Bosch a dezvoltat un sistem de control al stabilităţii pentru motociclete care va intra în producţia de serie începând cu acest an. Sistemul de control al stabilităţii motocicletei (MSC) reprezintă un pas important înainte în privinţa siguranţei motocicletelor. Sistemul Bosch sprijină motociclistul în toate situaţiile, atât în timpul frânării, cât şi al accelerării, în timpul deplasării în linie dreaptă sau al efectuării virajelor. „24 la sută din totalul accidentelor de motocicletă se produc în timpul efectuării virajelor”, a declarat Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Bosch pentru Sisteme de control al şasiului. Manevrele efectuate de motociclist şi, prin urmare, plăcerea de a conduce, rămân neschimbate. „Sistemul de control al stabilităţii motocicletei (MSC) poate ajuta la reducerea suplimentară a numărului accidentelor.” În anul 2009, doar în Europa au murit peste 5.000 de motociclişti în accidente rutiere. Studiile efectuate dovedesc faptul că doar sistemul ABS poate preveni aproximativ un sfert din totalul accidentelor de motocicletă care cauzează răniri sau decese. Controlul stabilităţii va reduce şi mai mult numărul accidentelor.
Siguranţă îmbunătăţită, chiar şi în timpul efectuării virajelor
Din punct de vedere tehnic, sistemul de control al stabilităţii motocicletei (MSC) are la bază sistemul ABS avansat, care a fost extins acum de inginerii Bosch din cadrul centrului japonez de competenţă pentru siguranţa autovehiculelor pe două roţi, incluzând o gamă extinsă de senzori şi software-uri sofisticate. Acest sistem le oferă producătorilor de motociclete şi clienţilor o gamă întreagă de funcţii de siguranţă:
· Sistemul de control ABS care acţionează în funcţie de unghiul de înclinare îmbunătăţeşte stabilitatea în toate situaţiile de conducere, precum şi eficienţa frânării.
· Controlul tracţiunii reglează cuplul motorului, astfel că forţa de tracţiune este transferată în mod eficient la teren, chiar şi în cazul suprafeţelor alunecoase sau accidentate, iar roata motoare nu îşi pierde aderenţa.
· În cazul frânării puternice sau la viraje, sistemul de control al stabilităţii motocicletei (MSC) reduce tendinţa acesteia de a reveni la poziţia verticală. Efectul acestei reveniri involuntare la poziţia verticală a autovehiculului este mărirea razei de bracaj, ceea ce cauzează de cele mai multe ori părăsirea benzii de circulaţie. În aceste situaţii, sistemul electronic de frânare combinat eCBS asigură cea mai bună distribuţie posibilă a forţei de frânare între roţi, stabilizând astfel motocicleta în timpul efectuării virajelor.
· De asemenea, sistemul MSC reduce riscul producerii de accidente în viraje din cauza pierderii aderenţei. Acestea sunt accidentele în care motocicletele se înclină prea mult în timpul efectuării virajelor şi apoi roţile patinează către interiorul sau exteriorul curbei. Accidentele au loc în cazul aplicării unei forţe de frânare prea mari în timpul efectuării virajelor, când roţile nu pot transmite o forţă laterală suficientă. Sistemul MSC contracarează această situaţie prin detectarea riscului producerii unui accident în viraj din cauza pierderii aderenţei pneurilor şi prin limitarea forţei maxime de frânare. Funcţia eCBS distribuie această forţă de frânare maximă disponibilă între cele două roţi, asigurând cea mai bună performanţă posibilă la frânarea în condiţiile efectuării unui viraj.
· Funcţia eCBS asigură în orice moment distribuţia optimă a forţei de frânare, chiar şi în cazul în care motociclistul utilizează în mod greşit doar una dintre cele două frâne sau frânează prea puternic.
· Funcţia de reducere a mersului pe o roată controlează cuplul motorului, prevenind ridicarea incontrolabilă a roţii din faţă şi asigurând în acelaşi timp o accelerare maximă.
· Funcţia de reducere a ridicării roţii din spate asigură menţinerea roţii respective pe suprafaţa carosabilului, reducând forţa de frânare maximă la nivelul roţii din faţă în cazul deplasării pe suprafeţele cu coeficient mare de frecare. Este menţinută stabilitatea la rulare, luând în considerare coeficientul de înclinare şi acceleraţia longitudinală.
Sistemele electronice identifică limitele dinamicii de conducere
Sistemul de control al stabilităţii motocicletei utilizează o gamă extinsă de senzori pentru a înregistra dinamica de conducere a autovehiculului. Senzorii de roată măsoară viteza de rotaţie a roţii faţă şi spate, iar un modul de senzori de inerţie calculează unghiurile de înclinare ale motocicletei de peste 100 de ori pe secundă. Prin analizarea datelor asigurate de senzori, a diferenţei dintre viteza de rotaţie a roţilor faţă şi spate, precum şi a altor parametri specifici motocicletelor, cum ar fi dimensiunea şi forma pneurilor şi locul de amplasare al senzorilor, unitatea de comandă ABS calculează limitele fizice ale forţei de frânare pe baza unghiului de înclinare.
Dacă sistemul de control al stabilităţii motocicletei detectează o situaţie în care o roată începe să se blocheze, unitatea de comandă ABS activează modulatorul de presiune din cadrul circuitului de frânare hidraulic. Acest lucru reduce presiunea în sistemul de frânare şi sporeşte din nou valoarea acesteia într-o fracţiune de secundă, rezultatul fiind aplicarea strictă a presiunii necesare pentru a evita blocarea fiecărei roţi.
Sistemul Bosch MSC poate salva vieţile motocicliştilor. Totuşi, la fel ca în cazul sistemului ABS, acesta nu poate acţiona decât în limitele legilor fizicii. În situaţii speciale, se pot produce accidente în cazul în care motocicliştii apreciază greşit situaţia din timpul conducerii sau comit erori majore. Cu toate acestea, sistemul sprijină motocicliştii în situaţiile critice, ajutându-i să obţină performanţe mai mari cu motocicletele lor şi, în acelaşi timp, oferindu-le o siguranţă mai mare.