de zidarie termoizolanta din beton celular autoclavizat
Datele din piața de zidărie (BCA și cărămidă) evidențiază o puternică polarizare a cererii în funcție de prețurile produselor. În 2013 vânzările de produse premium în piața de BCA au crescut cu peste 10%.
Xella Ro, reprezentanța locală a celui mai mare producător mondial de produse de zidărie, estimează că valoarea pieței de BCA a scăzut anul trecut cu aproximativ 5%, chiar dacă volumul a rămas la un nivel similar. Principala cauză este reprezentată de creșterea ponderii produselor economice. În același timp, cererea de produse premium a înregistrat o evoluție ascendentă, atingând nivelul maxim din ultimii ani. Astfel, pe piața de zidărie din România, consumatorii tind să se grupeze în două mari categorii: cei care caută produse de calitate superioară și cei care sunt interesați de materialele cele mai ieftine.
Compania germană Xella produce și comercializează în România o gamă extinsă de soluții constructive de zidărie termoizolantă sub brandul YTONG – prima mărcă de materiale de construcții din Europa, lansată în anul 1928. Aceste produse sunt cele mai performante la nivel local, atât din punct de vedere al eficienței energetice, cât și al economiilor generate pentru constructori și beneficiari încă din faza de punere în operă. Toate produsele YTONG fac parte din categoria premium. Vânzările companiei Xella Ro au crescut în 2013 cu peste 10%, până la aproximativ 9,8 milioane Euro.
„În 2013, mare parte din investițiile rezidențiale au vizat segmentul locuințelor unifamiliale, unde decizia de cumpărare aparține, în bună măsură, clienților finali. Așa se explică interesul crescut pentru produse de zidărie de calitate superioară, care asigură un nivel ridicat de izolare termică”, declară Marius Dragne, CEO Xella Ro. „Izolarea termică a locuințelor încă din faza de construcție a devenit o preocupare pentru clienții din România. Aceasta a condus la creșterea cererii de soluții complete YTONG pentru zidărie, astfel că vânzările Xella au avut un parcurs ascendent în ultimii trei ani”, a continuat Marius Dragne.
Creșterea investițiilor în dezvoltarea de locuințe multifamiliale constituie una dintre principalele tendințe din piață pentru perioada următoare. Numărul actual de blocuri din România este încă la un nivel foarte scăzut, comparativ cu nevoia de fond locativ sau cu media europeană. Contextul economic nefavorabil a condus la diminuarea investițiilor în proiecte rezidențiale de anvergură. Astfel, în prezent, satisfacerea nevoii de apartamente se conturează ca o tendință pentru următorii ani, în condițiile în care majoritatea construcțiilor noi realizate în ultimul timp au fost case unifamiliale.
„Remarcăm două categorii de investitori interesați de clădiri multifamiliale. Primii sunt investitorii care construiesc apartamente în ansambluri rezidențiale de mari dimensiuni situate la periferia marilor orașe, care se încadrează în standardele programului Prima Casă. O a doua categorie este reprezentată de dezvoltatorii care mizează pe proiecte cu un număr mic de unități locative, cu suprafețe mai mari, situate în centrul orașelor sau în zonele cu potențial de dezvoltare”, adaugă CEO-ul Xella.
Reprezentanții Xella Ro se așteaptă la o evoluție ascendentă a cererii de produse de zidărie premium și în 2014, principalul obiectiv al companiei fiind consolidarea operațiunilor la nivel local.