafax, „Dinel Staicu a devenit Dinel Nutu”.
Categoria CEA MAI BUNA ACOPERIRE A UNUI EVENIMENT, Newsin, „Incendiul de la Maternitatea Giulesti, august 2010”.
Categoria CEL MAI BUN DOCUMENTAR DE AGENTIE – „Romania in date si fapte a Agentiei Agerpres”.
Categoria CEL MAI BUN FEATURE DE AGENTIE – Adrian Ilie si Stefan Pana, Newsin, „Conventia castigata de Boc pe coloana sonora a lui Blaga”.
Categoria CEL MAI BUN INTERVIU DE AGENTIE – Andrei Mazurchevici, Mediafax, Mihai Slabu: „Viata de sportiv m-a facut sa-mi pierd familia”.
Categoria CEL MAI BUN PRODUS DE AGENTIE REALIZAT DE UN CORESPONDENT LOCAL/INTERNATIONAL – Cornel Ciobanu, Agerpres „Republica Moldova, noi alegeri”
Categoria CEL MAI BUN REPORTAJ DE TELEVIZIUNE BAZAT PE O STIRE DE AGENTIE – Nu s-a acordat.
Categoria CEL MAI BUN REPORTAJ DE RADIO BAZAT PE O STIRE DE AGENTIE – Liliana Nicolae, RRA „Soarta autistilor adulti” (documentar pe baza unei stiri Agerpres).
Categoria CEL MAI BUN ARTICOL DE PRESA SCRISA BAZAT PE O STIRE DE AGENTIE – Otilia Balinisteanu, ziarul Lumina, pe baza unei stiri Mediafax „Tara in care nici un pacient nu este lasat la voia intamplarii”.
Categoria: CEL MAI BUN PRODUS DE AGENTIE REALIZAT DE UN STUDENT DE LA O FACULTATE DE PROFIL – Ana Maria Durila, Cuzanet „Transnistria, locul unde romanii nu stiu ce limba sa vorbeasca”.
Premiul pentru intreaga activitate a fost acordat in acest an doamnei Florica Vranceanu, autoarea cartii „Un secol de agentii de presa romanesti”.
Sponsorii evenimentului au fost Editura Tritonic, si Florariaandrei.ro. Parteneri asociati: TVR 1 si Hotel Novotel. Parteneri media: Agerpres, Mediafax, Newsin, Hotnews, Radio France Internationale, Jurnalul National, Bursa.