Vlad Eftenie este unul dintre cei mai cunoscuți fotografi români. De la cadrele surprinse pe stradă la portretele impresionante pe care le realizează, Eftenie a dus fotografia românească la un nivel superior: anul acesta, el a fost cooptat în echipa oficială de fotografi pentru Festivalul „George Enescu“. Alături de Cătălina Filip și Andrei Gîndac, Vlad Eftenie a căutat să surprindă magia muzicii și atmosfera sălii de concert în vizorul și pe senzorul aparatorului foto.
„Au fost trei săptămâni pline, lucru aproape non-stop, cu întâlniri cu oameni pe care îi ascultam doar pe albume sau îi vedeam la televizor. Când sunetele magiei îşi pierd ecoul, rămâne amintirea, rămân înregistrările, rămân imaginile. Într-o lume în care fotografia este un principal mijloc de comunicare, felul în care o produci, prin prisma relevanţei, presupune o răspundere asumată. Am realizat că este o responsabilitate uriaşă să decantezi o întreagă experienţă senzorială, la final, doar prin imagini. Acestea sunt fotografii care trebuie să vorbească, să cânte şi să încânte. Înainte de orice, este necesară o strategie de abordare a unui eveniment de asemenea anvergură“, povestește Vlad Eftenie despre experiența lui din timpul Festivalului „George Enescu“.
În fotografiile sale a îmbinat armonios mai multe teme: cadrul arhitectural în care se desfăşoară evenimentele, relaţia cu orchestrele şi soliștii, cu dirijorii – mari personalităţi ale culturii mondiale, imaginea publicului – atmosfera generală, şi, poate cel mai incitant subiect, ceea ce nu se vede: viaţa din spatele cortinei, din culise.
„Calitatea unui demers vizual este direct legată cu modul în care evoluezi în planul personal, comportamental. Astfel, necesitatea de a fi discret a fost completată şi cu o latură de sociabilitate inerentă. A fost necesar un bun echilibru între a fi invizibil şi a fi comunicativ, deschis. Trebuie să fii mereu în «priză», să observi, cu «radarul» activat. Orice se poate întâmpla oricând, trebuie să fii pe fază în momentele cheie, irepetabile. Am întâlnit prieteni, am interacţionat cu mulţi necunoscuţi, am vorbit cu muzicieni din orchestre, «navigarea» prin culise şi culegerea de mărturii vizuale au fost teme de studiu permanente. M-am simţit adesea ca un copil la joacă, având acces în zonele în care în mod normal nu ajungi, ca spectator, am resimţit emoția explorării unor spaţii din spatele scenei“, concentrează Vlad momentele acestui eveniment.
„Întâlnirea marilor dirijori a fost emoţionantă, fie la conferinţele de presă, fie la repetiţii ori în cadrul oficial al concertelor majore. Am reuşit câteodată să intru în cabinele lor, să asist la interviuri sau la întâlniri cu prieteni sau publicul care îi admiră. Emoţiile sunt greu de descris în preajma marilor personalităţi. De asemenea, am privit oamenii din public cu mult interes. La o primă vedere crezi că vezi o masă disciplinată de oameni care ascultă. Se întâmplă însă atâtea detalii acolo, cu fiecare în parte, încât observarea lor a devenit o temă de studiu zilnică“.
De la Festival au fost publicate zilnic pe pagina de Facebook serii de imagini. Vlad a fotografiat timp de 23 de zile, perioadă în care a adunat peste 17.000 de cadre. Se poate spune că a fost o experienţă extraordinară, atât fotografică, cât şi de viaţă. Festivalul a fost organizat de Artexim, iar cu sprijinul Panasonic Vlad Eftenie a lucrat cu un sistem mirrorless Lumix G7, dedicat fotografierii în mod silenţios şi acompaniat de o gamă completă de obiective. Acesta i-a permis, totodată, să transmită rapid fotografiile, folosind conectivitatea WiFi.
„Am transmis aproape în direct imagini cu Zubin Mehta, atunci când acesta a evoluat pe scena Sălii Palatului, făcând un efort impresionant să dirijeze, în ciuda unor probleme de sănătate. A oferit autografe cu seninătate şi răbdare, făcând dovada unui caracter puternic, dar şi profund uman. Yuja Wang, Sir Simon Rattle, Ion Marin, Vasily Petrenco, fraţii Capucon sunt doar câteva nume din muzicienii majori lângă care am avut onoarea să stau şi câteodată să interacţionez admirativ“, completează Vlad.