Noile tehnologii, precum cele de teleconferință sau soluțiile software care permit colaborarea de la distanță, au fost cele care au dat posibilitatea ca, în ultimul an de pandemie, oamenii să rămână în contact permanent și să își rezolve sarcinile, de oriunde s-ar fi aflat. Dar criza sanitară și avansul tehnologic au schimbat radicat modul de lucru și de recrutare în aproape toate industriile, punând, astăzi, foarte multă presiune pe culturile organizaționale și pe fidelizarea angajaților, fapt ce creează companiilor numeroase provocări, punctează Wizrom Software, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori și integratori de software de business din România.
Work from home a fost una dintre principalele lecții ale pandemiei, un experiment dificil, care a generat, însă, și o serie de beneficii, atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Organizațiile care au fost pregătite pentru această transformare s-au conformat noii realități din ultimul an și au adoptat telemunca, la nivel local și global.
Firmele din aproape toate domeniile, prezente în România, au investit mai mult ca niciodată în soluții IT de digitalizare, de lucru remote și de comerț electronic, ca urmare a schimbărilor impuse de COVID-19. Cei mai mulți jucători de pe plan local au mizat și anul acesta pe aportul tehnologiei, arătând flexibilitate și deschidere către posibilele schimbări în mediul și modul lor de lucru, dar și pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienților, în noile contexte – economic și social.
Principalele provocări: trainingul, fidelizarea și monitorizarea activității angajaților care lucrează remote
“O provocare pentru companii, în momentul de față, reprezintă asigurarea nivelului de pregătire a angajaților, în special a celor noi, numeroase programe de training fiind ținute online ori în regim de e-training. Avem foarte multe cereri comparativ cu perioada pre-pandemică privind monitorizarea cursurilor, a costurilor acestora, a rezultatelor lor, inclusiv prin evaluarea competențelor angajaților și monitorizarea nivelului acestora”, explică Anca Cîrstoiu, Division Manager Small & Medium Business în cadrul Wizrom Software.
Potrivit reprezentanților Wizrom Software, noul context și dorința de a proteja sănătatea și siguranța angajaților au convins companiile prezente în România să acorde deosebit de multă atenție soluțiilor software care asigură productivitatea și eficientizarea muncii, și care minimizează efectele colaborării și lucrului la distanță, în condițiile în care angajații au resimțit din plin despărțirea fizică de echipă și colaboratori.
În ultimul an, atât companiile mici și mijlocii, cât și multinaționalele au ales să investească în soluții IT pentru managementul resurselor umane – a activităților referitoare la salarizare, înregistrarea pontajului și a altor operațiuni de HR, acoperind astfel aspectele care țin de relația angajat-angajator și evitând eventuale sancțiuni, în această perioadă de telemuncă.
De altfel, softurile de HR au ajutat și la creșterea eficienței operațiunilor de business ale companiilor. “Dincolo de implementarea soluțiilor personalizate, în funcție de specificul fiecărui client, noi oferim și traininguri de utilizare, acolo unde este nevoie. La ora actuală, principala provocare pentru managementul organizațiilor o reprezintă controlul sau vizibilitatea activității angajaților. În prezent avem tot mai multe cereri privind monitorizarea activității cu pontaj per activități sau proiecte, solicitări pe care le gestionăm prin softul nostru de management al resurselor umane, WizOne, software care administrează, în prezent, peste 50.000 de angajați din mediul privat românesc”, adaugă Anca Cîrstoiu.
Una dintre problemele cu care se confruntă companiile este asigurarea nivelului de pregătire al angajaților, multe programare de training (în special pentru angajații noi) fiind asigurate fie online, fie în regim de e-training. Cererea pentru asemenea programe de training și monitorizarea acestor cursuri, precum și a costurilor lor, ori pentru evaluarea competențelor personalului, a crescut foarte mult comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, susțin experții în IT.
Loialitatea angajaților, inexistentă în pandemie. Soluțiile de business prin care companiile își pot fideliza personalul și clienții
O altă problemă provocată de lucrul la distanță o reprezintă loialitatea angajaților, care a devenit practic inexistentă și care are un impact major asupra fluctuației de personal. Mai mult, lucrul remote diminuează influența culturii organizaționale asupra angajaților. “În multe companii există oameni care, din momentul angajării, nu s-au întâlnit fizic cu colegii lor de muncă. Fidelizarea a devenit practic inexistentă și are un impact major asupra migrației personalului. Cum poate ajuta, așadar, un sistem informatic în diminuarea acestui aspect? Prin două moduri: prin implementarea a noi canale de comunicare internă, în cadrul companiilor, precum și introducerea unor sisteme de Business Intelligence de tip analiză predictivă, care identifică angajații și clienții cu probabilitate crescută de a părăsi compania, inclusiv a motivelor lor”, punctează reprezentantul Wizrom.
Deschiderea de noi canale de comunicare internă în cadrul companiilor – cu ajutorul cărora angajații să poată discuta atât între ei, cât și cu managerii, având posibilitatea de a oferi feedback permanent, ce ajută la soluționarea sarcinilor și rezolvarea problemelor care apar în derularea proiectelor – reprezintă prima soluție pe care dezvoltatorii de soluții digitale o recomandă companiilor.
O a doua variantă care poate diminua migrația personalului, în această perioadă de recrutare și lucru remote, o constituie sistemele de Business Intelligence de tip analiză predictivă, ce sunt folosite pentru a identifica clienții, dar și angajații cu probabilitate crescută de a părăsi compania. Aceste sisteme pot fi utilizate pentru a determina, totodată, și motivele pentru care aceștia sunt predispuși să plece ori să aleagă un alt furnizor. Identificarea factorilor care influențează major aceste decizii pot ajuta companiile să găsească și să implementeze soluții care să ducă la fidelizarea oamenilor.