privind cumparaturile online
• Valoarea medie a unei plăţi online cu cardul Visa către comercianţii locali este de peste două ori mai mare în perioada Black Friday faţă de media anuală
Programul naţional de educaţie financiară privind comerţul electronic Banii pe Net a depășit în primele zece luni din 2015 pragul de 100.000 de cursanți, care au finalizat trainingul atât prin intermediul platformei online de informare, cât și în școlile, liceele și bibliotecile din întreaga țară.
Trei sferturi dintre cele aproximativ 15.000 de persoane care au finalizat în acest an trainingurile online www.baniipenet.ro au vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, iar aproape o treime dintre acești cursanți sunt din București.
Programul naţional Banii pe Net este derulat în perioada 2014 – 2017 de Visa Europe, împreună cu băncile membre din România şi organizaţia non-profit Junior Achievement Romania. Programul este disponibil tuturor utilizatorilor de internet din România atât prin traininguri susținute în școli și licee cu ajutorul Junior Achievement România și al voluntarilor din băncile membre Visa Europe, cât și prin platforma online de training www.baniipenet.ro. Totodată, Banii pe Net poate fi accesat și în bibliotecile publice din mediul urban şi din cel rural datorită infrastructurii construite de Biblionet. Printre susținătorii programului se numără companii din domeniul online şi din industria plăţilor, cum sunt PayU, Google, evoMAG şi eMAG, dar şi publicaţii specializate în domeniul financiar, precum Conso.ro.
“Ne bucurăm să vedem că programul Banii pe Net vine în întâmpinarea interesului tot mai mare al consumatorilor pentru cumpărăturile pe internet. Perioadele bogate în promoții, precum Black Friday, impulsionează românii să caute cât mai multe informații utile despre comerţul electronic și să cumpere online. Valoarea medie a plăților online cu carduri Visa s-a situat anul trecut de Black Friday la 330 RON, de peste două ori mai mare faţă de media anuală. În plus, magazinele online locale devin tot mai populare printre consumatorii români, ţinând cont că acestea au atras aproape o treime din valoare totală a cumpărăturilor online cu carduri Visa în ultimele 12 luni”, a declarat Cătălin Crețu, director regional pentru România, Croația și Slovenia în cadrul Visa Europe.
Accesibil tuturor consumatorilor, programul Banii pe Net îşi propune să ofere cursanţilor un ghid complet de informaţii utile despre plăţile online, instrumentele de comparare a ofertelor și alegere a magazinului potrivit, siguranţa cumpărăturilor pe internet și drepturile consumatorilor online. De la lansare şi până la finalul lunii octombrie 2015, programul a avut în total peste 150.000 de beneficiari.
TOP 5 recomandări pentru alegerea magazinului online:
• Informează-te şi achiziţionează de la furnizorii cunoscuţi de tine şi/sau cu o anumită reputaţie;
• Cumpără doar de pe site-uri care folosesc cel puțin pentru pagina de plată o conexiune securizată de tip “https://” care are un simbol cu lacăt verde afișat înaintea adresei paginii accesate;
• Folosește coșul de cumpărături și/sau opțiunea “wishlist” pentru a monitoriza evoluția prețului produselor pe care intenționezi să le cumperi, dar și dacă acestea îți sunt cu adevărat necesare;
• Acordă atenție și condițiilor de transport oferite, întrucât unii comercianți oferă aceste servicii gratuit, iar costurile totale ar putea fi mai reduse. În cazul magazinelor din străinătate, este posibil ca tarifele de curierat să nu justifice la final să cumperi un produs cu un preț afișat mai mic decât cel al comercianților locali;
• Nu cumpăra de pe site-uri care nu afișează date de identificare complete, precum și condițiile generale de vânzare, cele de prelucrare a datelor cu caracter personal, procedurile şi costurile de achiziţionare, livrare și de returnare.
TOP 5 recomandări pentru siguranța cumpărăturilor online:
• Nu oferi niciodată prin telefon sau email informaţii personale sau legate de card şi PIN;
• Păstrează dovada cu datele tranzacţiilor efectuate pe internet și salvează facturile, certificatele și garanțiile primite;
• Caută pe site-ul magazinului un număr de contact sau adresa de e-mail şi folosește-le în cazul în care ai nelămuriri;
• În cazul în care coletul livrat este deteriorat, notează aceste detalii pe documentele de primire care vor rămâne la curier, înainte de a semna de primire. Contactează comerciantul imediat și semnalează această situație;
• Folosește o rețea de internet securizată când accesezi site-uri care solicită tastarea parolelor sau a altor date cu caracter sensibil. Aceste informații ar putea fi interceptate în cazul utilizării unei rețele WiFi publică.
TOP 5 drepturi şi avantaje ale cumpărătorilor online:
• Dreptul de a renunța la achiziție în termen de 14 zile de la primirea pachetului, prin simpla notificare a furnizorului și fără a fi condiționat de păstrarea ambalajului, singurele costuri suportate fiind cele de rambursare a produselor;
• Dreptul de a primi produsele în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, dacă părțile nu au convenit altfel;
• Dreptul la informații clare privind caracteristicile principale ale produsului sau serviciului, date de contact privind comanda, costul total, inclusiv taxele și costurile de livrare;
• Consumatorii care plătesc cu cardul au dreptul de a adresa băncii refuzul la plată dacă nu primesc bunurile/serviciile comandate sau la parametrii specificați;
• Dreptul de a primi sumele plătite în avans în termen de cel mult 7 zile, dacă produsul comandat nu se află pe stoc și alegi să anulezi comanda.