Pentru prima dată, milioane de turiști care călătoresc în UE în această vară vor fi protejați de drepturi ale pasagerilor cuprinzătoare, aplicabile celor care călătoresc cu avionul sau cu trenul, precum și, de acum, cu vaporul, autobuzul și autocarul. Studiile arată însă că două treimi din pasageri nu sunt informați privind drepturile pe care le au. Din acest motiv, Comisia lansează o nouă campanie de informare a numeroaselor persoane care se pregătesc să călătorească în această vară în legătură cu drepturile lor ca pasageri și în legătură cu modul de a le reclama, dacă este necesar.
De la 25 la 28 iunie, vor avea loc evenimente de lansare la Bruxelles, Atena-Pireu și Sofia, iar la Varșovia va avea loc o zi de informare privind drepturile pasagerilor curselor aeriene.
Comisarul Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei responsabil cu mobilitatea și transporturile, a declarat: „Pentru milioane de europeni, vacanțele sunt o perioadă în care se bucură de o binemeritată odihnă, iar marea majoritate a acestora se va deplasa fără nicio problemă. Uneori, însă, pot apărea probleme. Pentru prima dată în această vară, turiștii pot călători în Europa – de la Londra la Lisabona sau Ljubljana – știind că drepturile lor ca pasageri sunt apărate în temeiul legislației UE, oriunde și oricum călătoresc. Dar este necesar ca pasagerii să își cunoască drepturile pentru a putea face uz de ele. Această campanie le va pune la dispoziție mai multe informații.”
Lansarea campaniei
În cadrul unei noi campanii care va dura doi ani, afișe care nu pot rămâne neobservate vor fi afișate în aeroporturi, porturi, gări și autogări din întreaga Europă, iar broșuri și informații online vor fi disponibile în toate limbile oficiale ale UE. Această nouă campanie se bazează pe cea existentă și se va concentra în principal pe creșterea gradului de conștientizare a noilor drepturi ale pasagerilor curselor maritime și drepturi ale pasagerilor curselor de autobuze și autocare.
Vicepreședintele Kallas va lansa oficial noua campanie în gara Bruxelles Zuid/Midi la 26 iunie, la ora 15:00, la standul Centrului European pentru Consumatori (în fața punctului de informare pentru curse interne), și apoi va avea o întâlnire cu părți interesate și jurnaliști, în Salon de District (terminalul 22). Pe durata întregii zile, pasagerii vor fi invitați să răspundă la un scurt chestionar și vor putea câștiga gadgeturi. La eveniment vor participa:
– domnul Melchior Wathelet, secretar de stat pentru protecția mediului, energie și mobilitate
– domnul Jannie Haeck, director general SNCB/NMBS Holding
– domnul Luc Lallemand, director general Infrabel
– domnul Marc Descheemaecker, director general SNCB/NMBS
– domnul Libor Lochman, Director Executiv al Comunității căilor ferate europene
Campania va fi lansată cu personalități care vor lua cuvântul în cursul săptămânii europene în alte trei locații:
• La terminalul portului Atena-Pireu: Fotis Karamitsos, Director la Direcția Generală Mobilitate și Transporturi a Comisiei – joi 27 iunie, între 12:00 și 14:00.
• La autogara din Sofia, vineri 28 iunie, între 10:00 și 15:00.
• Ziua drepturilor pasagerilor curselor aeriene la aeroportul din Varșovia, împreună cu Centrul European pentru Consumatori – vineri 28 iunie, eveniment public desfășurat între 11:00 și 13:00.
De ce această nouă campanie?
• 59% din cetățenii UE care folosesc transportul aerian nu își cunosc drepturile atunci când călătoresc, 34% le cunosc și 7% nu le cunosc.2
• 66% din cetățenii UE nu își cunosc drepturile contractuale la cumpărarea unui bilet de transport și 34% le cunosc.3
• Unul din șase europeni suferă de un handicap. Dincolo de această cifră, tendința generală de îmbătrânire a populației europene va duce la o creștere constantă a numărului de pasageri care au nevoie de asistență specifică din cauza unui handicap sau a mobilității reduse. Unul dintre obiectivele legislației privind drepturile pasagerilor este de a permite persoanelor cu handicap și persoanelor cu mobilitate redusă să dispună de aceleași posibilități de călătorie ca și ceilalți cetățeni.
• UE este prima regiune din lume cu un set cuprinzător de drepturi ale pasagerilor pentru toate modurile de transport (aerian, feroviar, maritim, autobuz și autocar). Cetățenii trebuie să știe mai multe despre drepturile de care dispun în prezent în temeiul legislației UE.
2 Raportul Eurobarometru din 2009 privind drepturile pasagerilor curselor aeriene
3 Raportul Eurobarometru din 2009 privind drepturile pasagerilor curselor aeriene
Pagini Utile
- Cum aflați care vă sunt drepturile ca pasageri?
A fost lansată un pagina de internet a campaniei, pentru toate modurile de transport. Pagina de internet este disponibilă în toate limbile oficiale ale UE.
- Materiale video și afișe pe tema campaniei:
//ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/32-campaign.html
- Pentru mai multe informații, a se vedea:
//ec.europa.eu/transport/passengers/index_en.htm
- Vizitați pagina de internet a Comisiei:
Drepturile dumneavoastră de pasager la îndemână.
-
O aplicație mobilă care acoperă toate modurile de transport este disponibilă pentru patru platforme mobile: Apple iPhone și iPad, Google Android, RIM Blackberry și Microsoft Windows Phone 7. Aplicația este disponibilă în 22 de limbi ale UE Pentru fiecare problemă potențială, aplicația explică drepturile pasagerilor și indică pe cine trebuie să contactați pentru a depune o reclamație. Puteți descărca aplicația smartphone pentru drepturile pasagerilor, disponibilă pentru toate platformele.
- Informații suplimentare: MEMO/13/608