Potrivit noului raport Zenith Advertising Expenditure Forecast, cheltuielile de publicitate la nivel mondial vor creste cu 4,4% in acest an, ajungand la 539 miliarde US $, cu 4,1% fata de previziunea anterioara din luna iunie. Cheltuielile de publicitate se vor extinde cu 4,5% in 2017 și cu 4,6% in 2018 – in crestere fata de previziunile anterioare pentru ambii ani, care au fost de 4,3% , respective 4,4%. Pana in 2018 consumul global de publicitate va totaliza 589 miliarde US $, cu 4 miliarde US $ mai mult decat previziunile din luna iunie.
Statele Unite, Filipine si Europa de Vest cunosc o crestere mai rapida a consumului de publicitate
Aceasta crestere este in principal rezultatul unui avans peste asteptari in Statele Unite, acolo unde o piata puternica a muncii a incurajat cresterea cheltuielilor consumatorilor, in paralel cu lupta advertiserilor pentru o cota din piata in expansiune. De asemenea, ne asteptam ca social media sa accelereze de la o crestere de 32% anul trecut la 35% in acest an, pe masura ce advertiserii profita de noi formate, cum ar fi in-feed video, iar tranzitia catre consumul de internet mobil continua. Per total prognozam ca adspend-ul Statelor Unite va creste cu 4,4% in acest an, comparativ cu previziunile noastre anterioare de 3,8%.
Am facut totodata, usoare modificari previziunilor noastre privind consumul de publicitate pentru Asia Pacific și Europa de Vest. Ne asteptam ca Asia Pacific sa creasca cu 6,3% in acest an, in urcare fata de estimarile anterioare de 6,2%, datorita miscarilor politice din Filipine, in perioada premergatoare alegerilor din mai 2016. De asemenea, am revizuit prognoza pentru Europa de Vest, zona in care evolutia pozitiva din Belgia, Finlanda, Germania, Italia, Norvegia, Portugalia si Suedia a compensat incetinirea din Marea Britanie. Prognozam o creștere de 3,6% in Europa de Vest in acest an, fata de 3,5% cat estimam in luna iunie.
Scadere usoara a pieței de publiciate din Marea Britanie dupa votul Brexit
Cu toate ca votul “Brexit” din Marea Britanie a venit ca un soc pentru multi din piata, advertiserii au reacționat cu calm, fara reduceri de buget pe scara larga. Noi prognozam o crestere de 5,4% pentru consumul de publicitate din acest an, mai mica decat previziunile de 5,6% chiar inainte de vot.
Asa cum am aratat anterior, cea mai mare parte a impactului pe care Brexit o va avea in piata de publicitate din Marea Britanie va veni pe termen lung. Reorganizarea termenilor comerciali dintre Marea Britanie, UE si alte tari poate restrange fluxurile comerciale si investițiile in comparatie cu status-quo-ul pre-Brexit, avand drept consecinte cresterea economica mai lenta si a cheltuielilor de publicitate. Pe termen scurt, incertitudinea cu privire la consecințe va descuraja probabil investitiile in produse noi si asumarea de angajamente care implica cheltuieli mari pentru consumatori. Previziunile noastre actuale indica o creștere economica incetinita, dar pozitiva: consumul de publicitate din Marea Britanie va creste cu 3,4% anul viitor, in jos fata din previziunile noastre pre-vot de creștere cu 4,0%.
Publicitatea pe dispozitivele mobile va depasi desktop-ul mai repede decat era de așteptat
In luna iunie am prognozat ca publicitatea mobila va depași desktop-ul in 2017. Ne asteptam ca acest lucru sa se intample in continuare, dar ne-am actualizat previziunile privind creșterea mobila pentru anul in curs (de la 46% pana la 48%) și pentru anul viitor (de la 29% pana la 33%), asteptand ca adspend-ul mobil sa depașeasca desktop-ul in 2017, ajungand pana la 8 miliarde US $, de la 2 miliarde US $ prognozati in luna iunie. Pana in 2018 ne așteptam ca mobile-ul sa reprezinte 60% din totalul publicitatii pe internet, de la prognoza noastra anterioara de 58%.
Desktop-ul va cunoaste o scadere mai mare decat anumite ziare si reviste in 2018
Publicitatea din desktop a atins punctul culminant in 2014, de la 99.0 miliarde US $ s-a redus cu 0,1% in 2015 pana la 98.9 miliarde US $, pe masura tranzitiei bugetelor advertiserilor catre mobil. Asteptam ca declinul publicitatii din desktop sa fie impulsionat in urmatorii cativa ani, cu un adspend in scadere cu 0,8% in 2016, 2,9% in 2017 și 7,4% in 2018. Intre 2015 și 2018 adspend-ul din desktop va scadea cu 10.7 miliarde US $, mai mult decat celelalte doua medii aflate in declin – ziarele (care se vor micsora cu 9.6 miliarde US $) și revistele (4,4 miliarde US $).
“Piața globala de publicitate s- a consolidat in ultimele cateva luni, mai ales datorita consumatorului perseverent din SUA”, a declarat Jonathan Barnard, Head of Forecasting Zenith “Pana in prezent, orice impact al votului Brexit a fost limitat, si restrans la Marea Britanie. Ne așteptam ca piața mondiala de publicitate sa se consolideze si mai mult in 2017 și 2018. “