din companiile si agentiile romanesti
Cea de-a doua ediţie a World Information Architecture Day (WIAD) organizată de Grapefruit la Bucureşti a reunit 90 de experţi ai domeniului şi profesionişti în digital din companii româneşti şi străine. Desfăşurată sub egida Institutului de Arhitectură Informaţională simultan în 15 locaţii de pe întreg globul, conferinţa a inclus prezentări din partea Adobe, COSMOTE, Cult Market Research şi Grapefruit.
Subiectele abordate în cadrul conferinţei de anul acesta s-au concentrat asupra diferenţelor dintre design şi arhitectura informaţiei. Prezentările speakerilor au vizat atât aspecte legate de usability şi evoluţia domeniului, cât şi insighturi din partea companiilor care îşi optimizează serviciile sau produsele digitale luând în calcul experienţa si feedback-ul utilizatorilor.
“Anul acesta, a ieşit în evidenţă interesul crescut al companiilor pentru acest eveniment – numărul participanţilor a fost mult mai mare decât anul trecut, iar publicul, foarte activ, semn că şi în România începe să fie înţeleasă importanţa unui produs digital eficient conceput pentru consumatorul final”, declară Marius Ursache, Fondator Grapefruit şi organizator al evenimentului. “Important de reţinut este că, pentru un site complex, cu informaţie bogată, structurarea conţinutului este esenţială în atingerea obiectivelor de comunicare şi de business. Mai ales în cazul site-urilor eCommerce, o structurare improprie a informaţiei şi navigaţiei duce la rezultate slabe în vânzări”, adaugă acesta.
Prima sesiune de prezentări a fost deschisă de un studiu de caz prezentat de Alexandru Zodieru, Managing Partner la Cult Market Research, privind solutia de eye tracking şi rolul său în optimizarea produselor digitale, prin creşterea nivelului de usability. Ioannis Kapsoulakis, eBusiness and Sales Innovation Senior Manager COSMOTE România, a vorbit despre necesitatea, contextul şi condiţiile unei colaborări eficiente cu o agenţie de digital care trebuie să înţeleagă business-ul clientului său şi provocările interne cu care se confruntă oamenii de online din companii, pentru a implementa astfel de proiecte.
Marius Ursache, Fondator Grapefruit, a explicat de ce UX Designerii ar trebui să aibă în vedere experienţa completă a utilizatorilor, deci şi conţinutul informaţional, pe lângă componenta de design a unui produs digital. Cea de-a doua parte a evenimentului a inclus un studiu de caz prezentat de Eric Jansen, Senior Experience Design Manager Adobe, privind îmbunătăţirea experienţei utilizatorului în cazul unui produs matur, luând ca exemplu programul de editare video oferit de Adobe Premiere Pro. WIAD 2013 s-a încheiat cu o propunere de imbunatatire a interfetei site-ului CFR Călători, concepută de Alexandru Cahniţă şi Alecsandru Grigoriu, UX Designers Grapefruit. Propunerea a fost un exerciţiu ce a avut intenţia să ilustreze printr-un exemplu concret, procesul de optimizare a unui produs digital în funcţie de profilul utilizatorilor sai, nevoile lor specifice, şi principiile de UX şi arhitectură informaţională.
La WIAD 2013 au participat 90 de persoane, iar accesul la eveniment a fost făcut pe bază de invitaţie, locurile fiind limitate. Datorită cererii de invitaţii, conferinţa a fost transmisă live, prin privesc.eu.
Arhitectura informațională reprezintă o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes. Menirea ei este să ajute şi să vândă ideile, produsele si serviciile din mediul online, într-un mod eficient şi relevant, prin definireaunui design simplu, dar și a unui set de interacțiuni complexe menite să ghideze potențialii consumatori pe anumite trasee la finalul cărora se gaseşte informaţia de care au nevoie. O arhitectură informaţională corectă asigură interacţiuni relevante între utilizatori şi produsele sau serviciile companiilor, iar succesul se traduce prin îndeplinirea unor obiective de business online bine definite.