Într-un interviu exclusiv pentru PRwave, parte din seria „Viitorul Publicității Digitale în România”, am discutat de această dată cu doi experți în domeniul comunicării și marketingului din industriile Gaming și IT&C despre unde ne îndreptăm din punct de vedere al publicității digitale în România. Daniela Ghimpețeanu, Marketing & PR Manager, PlayStation Balkans, cu o experiență vastă în coordonarea activităților regionale de comunicare pentru PlayStation în mai multe țări, și Vica Schipor, Creative Marketer & IT&C Senior Project Manager, au oferit viziuni inedite asupra tendințelor, provocărilor și oportunităților din acest domeniu în continuă schimbare.
Cu o carieră de 16 ani în relații publice și marketing, Daniela Ghimpețeanu subliniază importanța înțelegerii profunde a comportamentului publicului țintă pentru a obține rezultate semnificative. Reflectând asupra experienței sale în juriul Internetics, Daniela vorbește cu entuziasm despre lecțiile învățate și impactul acestora asupra activităților sale profesionale.
Pe de altă parte, Vica Schipor, marketer de peste 13 ani, cu experiență în comunicarea sectorului IT&C, pune în discuții accentul pe relevanța unei campanii pentru publicul țintă ca ingredient esențial pentru rezultate vizibile. Ea subliniază, de asemenea, importanța temeiniciei în detrimentul viralității și pledează pentru parteneriate pe termen lung între clienți și agenții.
În cadrul interviului, Daniela și Vica ne-au oferit perspective lor asupra industriei de advertising și digital în România, punând accent pe atuurile românilor – creativitatea, adaptabilitatea și flexibilitatea. Cu exemple de campanii reușite atât la nivel național, cât și internațional, ele conturează un tablou al evoluției industriei digitale și al direcțiilor probabile pentru viitor.
Interviul complet și detaliile despre experiența de jurizare la Internetics, precum și perspectivele viitorului digital, pot fi găsite în materialul integral pe PRwave. Cu insights din interiorul industriei, interviul oferă o privire aproape de realitate asupra modului în care profesioniștii din comunicare văd evoluția și provocările digitale din România.
PRwave: Care a fost experiența de a juriza Internetics? Este prima oară când jurizați competiția?
Daniela Ghimpețeanu: Am fost parte din echipa de jurizare din ultimii trei ani și am găsit în această experiență lecții interesante pentru meseria mea. Mi-a plăcut procesul, pentru că am luat învățăminte pe care le-am aplicat ulterior în lucrurile profesionale de zi cu zi.
Viorica Schipor-Doroftei: Primesc an de an cu entuziasm mailul de la Andra, recunosc. Îmi place mult să jurizez la Internetics. E mereu o bucurie să redescopăr cele mai bune campanii din industrie povestite chiar de cei care le-au gândit și implementat.
PRwave: Care credeți că este ingredientul principal care stă la baza unei campanii reușite pentru a genera rezultate vizibile?
Daniela Ghimpețeanu: Cred că înțelegerea foarte bună a comportamentului audienței de către departamentele de marketing și vânzări este principalul ingredient care aduce rezultatele căutate de companie. Să căutăm mereu să înțelegem ce îi convinge pe clienți să cumpere, ce îi motivează să revină sau să recomande produsele sau serviciile unui brand, acestea sunt lucrurile principale care cred că aduc succes. Fără o înțelegere profundă a acestor comportamente, cu date, dar și cu un ochi aruncat în comunități, în comentarii din social media, în “poșta redacției” putem risca să dăm naștere unor campanii reușite, premiate, virale, dar cu prea puțin impact în îndeplinirea obiectivelor companiei.
Viorica Schipor-Doroftei: Cred că ingredientul esențial pentru a genera rezultate vizibile stă în relevanța unei campanii pentru publicul țintă. Ca marketeri, avem multe de comunicat despre produsele sau serviciile pe care le promovăm. What’s in it for them?
PRwave: Ce v-ar plăcea să vedeți mai des în campaniile din industrie? Ce credeți că ar trebui să ia în calcul mai des clienții? Dar agențiile?
Daniela Ghimpețeanu: Mi se pare că în 2023 înca lipsesc campanii create în primul rând pentru mediul digital, acolo unde este cazul – de exemplu, ale brandurilor cu gen Z ca target principal. Încă regăsim frecvent în industrie campanii create în primul rând pentru TV și doar declinări pentru digital. Poate ceva mai mult curaj pentru acest pas le lipsește clienților, iar agențiilor poate mai multe argumente pentru: de ce este digitalul noul TV, deja de mulți ani.
Viorica Schipor-Doroftei: Cred că ar trebui să căutăm mai puțin viralitatea și să ne aplecăm mai mult spre temeinicie. Campaniile gândite pe termen lung, parteneriatele pe termen lung dintre clienți și agenții pot avea uneori rezultate mai relevante decât one-shoturile contextuale.
PRwave: Cum vi se pare industria de advertising/digital în România, comparativ cu alte țări? Ce credeți că ne lipsește? Dar care credeți că sunt atuurile românilor?
Daniela Ghimpețeanu: Cred că în unele aspecte, industria este la același nivel înalt precum în alte țări – de exemplu la nivel de producție, creativitate. Suntem, în schimb, la ani lumină de bugetele investite în țările vestice. Lipsesc, de asemenea, canale diversificate de promovare digitală, de la platforme care lipsesc total de la noi sau sunt foarte slab dezvoltate, fără șanse prea mari de reușită. Am observat în campaniile din afară și o calitate deosebită a campaniilor exclusive pentru platformele social media și influenceri specializați pe nișe, lucruri la care aspirăm și noi. Unul dintre atuurile noastre, ca nație, nu doar în industria de advertising, este flexibilitatea și adaptabilitatea; cred că în puține țări sunt posibile rezultate excelente cu resurse minime, așa cum se întâmplă în regiunea noastră.
Viorica Schipor-Doroftei: Cu siguranță, nouă, românilor, nu ne lipsește creativitatea, dar cred că ne-ar ajuta mai multă modestie și mai multă implicare în pregătirea generațiilor viitoare.
PRwave: Dați-ne un exemplu de o campanie reușită din istoria digital-ului din România care v-a impactat. Dar în plan internațional?
Daniela Ghimpețeanu: Una dintre campaniile recente a celor de la Mega Image, cu Bendeac și paranoia îmi vine în minte; a fost o campanie cu mai multe componente, cred că pe lângă episoadele extinse de pe Youtube, au existat și componente de ATL clasic, OOH, TV… A fost interesantă pentru doza de realism și umor, foarte potrivit dozate. Legat de campanii internaționale, mi-a plăcut foarte mult campania celor de la Maybelline, pentru mascara, în care metroul londonez și autobuzul double decker interacționau cu mock-up-uri de gene, dar clipurile campaniei erau de fapt producții digitale, fără corespondent în viața reală. Nu am informații despre succesul campaniei pentru brand, aș bănui că a avut rezultate foarte bune pe indicatori de awareness.
Viorica Schipor-Doroftei: La nivel național, m-a impresionat campania #PentruMagicHOME Refugiul părinților de la Jazz, iar dacă vorbim despre campanii internaționale – Only You – Spotify. Și ca bonus- all time favourite: Salvează lumea, din Grozăvești- asta pentru că e despre niște superoameni; tot de la Jazz.
PRwave: Cum vedeți viitorul în digital?
Daniela Ghimpețeanu: Digitalul viitorului apropiat va avea multă automatizare pe toate palierele, de la brief-uri, la copy-uri și la implementare; în continuare mult video; în continuare informație condensată în cât mai puține secunde. Legat de viitorul îndepărtat, probabil că ne putem aștepta la advertising customizat până la nivel de persoană, pe propriile comportamente, asta într-un fel de antiteză cu advertising-ul de mase/ nișe/ comunități.
Viorica Schipor-Doroftei: Cred că viitorul în digital va fi tot mai mult despre curatoriat și expertiză. E foarte posibil ca democratizarea ideii de creator de conținut să aibă la un moment dat și un revers. E imposibil să urmărim tot conținutul creat, așa că vom începe tot mai mult să apreciem experții/ toolurile care validează calitatea materialelor către care ne îndreptăm atenția.
Astfel, viitorul în digital, conform celor două profesioniste în marketing și comunicare, pare a fi marcat de automatizare din toate punctele de vedere- de la brief, la implementare, la care se adaugă experiențe video și personalizare la nivelul individual, informația va fi cât mai condensată și adaptare la schimbările rapide ale mediului online.
Fondat şi organizat de The Institute, Internetics este un festival de marketing digital, care stabileşte standardele în comunicarea online din România. Festivalul premiază cele mai bune campanii interactive, tehnologii, site-uri şi tool-uri de promovare online, încurajând totodatǎ creativitatea şi abordarea strategică. Prima ediţie Internetics a avut loc în 2001, încă de la începutul conturării industriei de online din România, contribuind pe parcursul acestor ani la creşterea şi dezvoltarea acesteia.
Internetics este un altfel eveniment în industria de publicitate din România pentru că juriul este format în cea mai mare parte din profesioniști din companii, și astfel creează o punte vitală între clienți și agenții de publicitate. Agențiile își prezintă proiectele și abordările în fața juraților, iar potențialii lor „clienți” evaluează proiectele, determinând astfel agențiile câștigătoare. Internetics servește astfel drept platformă de evaluare, conectare și recunoaștere a excelenței în publicitatea digitală din România.
Gala de Premiere Internetics are loc în data de 28 noiembrie, la NORD Events Center by Globalworth (Bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 4-6) și este moderată de Andi Moisescu. După premierea câștigătorilor, publicul participant este invitat sa continue celebrarea la un After Party cu un DJ set susținut de Vlad Dobrescu. Accesul la Gală și After Party se realizează pe baza de bilet. Mai multe detalii despre achiziționarea acestuia se găsesc pe aici.
Internetics este un proiect THE INSTITUTE.
Parteneri: Coca-Cola, Kozel, Globalworth, YouTube, Black Rhino Radio
Cu Sprijinul: Primăria Municipiului București prin ARCUB, Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: Iqads, Smark, PRwave, BIZ, Spotmedia, RADOR, Zona IT, Start-up.ro, Nine O’Clock
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, mediaTRUST
O campanie: Gavrilă&Asociaţii