Prima ediție ”Wine & Street Food Forum” a avut loc astăzi în cadrul ”Wine & Street Food Festival”, la Palatul Parlamentului, și a pus pentru prima dată față în față antreprenorii care activează în acest domeniu cu reprezentanți ai Guvernului și ai autorităților locale. Mediul de afaceri a avut ocazia de a prezenta problemele de natură financiară și legislativă cu care se confruntă.
Prezentă la Forum, Viorica DĂNCILĂ, Prim-ministrul României, i-a asigurat pe antreprenori de tot sprijinul ei: ”Vă sunt alături pentru identificarea și implementarea soluțiilor corecte, care să contribuie la o mai bună dezvoltare și promovare a domeniului pe care îl reprezentați, atât în plan național, cât și internațional. Știu, de când eram europarlamentar, vicepreședinte al Comisiei de Agricultură din Parlamentul European, despre problemele, despre oportunitățile pe care le aveți în acest domeniu. Am considerat întotdeauna că este necesară o bună promovare, atât în plan intern, cât și în plan extern.”
Gabriela FIREA, Primarul General al Municipiului București, a prezentat câteva dintre măsurile care s-au luat deja la nivelul administrației în sprijinul antreprenorilor din domeniul alimentar. ”Știu că nu doriți o dublă reglementare, avizare de la primăriile de sector și de la Primăria Capitalei. Noi am încercat să unificăm acest cadru pentru ca legislația să fie aceeași, să fie un fel de birou sau ghișeu unic, unde întreprinzătorul să depună solicitarea de avize și să nu mai facă drumuri între Primăria Capitalei și primăriile de sector. (…) Am primit de la unii dintre dumneavoastră solicitarea ca avizele pentru extinderea teraselor existente, teraselor sezoniere să se acorde mai rapid și nu în 30 de zile. Am propus și sunt convinsă că în Consiliul General se va vota ca acest termen să se diminueze la jumătate, deci în 15 zile să se poată obține un astfel de aviz” – a punctat Gabriela FIREA.
Promovarea este cheia succesului în industria alimentară. Iar Guvernul face tot posibilul să vină în sprijinul oamenilor de afaceri. Ștefan-Radu OPREA, Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a vorbit despre instrumentele prin care ministerul pe care îl conduce reușește să aducă politicile publice la îndemâna antreprenorilor:”Ministerul pune la dispoziția antreprenorilor două programe importante pentru sprijinirea exportului românesc. Primul este acela de sprijinire a târgurilor și expozițiilor printr-un buget dublu față de cel de anul trecut. (…) Al doilea program important se axează pe internaționalizare și se adresează oricărei companii care dorește să participe la un târg în mod individual. Este o alocație financiară nerambursabilă de 50.000 de lei pentru companii. Acest program este la dispoziția oricărui întreprinzător din România.”
Ministrul pentru Mediul de Afaceri a arătat că un alt instrument pe care antreprenorii români îl au la dispoziție, dacă își doresc să se extindă și să devină cunoscuți pe piețele externe, sunt cei 83 de consilieri economici din toată lumea, a căror misiune este de a-i îndruma pe oamenii de afaceri. Viorica DĂNCILĂ, Prim-ministrul României a subliniat necesitatea ca acești atașați comerciali să aibă un rol mult mai important: ”Trebuie să lucreze mult mai aplicat pentru promovarea produselor românești. Vă îndemn să luați parte cât mai intens la această promovare. Cred că putem anul acesta să facem o promovare Centenar, mult mai activă.”
Un alt instrument pe care autoritățile îl pun la dispoziția producătorilor români îl reprezintă Casa de Comerț, care va deveni activă din al doilea trimestru al acestui an. ”Această Casă de Comerț a României intră în parteneriat cu producătorii, cu cei care nu au capacitatea de a investi, pentru că este important să avem acest Start-Up, să putem să avem în viitor o normalitate în ceea ce facem la nivel național.” – a explicat Dumitru Daniel BOTĂNOIU, Secretar de Stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Antreprenorii au vorbit despre lipsa unor reglementări clare în ceea ce privește producția de băuturi, fapt ce încurajează concurența neloială a unor produse contrafăcute și îi împiedică să-și dezvolte activitatea. De asemenea, birocrația excesivă și costurile exagerate sunt și ele piedici în calea producătorilor români. Viorica DĂNCILĂ, Prim-ministrul României, a admis că legislația are nevoie urgentă de unele modificări: ”Trebuie să schimbăm legislația, dar nu vreau să o schimbăm plecând de la oameni care nu lucrează în domeniu. Vreau ca propunerile să vină din partea dumneavoastră. (…) Într-adevăr, sunt probleme legate de birocrație. Birocrația în România a atins cote foarte mari. Am înființat un grup la nivelul primului ministru, tocmai pentru reducerea birocrației.”
O nouă ramură a industriei alimentare începe să se dezvolte în România – conceptul de street food. Bazele acestui gen de afacere au fost puse de tineri antreprenori, care au ținut să fie prezenți în număr mare la Forumul organizat de INTACT Media Group. ”Avem aici oameni care m-au impresionat, care și-au pus toate economiile și toată munca familiei lor pentru a construi ceva aici, acasă, care mi-au spus că nu vor să plece din România, ci vor să-și construiască business-ul visurilor lor aici.” – a punctat Alessandra STOICESCU, Director Executiv, Intact Media Group și moderatorul Forumului.
”Pentru noi, cel mai important este că suntem la un eveniment în care îmbinăm, pentru prima dată în România, un târg de vinuri și un festival de street food. (…) Am creat evenimentul pentru toate generațiile, dar suntem foarte bucuroși că generația tânără de antreprenori este alături de noi.” – a arătat și Oana CARAMAN, Organizator, Wine & Street Food Festival.
Aflați la început de drum, tinerii antreprenori au profitat de ocazie pentru a-și expune ideile și solicitările în fața factorilor de decizie. Multe dintre problemele cu care se confruntă erau deja cunoscute de autorități, care i-au asigurat de tot sprijinul. ”Sunt convinsă să dumneavoastră așteptați ca autoritățile să promoveze un cadru care să vă sprijine activitatea și nu să o încurce prin măsuri legislative sau birocratice.” – a punctat Gabriela FIREA, Primarul General al Municipiului București.
În cadrul dezbaterii, antreprenorii au adus în atenție lacunele legislative care vizează conceptul de street food, concept de altfel foarte dezvoltat în alte țări europene. În România, în schimb, această activitate este limitată și se poate desfășura cu precădere în cadrul evenimentelor organizate, de tipul târgurilor sau festivalurilor. Gabriela FIREA, Primarul General al Capitalei, și-a luat angajamentul de a încerca să rezolve această problemă: ”Eu mă angajez să transmit doamnei Prim-ministru care este textul îmbunătățit, de sorginte europeană, astfel încât aceste activități de wine & street food să se poată derula în bune condiții și în legalitate, nu dumneavoastră să vă ascundeți de autorități sau noi să vă urmărim, că nu acesta este scopul. (…) Acum, situația este una care îngrădește practic industria dumneavoastră în afara evenimentelor.”
În finalul dezbaterii, participanții și-au exprimat siguranța că aspectele discutate în cadrul Forumului vor fi un punct de pornire pentru viitoare măsuri ce vor fi luate în sprijinul mediului de afaceri din industria alimentară.
Dezbaterea “Wine & Street Food Forum” a fost organizată de Intact Media Group și a fost susținută de Wine & Street Food Festival și Alexandrion Group.
Intact Professional Debates le mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!