Internetics a premiat cele mai bune proiecte de digital din România. Continuăm seria originală PRwave care investighează perspectivele profesioniștilor din industria e-commerce despre viitorul publicității digitale din România cu doi dintre jurații competiției – Georgiana Pană, Marketing Manager Answear România și Monica Arapalea, Head of Marketing Bringo România.
Georgiana Pană, o pasionată de marketing, a traversat diverse roluri în această industrie și își dedică acum energiile către activitățile de marketing pentru unul dintre principalii actori din domeniul modei online. Parcursul său la Answear.ro a debutat ca Specialist în Conținut și Social Media, escaladând treptat scara corporativă. Implicată în organizarea evenimentelor de relații publice și activări ale brandului, colaborează strâns cu influencerii și creatorii de conținut pentru a atinge obiectivele de afaceri, gestionând simultan atât Social Media și Comunitatea Answear.ro.
Monica Arapalea, cu o experiență de 18 ani în marketing și brand management la Procter & Gamble, s-a orientat către o carieră digitală începând cu iulie 2022, devenind Marketing Lead la Bringo Romania. Această aplicație de livrare pentru cumpărături reprezintă un brand românesc de succes, oferind o experiență unică de personal shopper. În afara abilităților de marketing, Monica împărtășește o convingere profundă în puterea oamenilor și în importanța învățării continue.
În discuția noastră, am abordat subiecte precum experiența lor în cadrul procesului de jurizare, ingredientele cheie pentru campanii de succes, provocările și oportunitățile cu care se confruntă industria de advertising în România, precum și viziunea lor asupra viitorului digital. Acest interviu dezvăluie perspectivele lor asupra unui mediu în continuă evoluție și transformare.
PRwave: Care a fost experiența de a juriza Internetics? Este prima oară când jurizați competiția?
Georgiana Pană: Este a doua oară când jurizez competiția Internetics, dar entuziasmul este același ca prima oară, ba chiar acum este mai mare deoarece am așteptări. Abia aștept să descopăr insight-urile campaniilor pe care le vedem în online. Este interesant să vezi ”bucătăria” din spatele unei campanii. Mereu mi-a plăcut partea aceasta de culise unde se discută bugetele, rezultatele obținute, KPIi ce au fost urmăriți într-o campanie, dacă s-au atins și în ce măsură. Pe cât de frumos este rezultatul final, pe atât mai mult mă preocupă cum s-a ajuns acolo și ce s-a obținut.
Monica Arapalea: Este prima jurizare Internetics. Trebuie să recunosc că eram foarte curioasă să citesc cazurile, să înțeleg cum au fost abordate în fiecare caz oportunitățile de business, să învăț din experiența celorlalți. Și nu am fost dezamăgită de ce am văzut, am avut multe de învățat. În plus, m-am simțit extraordinar de bine alături de ceilalți membri ai juriului Internetics.
PRwave: Care credeți că este ingredientul principal care stă la baza unei campanii reușite pentru a genera rezultate vizibile?
Georgiana Pană: Nu aș vrea să ne prefacem că nu vedem elefantul roz din cameră. Ingredientul principal este, într-adevăr, ideea de a oferi ceva outside-the-box, dar pentru a genera rezultate vizibile într-o piață plină de campanii, cred că și bugetul investit în vizibilitate contează foarte mult. Sunt multe campanii reușite ce îndeplinesc toate criteriile unei campanii ce ar putea avea succes, dar fără vizibilitate suficientă nu își vor atinge obiectivele. Viralitatea unei campanii în mod organic a devenit, în zilele noastre, un vis frumos și greu de îndeplinit.
Monica Arapalea: Nu cred ca exista un singur ingredient minune pentru o campanie de succes. E nevoie de un obiectiv foarte clar, de un insight relevant de consumator. Fără un insight care sa te ajute sa construiesti povestea, sa dobori bariera de cumparare, nu poți sa generezi o conversie, o vanzare. De asemenea, este nevoie de o înțelegere foarte buna a briefului și de un parteneriat client agenție.
PRwave: Ce v-ar plăcea să vedeți mai des în campaniile din industrie? Ce credeți că ar trebui să ia în calcul mai des clienții? Dar agențiile?
Georgiana Pană: M-aș bucura să văd mai multă creativitate, mai multe idei ieșite din comun. Foarte mulți jucători au început să ”play it safe”, să mulțumească pe toată lumea. Parcă înainte se punea mai mult accent pe a-ți targeta fix publicul tău, să te preocupi în a comunica exact mesajele pe care publicul țintă le-ar aprecia și înțelege. Acum totul este mult mai generalizat și brandurile se tot învârt în jurul acelorași idei.
Monica Arapalea: Creativitate ce construieste business. As vrea sa vad agențiile foarte bine ancorate in business-ul de client si punandu-se in papucii clientului. Ar investi acei bani în campanie dacă ei ar fi owneri de business? In acelasi timp, clienții au datoria sa își ancoreze partenerii din agenții la business, obiective, strategie. E nevoie de încredere și de transparență.
PRwave: Cum vi se pare industria de advertising / digital în România, comparativ cu alte țări? Ce credeți că ne lipsește? Dar care credeți că sunt atuurile românilor?
Georgiana Pană: România este o țară în continuă dezvoltare în acest domeniu, cel puțin în digital. Mai avem de învățat și de experimentat. Atuurile noastre sunt faptul că mizăm pe umor de multe ori, un umor specific românesc, și că avem mulți tineri care urmăresc ceea ce fac alte industrii din afară și se inspiră pentru campaniile din piața locală.
Monica Arapalea: Cred că industria de advertising a evoluat, nu cred ca mai exista diferențe majore fata de alte țări. Poate pe partea de bugete :).
PRwave: Dați-ne un exemplu de o campanie reușită din istoria digital-ului din România care v-a impactat. Dar în plan internațional?
Georgiana Pană: Pe plan local, mi s-a părut o campanie foarte reușită ”Cele rele să se spele”, campanie ce a venit în urma pandemiei, când cea mai mare parte a populației trecuse prin clipe de cumpănă și îngrijorare zilnică. A fost un timing foarte bun, iar mesajul era unul pozitiv, îți dădea un vibe de ”totul va fi bine. Ce a fost mai greu a trecut”. Pe plan internațional m-a uimit campania celor de la Ryanair. Conținutul lor din online era sub formă de ”batjocură” la adresa review-urilor negative. Au mizat pe faptul că au cele mai mici prețuri de pe piață și tot ce făceau era să evidențieze faptul că dacă ai fost de acord să plătești cel mai mic preț pentru un bilet de avion, ar trebui să te aștepți la o calitate scăzută a serviciilor. Brilliant idea!
Monica Arapalea: Sunt multe campanii frumoase și de impact. Intotdeauna mi-au placut tare mult campaniile cu o componenta sociala, campanii care aduc o schimbare in bine. Un exemplu local recent, ce mi-a ramas in minte, ar fi campania Fashion Days – Iubeste-te. Daca ma gandesc in plan international nu pot sa nu aduc aminte de Always, un brand foarte drag mie, si platforma de comunicare #LikeAGirl. Cred ca este una dintre cele mai frumoase si puternice campanii de crestere a increderii fetelor la varsta pubertatii, incredere ce poate fi impactata dramatic de sensul, pozitiv sau negativ, in care percepi niste cuvinte simple, “ca o fata”.
PRwave: Cum vedeți viitorul în digital?
Georgiana Pană: Părerile mele sunt împărțite. Pe de-o parte mă bucur că există preocuparea cu privire la toleranța față de toată lumea, dar cred că devenim mult prea ”atenți” să nu supărăm pe nimeni și ajungem la niște campanii din care se pierde esențialul. Digitalul a devenit un mijloc de a scoate din context niște idei și de a le transforma în ceva negativ. Publicul a început să se ”aprindă” foarte ușor, iar acest lucru va conduce la o mare de campanii în care toți vor comunica același lucru din teama de a nu ajunge în ”gura lupului”.
Chiar recent am avut campania ”Lifespiration Starts Here” la Answear. În spotul publicitar apărea o secvență cu un bărbat pe tocuri îmbrăcat într-o salopetă albă, produs ce se afla la vânzare în categoria de haine pentru femei. Hate-ul nu a întârziat să apară cu privire la faptul că promovăm bărbați îmbrăcați în haine pentru femei. Am rămas fermi pe poziție și ne-am menținut mesajul, acela că fiecare se îmbracă absolut cum dorește, însă o parte din public ne-a amenințat cu renunțarea la serviciile noastre dacă nu renunțăm la această comunicare. Pe de altă parte, publicul nostru țintă a reacționat pozitiv și ne-a lăudat pentru curajul de a promova comunitatea LGBTQ. Trebuie să ne asumăm ceea ce comunicăm și să acceptăm faptul că nu trebuie să fim pe placul tuturor, să ne alegem în jurul brandului oameni care cred în valorile noastre și să nu ne sperie faptul că alții nu vor fi de acord cu noi.
Monica Arapalea: Dinamic :). Dar asa a fost mereu in digital. Cred ca brandurile vor fi mai curajoase dar in acelasi timp aseptarea este sa fie mult mai atente la privacy, la etica in marketing, la responsabilitate sociala. Clientul este mult mai atent la aceste aspecte si imediat penalizeaza un brand, in digital este mult mai usor sa faci asta fata de media traditionala. In acelasi timp, pe termen lung, ai mult de castigat daca faci lucrurile “the right way”.
Georgiana și Monica subliniază importanța creativității în construirea campaniilor, adăugând că este esențial să rămânem ancorați în realitatea business-ului și să cultivăm parteneriate solide între clienți și agenții. Într-o lume digitală în continuă schimbare, adaptabilitatea și înțelegerea profundă a nevoilor consumatorilor reprezintă cheile pentru inovație și succes.
În lumina discuțiilor despre viitorul digital, toleranța și deschiderea către diversitate sunt aspecte fundamentale în comunicare, unde fiecare campanie trebuie să transmită un mesaj autentic și să reflecte cu curaj diversitatea societății, fără a cădea pradă temerilor de a supăra anumite grupuri.
Fondat şi organizat de The Institute, Internetics este un festival de marketing digital, care stabileşte standardele în comunicarea online din România. Festivalul premiază cele mai bune campanii interactive, tehnologii, site-uri şi tool-uri de promovare online, încurajând totodatǎ creativitatea şi abordarea strategică. Prima ediţie Internetics a avut loc în 2001, încă de la începutul conturării industriei de online din România, contribuind pe parcursul acestor ani la creşterea şi dezvoltarea acesteia.
Internetics este un altfel eveniment în industria de publicitate din România pentru că juriul este format în cea mai mare parte din profesioniști din companii, și astfel creează o punte vitală între clienți și agenții de publicitate. Agențiile își prezintă proiectele și abordările în fața juraților, iar potențialii lor „clienți” evaluează proiectele, determinând astfel agențiile câștigătoare. Internetics servește astfel drept platformă de evaluare, conectare și recunoaștere a excelenței în publicitatea digitală din România.
Gala de Premiere Internetics a avut loc în data de 28 noiembrie, la NORD Events Center by Globalworth (Bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 4-6) și este moderată de Andi Moisescu. După premierea câștigătorilor, publicul participant este invitat sa continue celebrarea la un After Party cu un DJ set susținut de Vlad Dobrescu. Accesul la Gală și After Party se realizează pe baza de bilet.
Internetics este un proiect THE INSTITUTE.
Parteneri: Coca-Cola, Kozel, Globalworth, YouTube, Black Rhino Radio
Cu Sprijinul: Primăria Municipiului București prin ARCUB, Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: Iqads, Smark, PRwave, BIZ, Spotmedia, RADOR, Zona IT, Start-up.ro, Nine O’Clock
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, mediaTRUST
O campanie: Gavrilă&Asociaţii