calatoresc in UE. O noua campanie in acest sens
Milioane de europeni și de turişti străini au nevoie de acces la serviciile de urgență în interiorul și în afara țării lor în timp ce călătoresc fie pentru a merge la schi, fie pentru a petrece timp cu familia, fie pentru deplasări profesionale, fie pentru a asista la evenimentele sportive din această vară, printre care Jocurile Olimpice de la Londra sau Campionatul European de Fotbal Euro 2012 din Polonia și Ucraina. Însă doar 34% dintre persoanele care călătoresc frecvent și doar 26% dintre toți europenii știu că 112 este numărul european unic pentru apeluri de urgență la care pot suna când au nevoie de asistență, atât în interiorul, cât și în afara țării lor.
Numeroase companii importante de transport feroviar, aerian și de alt tip s-au alăturat vicepreședinților Neelie Kroes și Siim Kallas în cadrul unei campanii de sensibilizare privind numărul 112. Numărul pentru apeluri de urgență va fi promovat, fără niciun cost pentru contribuabili, pe biletele electronice, în revistele de la bordul avioanelor și pe paginile de internet ale companiilor, precum și cu ajutorul personalului acestora. Lista companiilor participante poate fi consultată pe site-ul //www.112.eu/.
Vicepreședinții Kroes și Kallas au hotărât să conlucreze pentru a se asigura că toți cetățenii europeni pot avea acces la aplicații pentru telefoanele mobile, în propria limbă, dedicate numărului 112. În ultimii ani, au fost dezvoltate numeroase aplicații mobile pentru numărul 112, dar se mai pot face multe în acest domeniu.
Vicepreședintele CE Neelie Kroes a declarat: „Dacă ştii şi suni la numărul 112, poţi salva o viaţă. Însă numărul 112 este util doar dacă oamenii știu de existența lui. Colaborăm, așadar, cu companiile de transport pentru a le atrage atenția oamenilor asupra lui în timp ce călătoresc.”
Vicepreședintele Siim Kallas a declarat, la rândul său, următoarele: „Salut angajamentul companiilor de transport din Europa de a informa fiecare călător despre existența numărului pentru apeluri de urgență 112. Acest număr este un instrument esențial de garantare a siguranţei în domeniul transporturilor. Lista companiilor participante va fi deschisă tot anul și, dacă este să judecăm după interesul manifestat, probabil că se vor înscrie mult mai multe.”
Context
112 este numărul european unic pentru apeluri de urgență, la care se poate suna gratuit de pe telefoane fixe sau mobile, pretutindeni în UE. 112 pune apelantul în legătură cu serviciile de urgență competente (poliția locală, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) și este disponibil 24 de ore din 24. 112 este acum operațional în toate statele membre ale UE, pe lângă numerele pentru apeluri de urgență existente la nivel național (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Olanda, Portugalia, România și Suedia au decis ca numărul 112 să devină unicul sau principalul lor număr național pentru apeluri de urgență. 112 poate fi apelat și în țări din afara UE, precum Croația, Muntenegru și Turcia. Ucraina s-a angajat și ea să introducă acest număr în orașele care vor găzdui meciuri din cadrul Campionatului European de Fotbal Euro 2012 (Donețk, Harkov, Kiev și Lvov) până la începerea acestuia.
Sondajul Eurobarometru recent publicat indică faptul că nivelul de cunoaștere de către cetățenii europeni a disponibilității numărului 112 în țara lor și în alte state membre ale UE stagnează. Pentru a aborda această problemă, la 27 ianuarie 2012, vicepreședinții Comisiei Europene Siim Kallas și Neelie Kroes au adresat o scrisoare principalelor companii de transport , făcând apel la acestea pentru a-și informa pasagerii despre numărul pentru apeluri de urgență 112. Această inițiativă urmează unei campanii similare lansate cu succes anul trecut de un fost membru al Parlamentului European, dna Diana Wallis. Campania este sprijinită și de Fundația Europeană 112.
Aplicațiile pentru telefoanele mobile sunt programe informatice dezvoltate pentru acestea care le permit utilizatorilor să realizeze o anumită sarcină. Aplicațiile pot fi instalate în prealabil pe telefoane de către fabricanți și/sau pot fi cumpărate și descărcate din „magazinele de aplicații”.
Un raport privind modul de implementare de către fiecare stat membru a numărului 112 oferă o imagine a diferitelor limbi în care pot răspunde centrele de apel 112:
* Limba engleză poate fi utilizată în 25 de țări (pe lângă Marea Britanie, Irlanda și Malta): Austria, Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria, precum și în Croația, Islanda și Norvegia.
* Apelurile în limba franceză pot fi efectuate în 14 țări (pe lângă Franța, Luxemburg și Belgia): Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Lituania, Norvegia, Olanda, Polonia, România, Slovacia şi Spania.
* Limba germană poate fi utilizată pentru a apela numărul 112 în 12 țări: Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Italia, Lituania, Norvegia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Spania și Ungaria (pe lângă Germania, Austria, Belgia și Luxemburg).
* Vorbitorii de limba italiană își pot folosi limba maternă pentru a apela numărul 112 și în Republica Cehă, Croația, România, Slovenia și Spania.
* Vorbitorii de limba rusă pot obține asistență sunând la 112 în Republica Cehă, Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania, Polonia, România și Slovacia.
* În Marea Britanie, centrele care primesc apeluri de urgență dispun de servicii de interpretare ce acoperă 170 de limbi, iar în Franța un serviciu similar acoperă 40 de limbi.
Persoane de contact:
Ryan Heath (+32 2 296 17 16), Twitter: @ECspokesRyan
Linda Cain (+32 2 299 90 19)
Helen Kearns (+32 2 298 76 38)
Dale Kidd (+32 2 295 74 61)
Pagini Utile
* Pagina de internet dedicată numărului 112 (disponibilă în limbile engleză, franceză, germană, italiană, polonă și spaniolă):
//www.112.eu/
* Companiile și organizațiile de transport participante la campania de promovare a numărului 112: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/companies/index_en.htm
* Informații privind funcționarea numărului 112 în fiecare țară: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/ms/index_en.htm
* Colțul copiilor (disponibil în toate cele 23 de limbi oficiale ale UE): //ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/index_ro.htm
* Raportul complet al sondajului Eurobarometru despre „Numărul european unic pentru apeluri de urgență 112”: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/report_2012.pdf
* Rezumatul sondajului Eurobarometru despre „Numărul european unic pentru apeluri de urgență 112”: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/survey_summary2012.pdf
* Raportul COCOM privind implementarea numărului 112: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/cocom2012.pdf
* Anexa la raportul COCOM privind implementarea numărului 112: //ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/cocom_annex2012.pdf
* Pagina de internet dedicată Agendei Digitale: //ec.europa.eu/digital-agenda
* Pagina de internet a vicepreşedintelui CE Neelie Kroes: //ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/
* Urmăriți activitatea comisarului european Neelie Kroes pe Twitter: //twitter.com/neeliekroeseu