In 2017, programmatic-ul va inregistra o crestere de 31%, devansand toate celelalte canale digitale, conform raportului Zenith Programmatic Marketing Forecasts. Acest raport, care analizeaza 41 de piete de publicitate, estimeaza ca publicitatea de tip programmatic se va dezvolta mai rapid decat social media (unde cresterea va fi de 25%) si video online (+ 20%), iar o pondere tot mai mare a acestor canale va fi tranzactionata prin programmatic. Programmatic-ul devine astfel principala metoda de cumparare a display-ului digital, cumuland 51% din cheltuieli in acest an, urcand pana la 58% din consumul anului 2017.
Initial, marketing-ul de tip programmatic a fost folosit cu precadere pentru a atinge publicul tinta la cel mai mic cost posibil, punand mai putin accent pe calitatea site-urilor in care apareau reclamele respective. In prezent, el este utilizat in combinatie cu segmente de date valoroase pentru a atinge consumatorul intr-un mod inteligent si creativ, identificandu-i pe cei mai predispusi in receptarea mesajului unui brand.
Programmatic-ul s-a dezvoltat treptat, ajungand sa domine piata de display digital in doar cativa ani, in 2012 el reprezentand doar 13% din adspend-ul de display. Consumul de publicitate programmatic a crescut de la 5 miliarde US $ in 2012 la 39 miliarde US $ in 2016, cu o rata medie de 71 % pe an.
Cresterea sa este incetinita pe masura ce isi consolideaza pozitia dominanta in piata de display, dar preconizam ca acest tip de publicitate va creste cu o medie de 28% pe an pana in 2018, cand va ajunge la 64 miliarde US $.
Dezvoltarea tehnologica si intrarea pe piata a platformelor globale, coroborate cu surse de date, au deschis si crescut apetitul pentru programmatic si in Romania.
Agentiile si advertiserii internationali sunt cei care adopta rapid noile solutii, folosindu-se si de suportul grupurilor si retelelor din care fac parte in implementare, dar si in integrarea beneficiilor.
Vechea paradigma media, atingerea consumatorului “potrivit” la momentul “potrivit” exprima perfect realitatea solutiilor programatice. Estimam ca in 2017 spending-ul programmatic digital va depasi si in Romania 20% din total digital.
Cifrele din acest raport acopera doar digitalul, dar programmatic-ul incepe sa se raspandeasca si in zona “tradiționala”. Unele televiziuni, platforme radio si digitale out-of-home ofera deja modalitati de tranzactionare de spatiu bazate pe automatizare si analiza datelor. Ne asteptam ca in cativa ani programmatic-ul va deveni metoda standard pentru media traditionala.
“Programmatic-ul digital a devenit norma in pietele mari, iar acest trend se dezvolta agresiv si in pietele mai mici”, a declarat Benoit Cacheux, Global Head of Digital & Innovation la Zenith. Cresterea programmatic-ului va continua sa fie alimentata de imbunatatirile survenite in calitatea tipului de media disponibil pentru zonele programatice, dar si de o mai mare disponibilitate a programmatic-ului mobil , precum și de gradul de complexitate oferit de solutiile ad-tech, de tipul platformelor de administrare a datelor si de crearea unor ad-tech stack-uri.”