Desi rolul initial al tokenizarii era de a oferi un nivel suplimentar de securitate platilor, acum deschide calea unor noi oportunitati pentru consumatori si comercianti. Datorita acestei tehnologii, companiile pot oferi experiente de plata simple si sigure care au potentialul de a creste ratele de aprobare a platilor cu pana la 3%1, contribuind la retentia clientilor.
In domeniul platilor, tokenurile inlocuiesc datele cardului si le transforma intr-un cod care nu poate fi descifrat. Fiecare token este unic, astfel ca nu poate fi spart sau exploatat de infractorii cibernetici, protejand in acest mod detaliile de plata. Tokenurile sunt generate automat, spre exemplu atunci cand un utilizator isi salveaza datele de card intr-o platforma de streaming, la un magazin online sau in portofelul digital de pe smartphone. Pot exista mai multe tokenuri generate pentru acelasi card – fiecare dintre ele are asociat un numar unic si poate fi folosit exclusiv pe aplicatia sau dispozitivul in care este stocat. Acesta este unul dintre motivele pentru care Visa Token Service (VTS) a emis mai mult de 100 de milioane de tokenuri2 in Europa Centrala si de Est – un numar considerabil mai mare decat cel al cardurilor fizice Visa din regiune.
Tokenizarea este urmatoarea etapa in evolutia platilor digitale, initiata de adoptia si raspandirea platilor contactless, utilizatorii preferand din ce in ce mai mult sa foloseasca un card virtual si smartphone-ul pentru a face plati. Astazi, tokenurile sunt folosite intr-o masura mult mai mare pentru platile online si vor conduce in viitorul apropiat la stergerea granitei dintre platile online si cele in magazinele fizice, deschizand calea pentru noi metode si solutii de plata. Prin utilizarea tokenizarii si altor tehnologii, precum biometria, platile pot fi automatizate pana in punctul in care vor deveni aproape de neobservat. Un exemplu in acest sens este plata automata la finalizarea unei curse cu scuterul electric inchiriat sau cu o masina comandata din aplicatia de ridesharing, precum si in cazul confirmarii unei comenzi intr-o aplicatie de livrare mancare.
Volumul tranzactiilor realizate cu carduri Visa prin intermediul tehnologiei de tokenizare, in Europa Centrala si de Est, a crescut de patru ori mai rapid decat toate celelalte tranzactii Visa din regiune, in 2022 comparativ cu anul anterior3. Tokenizarea este o tehnologie relativ noua, iar Visa, impreuna cu partenerii sai, continua sa exploreze potentialul ei pentru a crea experiente de plata inovatoare.
„Tokenurile sunt eroii necunoscuti ai comertului online care creeaza beneficii pentru institutiile emitente si acceptatoare, comercianti si consumatori. Tokenizarea este fundatia pe care construim solutiile ce au potentialul de a schimba modul in care cumparam si vindem. Tokenurile ajuta la reducerea fraudei in mediul online, insa prezinta si alte avantaje. Tehnologia permite metode de plata mai rapide si mai flexibile, extrem de apreciate de catre detinatorii de carduri Visa care fac cumparaturi online sau in magazinele fizice”, a declarat Jakub Kiwior, Regional Managing Director pentru Europa Centrala si de Est in cadrul Visa. „Tokenurile pot face viata si mai usoara detinatorilor de carduri Visa prin beneficiile pe care le ofera. Spre exemplu, odata ce un token a fost stocat intr-un serviciu de streaming, nu mai este nevoie ca utilizatorul sa adauge un alt token atunci cand cardul sau expira. Este confortabil pentru ca utilizatorii nu trebuie sa parcurga de fiecare data acest proces de inregistrare a unui card nou pentru a-si accesa serviciile.”
Tokenizarea creeaza valoare pentru comercianti
Institutiile financiare care permit tokenizarea ofera acest serviciu unui numar din ce in ce mai mare de comercianti online atunci cand utilizatorii isi inregistreaza detaliile cardului in magazinul lor. Astfel, clientii nu mai trebuie sa introduca datele de card de fiecare data cand viziteaza magazinul respectiv si au parte de o experienta de plata mult mai rapida si mai confortabila. In acelasi timp, solutia ajuta comerciantii sa reduca rata de abandon a cosului de cumparaturi si sa creasca loialitatea clientilor.
„Cu ajutorul tokenizarii, datele de plata sensibile sunt criptate pentru a face platile digitale mai sigure, fie ca vorbim de plata cu telefonul mobil, cu ceasul sau de tranzactiile online. Mai concret, numarul cardului format din 16 cifre este inlocuit cu un cod numeric unic, denumit token, pe care numai Visa il poate descifra, ajutand la protejarea informatiilor de baza ale contului in fata tentativelor de frauda. Pentru infractorii cibernetici, acest token este inutil, ca si cum ai incerca sa deschizi o incuietoare cu cheia gresita. Frumusetea tehnologiei de tokenizare este ca imbunatateste atat securitatea, cat si experienta de plata a clientilor, ceea ce o face cu adevarat revolutionara in domeniul platilor. In Romania, numarul tranzactiilor realizate cu carduri Visa prin intermediul tehnologiei de tokenizare a crescut anul trecut de trei ori mai rapid decat toate tranzactiile Visa la nivel national.”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa in Romania.
Tokenizarea platilor castiga teren la nivel global
In Europa Centrala si de Est, rata de aprobare a tranzactiilor cu carduri Visa tokenizate anul trecut era mai mare decat a tuturor celorlalte tranzactii Visa din regiune4. La nivel global, tokenurile au contribuit in primele trei luni din 2023 la cresterea ratei de aprobare a platilor digitale cu 3% si la diminuarea ratei de frauda cu 30%5, in cazul a peste 8.500 de institutii emitente din 189 de tari si 2,4 milioane de comercianti, ajutandu-i pe acestia din urma sa isi creasca vanzarile si sa faca economii ca urmare a combaterii fraudei. La sfarsitul lui 2022, numarul tokenurilor emise global prin serviciul Visa Token Service a depasit 5,3 miliarde6, ceea ce inseamna aproape o dublare intr-o perioada de 12 luni7, care ne confirma ca tokenizarea capata amploare la nivel global. Acest lucru arata in mod clar directia in care se indreapta comertul digital, subliniind potentialul tokenurilor de a spori securitatea, flexibilitatea si rapiditatea tranzactiilor.
***
Toate denumirile de brand, siglele si/sau marcile comerciale sunt proprietatea detinatorilor, fiind utilizate numai in scopuri de identificare si nu implica obligatoriu promovarea produsului sau afilierea cu Visa.
1. Date VisaNet, martie 2023.
2. Date VisaNet, martie 2023, extrase pentru Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croatia, Slovenia, Romania si Bulgaria.
3. Date VisaNet, din ultimele 12 luni incheiate in decembrie 2022, extrase pentru Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croatia, Slovenia, Romania si Bulgaria.