Utilizatorii care doresc păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie sunt sfătuiți să fie atenți inclusiv la contractul pe care îl au cu furnizorul de la care pleacă, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilității.
Problemele întâlnite în procesul de portare constituie una dintre temele recurente în reclamațiile primite de ANCOM.
În momentul în care aleg să își porteze numărul de telefon, utilizatorii completează o cerere de portare prin care solicită transferul numărului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc să se porteze. Odată cu depunerea cererii și acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.
De aceea, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. În caz contrar, cel mai probabil vor trebui să plătească penalități de reziliere anticipată a contractului, deoarece transferul numărului la un alt furnizor nu anulează datoriile față de vechiul furnizor.
În plus, sesizările primite de ANCOM arată că există cazuri în care utilizatorii solicită rezilierea contractului cu furnizorul donor înainte de inițierea procesului de portare. Acest lucru este greșit, din această cauză unii utilizatori ajungând în situația neplăcută de a nu mai avea numărul activ în rețeaua la care voiau să renunțe, ceea ce face imposibilă realizarea portării, numărul de telefon fiind în acest caz pierdut.
Utilizatorii au la dispoziție pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde pot afla reţeaua oricărui număr de telefon din România, fie că a fost sau nu portat. Site-ul oferă detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi câteva sfaturi pentru a evita posibile probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situaţiile reale semnalate ANCOM de utilizatori.
De la data lansării serviciului de portabilitate a numerelor în România, 21 octombrie 2008, au fost portate peste 1.320.000 de numere de telefon, aproape 70% dintre acestea reprezentând numere de telefonie mobilă.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.