in ochii unora dintre cei mai importanti jucatori din industria digitala
Pe 21 februarie, a avut loc la București a patra ediție a World Information Architecture Day (WIAD), singurul eveniment local dedicat specialiștilor în arhitectura informației. Tema ediției de anul acesta a fost modul în care o arhitectură informațională bine realizată și un conținut digital relevant pot contribui la creșterea satisfacției și a fericirii utilizatorilor online.
La eveniment, au fost prezenți unii dintre cei mai importanți jucători din industria de digital, care activează fie în departamentele dedicate ale companiilor, fie în agenții, speakeri locali și internaționali. Aceștia au adus în discuție abordările specifice agențiilor în care activează, au subliniat tendințe importante ale domeniului și au analizat proiecte digitale de succes, cu impact asupra experienței utilizatorului.
„Este extraordinar să vezi cum, de la an la an, subiectele legate de arhitectura informațională, user experience și strategie de continut atrag un numar din ce în ce mai mare de participanți care, în activitatea lor de zi cu zi, se confruntă cu astfel de subiecte. La prima ediție erau 60 de participanti, iar anul acesta am primit peste 250 de cereri de participare. În plus, ne-a bucurat în mod special feedback-ul extrordinar primit pe toate canalele de comunicare cu privire la a patra ediție WIAD, aceasta fiind considerată cea mai reușită de până acum. Astfel de încurajări nu fac decât să ne confirme că ne aflăm pe drumul cel bun”, a declarat Ana-Maria Bogdan, General Manager R/GA România.
Domnul Dumitru-Dorin Prunariu, primul cosmonaut român care a zburat în spațiu, a deschis WIAD 2015 cu un discurs inspirațional despre fericirea care se construiește, nu se primește. Mesajul său către cei prezenti, susținut de povești și experiențe personale, a fost: „Încearcă mereu să descoperi lumi noi, să găsești soluții, să privești lucrurile dintr-o altă perspectivă și… să fii fericit!”.
Fericirea utilizatorilor: poziționarea utilizatorului în centrul produselor digitale
Ilia Uvarov (Creative Director, R/GA London) și Mark Lloyd-Ruck (Experience Design Director, R/GA London) au pus accentul pe crearea de experiențe inovatoare în jurul produselor digitale realizate. Aceștia au discutat despre proiecte dezvoltate pentru branduri ca Turkcell, Beats, Heineken, Priority, Google și Getty Images, în care au ținut cont de trei principii: integrarea brandurilor în viața de zi cu zi a utilizatorilor, dezvoltarea acestora pe mai multe canale digitale și necesitatea de a testa iterativ un produs digitial.
Ștefan Iarca (Country Head, Possible) și Daniel Mihai (Senior Design, Possible) au avut în vedere provocarea de a construi produse digitale pentru o tipologie nouă de consumatori: cei care nu au cunoscut computer-ul, dar care au trecut direct la smartphone-uri și tablete.
Alecsandru Grigoriu (Design Lead, Grapefruit) și Ciprian Boiciuc (UX Designer, Grapefruit) au discutat în premieră despre unul dintre proiectele de cea mai mare anvergură din industria locală: procesul de implementare a platformei de comerț electronic pentru Cosmote și apoi trecerea la Telekom. Au fost atinse subiecte precum procesul de lucru client-agenție, definirea de user persona, prototyping și design, user testing, strategia de conținut și livrabilele asociate acesteia, precum și dezvoltarea aplicației mobile Telekom.
Fericirea utilizatorilor: o nevoie din ce în ce mai mare resimțită în domeniul medical
Adrian Iacomi (Project Manager & UX Specialist, Cactus Ideas) a vorbit despre importanța de a oferi o experiență pozitivă în domeniul medical. Iacomi a discutat atât exemple locale de succes, cât și unele mai puțin reușite, prin comparații cu experiența offline a utilizatorului, în cadrul câtorva spitale din România.
Dan Niculae (Founder & General Manager, Panacle) și Macrina Damian (UX Specialist, Panacle) au prezentat în premieră o soluție inovatoare de telemedicină, care va fi în curând lansată oficial pe piața din România. Niculae a vorbit despre provocările pe care le ridică construirea unui produs digital pentru o sferă de activitate atât de reglementată, având în vedere rezistența la schimbare a tuturor celor implicați în administrarea sau utilizarea serviciilor medicale. Damian a punctat soluțiile de arhitectură informațională și design care îmbunătățesc sau eficientizează anumite activități sau procese medicale.
Fericirea utilizatorilor: conținutul autentic, relevant și construit pe valori umane
Tudor Muscalu (Co-fondator, Fredo & Pid’Jin) și Eugen Erhan (Co-fondator, Fredo & Pid’Jin) au adus în discuție modul în care își dezvoltă ideile și cum se integrează desenul și textul în webcomic-urile lor. Muscalu și Erhan au subliniat faptul că un conținut reușit are strânsă legătură cu valorile umane, fie ele negative sau pozitive.
Raluca Băilescu (Managing Partner, MakeSense) și Alexandra Enăchescu (Chief Content Engineer, MakeSense) au prezentat 5 tipuri de branduri din România cu personalități multiple și au analizat modul în care acestea comunică pe canalele digitale. Reprezentantele MakeSense au insistat asupra unor aspecte importante pe care brandurile ar trebui să le aibă în vedere – consecvența, conținutul uman, autentic și relevant pentru publicul țintă.
Ediția WIAD România de anul acesta a fost organizată de agențiile R/GA și MakeSense. La eveniment au participat aproximativ 180 de invitați, project și product manageri din companii, experți în marketing și digital, generatori de conținut, designeri, copywriteri și studenți.