Patanjali îşi însuseşte întreaga filozofie Samkya, dar, după părerea lui, cunoaşterea metafizică nu poate, ea singură, să-l conducă pe om la eliberare. Cunoaşterea nu face decât să pregătească drumul în vederea dobândirii libertăţii. Eliberarea trebuie cucerită prin luptă grea, cu ajutorul îndeosebi al unei tehnici ascetice şi al unei metode de contemplaţie. Scopul Yogăi este de a suprima conştiinţa normală în favoarea uneia calitativ diferite, capabilă de o înţelegere exhaustivă a adevărului metafizic. – Mircea Eliade
Termenul Yoga, după definiţia pe care o dă Patanjali, înseamnă definitiva anihilare (nirodha) a tuturor modificărilor conştiinţei (cittavritti), incluzând stadiile pregătitoare în care mintea trebuie să fie obişnuită să rămână fermă în diferite stări mentale graduale.
Bazele doctrinei Yoga a lui Patanjali trebuie căutate în filozofia Samkya formulată de înţeleptul Kapila. Învăţătura lui, privita ca cea mai înalta dintre toate sistemele yoghine este atât de importantă încât a influenţat toate sistemele gândirii indiene. – Surendranath Dasgupta
Yoga Sutra este considerat cel mai precis şi mai ştiinţific text scris vreodată despre Yoga. Alcătuit din 196 de aforisme (sutra), tratatul a fost scris de înţeleptul Patanjali. Titlul s-ar putea traduce prin "aforisme despre yoga", dar în fapt cuvântul sutra înseamnă "fir". Implicaţia acestui termen este că cuvintele scrise sunt purtătoare ale unei gândiri subiacente continue; diferitele idei se leagă laolaltă asemenea unui şirag de mărgele pentru a forma o filozofie completă. Scrierea mai este numită şi Yoga Darsana, titlu tradus îndeobşte ca "Filozofia Yoga", dar în realitate cuvântul darsana are o semnificaţie mult mai profunda. Literal el înseamnă "a vedea" iar darsana este procesul vederii. Prin urmare, Yoga Darsana înseamnă "procesul vederii prin yoga", dar nu în sensul vederii cu ochii sau cu orice alt simţ destinat lumii exterioare. Înseamnă a vedea ceva dincolo de simţuri şi dincolo de minte. Este procesul vederii când ochii şi celelalte simţuri sunt închise şi mintea se află sub un control absolut. Yoga Darsana este o metodă de percepţie superioară; astfel este un mijloc de "a vedea invizibilul" sau "de a vedea prin intuiţie spirituală".
Nu se ştie practic nimic despre viaţa lui Patanjali, şi unii savanţi cred mai degrabă că acesta are o realitate de ordin mitic. Mai multe referinţe sugerează că Patanjali a trăit în perioada de timp cuprinsă între 200 î.e.n. şi 400 e.n. Textele antice îl considera deseori o încarnare a zeului şarpe Ananta, fiind uneori înfăţişat ca jumătate om şi jumătate şarpe.
Pe lângă paternitatea (compilarea) tratatului Yoga Sutra, lui Patanjali i se mai atribuie un comentariu la gramatica sanscrită a lui Panini, numit Mahabhashya. Mai există şi multe alte texte ayurvedice atribuite acestuia. Aproape toţi savanţii cred că aceste texte au fost de fapt scrise de către persoane diferite, din perioade şi zone diferite.
Comentariul de faţă la Yoga-Sutra lui Patanjali are la bază prelegerile ţinute de Satyananda Paramahamsa la Bihar School of Yoga în anii 1967-68, pentru Internaţional Yoga Teacher’s Training Course. Cunştinţele sale teoretice şi practice despre yoga , limba sanscrită şi cultura indiană, dublate de un interes profund şi de contactul cu ştiinţa modernă, îl autorizează să explice textul atât din punct de vedere teoretic cât şi practic. Interpretarea şi comentariul său se bazează pe psihologie, ştiinţă şi o înţelegere profundă a semnificaţiei sistemului Yoga.
Editura Herald
Infiintata din 1994, Editura Herald are un profil editorial structurat si coerent, dublat de calitatea inalta a lucrarilor, in acest fel si-a asigurat o pozitionare distincta pe piata si o prezenta marcanta la incidenta unor domenii ca spiritualitate, religie, teologie, filozofia culturii, ezoterism. Cele 20 de colectii tematice sunt structurate in asa fel incat sa ofere cunoasterea detaliata a unui domeniu anume. (www.edituraherald.ro)
Referinte:
„Peste 20 de colecţii cu titluri dintre cele mai incitante.” (Observator cultural);
„Editura Herald, stăpâna nişei cărţilor de spiritualitate…” (New York Times Book Review)