conferinţa de deschidere a Târgului „Economicfest”
Vicepreşedintele AVAS, Ionela Bruchental-Pop, a participat miercuri, 15 octombrie 2009, la conferinţa de deschidere a Târgului „EconomicFest” ce are loc la World Trade Center. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului participă la acest târg în calitate de partener.
Cu această ocazie, vicepreşedintele AVAS a susţinut următorul discurs:
„Domnule ministru,
Doamnelor si domnilor,
Doresc să vă mulţumesc pentru invitaţia adresată Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) de a participa la lucrările acestei conferinţe. Consider că este o reală oportunitate de a face mai bine cunoscute activitatea instituţiei pe care o reprezint precum şi eforturile acesteia de a propune măsuri care să contribuie, semnificativ, spunem noi, la depăşirea actualei crize economico-financiare.
ATRIBUŢII AVAS
Mai întâi, câteva cuvinte despre atribuţiile AVAS. După cum bine ştiţi, AVAS este o autoritate de stat care are ca principale atribuţii administrarea şi privatizarea societăţilor din portofoliu, monitorizarea respectării obligaţiilor asumate de investitori prin contractele de vânzare-cumpărare în perioada postprivatizare, recuperarea portofoliului de creanţe deţinut de instituţie prin toate metodele prevăzute de lege, mergând până la executare silită şi atragerea răspunderii patrimoniale a cenzorilor şi administratorilor în cauză. AVAS are, totodată, atribuţii în aplicarea prevederilor Legii 10/2001, în despăgubirea foştilor investitori la FNI şi gestionează şi apără interesele statului în cca. 19.000 de litigii.
O componentă poate mai puţin cunoscută, dar extrem de importantă, mai ales de la 1 ianuarie 2007, este departamentul specializat al AVAS în politici concurenţiale.
Despre această componentă a activităţii AVAS vreau să vă vorbesc în continuare, cu permisiunea dumneavoastră.
ACTIVITATEA AVAS
Planul anticriză aprobat de Guvernul României a trasat cadrul general in care Guvernul acţionează in vederea combaterii efectelor crizei economice mondial resimţita si la nivelul economiei din România. Pornind de la acesta, AVAS a identificat si promovat masuri specifice de sprijinire a agenţilor economici, care nu se limitează doar la portofoliul propriu, putând fi aplicate şi de alte instituţii.
În ultima vreme, în tot mai multe dezbateri desfăşurate cu participarea reprezentanţilor din diverse ministere si instituţii, patronate, sindicate, agenţi economici, societate civila, s-a solicitat insistent prezentarea măsurilor concrete întreprinse de instituţii ale statului în scopul sprijinirii agenţilor economici care se confruntă cu o situaţie economică fără precedent.
Ca urmare, îmi revine plăcerea de a vă prezenta pachetul de măsuri promovat de AVAS, care cuprinde atât iniţierea unor proiecte legislative, cât şi realizarea unor scheme de ajutor de stat pentru punerea în aplicare a unor prevederi legale în vigoare:
* În Monitorul Oficial din 10 decembrie 2008 a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 206/2008 privind măsurile de sprijin financiar acordat de AVAS agenţilor economici din portofoliu, în vederea depăşirii crizei economice financiare mondiale.
Proiectul presupune acordarea unor ajutoare de stat în cadrul unei scheme comune AVAS, Ministerul Economiei si a unor ajutoare individuale care urmează a fi notificate individual la Comisia Europeană.
Actul normativ va fi urmat de două hotărâri de guvern prin care se vor stabili regulile generale pentru acordarea ajutoarele de salvare si pentru ajutoarele de restructurare.
Ambele proiecte de acte normative au fost elaborate de AVAS, discutate cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei şi au fost aprobate de către Comisia Europeană care a emis decizii de autorizare în conformitate cu prevederile comunitare în materia ajutorului de stat.
În prezent, primul HG urmează a fi retransmis, iar cel de-al doilea transmis, pentru prima dată, pe circuitul de avizare între instituţiile cu atribuţii în acest sens, în vederea promovării de către Guvernul României.
* Ordonanţă de urgenţă a guvernului privind acordarea de facilităţi fiscale pentru susţinerea activităţilor economice a societăţilor comerciale aflate în portofoliul AVAS
Măsurile de ajutor de stat se vor acorda în limita intensităţii maxim admisibile, calculată conform reglementarilor legale in materie, şi constau în acordarea unor facilităţi fiscale, în baza art. 125 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, privind Codul de Procedura fiscală, republicată, după cum urmează:
· eşalonarea la plată a următoarelor obligaţii restante la data de 30 a lunii in care s-a depus solicitarea de acordare a ajutorului de stat:
a) impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat;
b) creanţe proprii şi creanţe fiscale/comerciale/bancare preluate prin acte normative de către AVAS;
· scutirea la plata a majorărilor de întârziere de orice fel, aferente obligaţiilor de natura celor menţionate la pct. (i)., calculate pana la data de 30 a lunii in care s-a depus solicitarea de acordare a ajutorului de stat, cu excepţia majorărilor de întârziere datorate pe perioada de eşalonare;
Actul normativ va avea ca bază legală art.125 din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003, privind Codul de Procedura fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. art.12, lit. f) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 51/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
Măsurile de sprijin financiar se vor aplica societăţilor comerciale aflate în portofoliul AVAS, respectiv în perioada de administrare şi pregătire a privatizării, în perioada de privatizare sau în perioada de monitorizare postprivatizare.
Actul normativ va conţine prevederi cu privire la posibilitatea de acordare a ajutoarelor de stat atât în baza unor scheme de ajutor de stat cât şi ca ajutoare de stat individuale.
Pentru punerea în aplicare a ordonanţei în funcţie de situaţia economico-financiară a societăţilor comerciale, se vor promova două hotărâri de guvern care să prevadă condiţiile prin care se poate acorda ajutor de stat pentru investiţii sau ajutor de stat pentru restructurare:
A. Hotărâre de Guvern privind instituirea unui sistem de ajutor în vederea stimulării creşterii economice prin sprijinirea realizării de investiţii.
B. Hotărâre de Guvern privind instituirea unui sistem de ajutor in vederea restructurării unor societăţi comerciale care se află în stare de dificultate.
Cele două proiecte de hotărâri de guvern vor conţine prevederi cu privire la posibilitatea de acordare a ajutoarelor de stat atât în baza unor scheme de ajutor de stat cât şi ca ajutoare de stat individuale şi vor include condiţiile şi procedura de acordare a ajutoarelor de stat, în fiecare caz în parte.
Schema de ajutor de stat pentru societăţile comerciale în dificultate conform definiţiei comunitare, se va notifica la Comisia Europeană încă din faza de proiect a hotărârii de guvern, iar ajutoarele de stat de restructurare care se vor acorda societăţilor comerciale care nu se încadrează în definiţia comunitară a IMM-urilor se vor notifica individual după publicarea hotărârii de guvern şi primirea solicitărilor din partea agenţilor economici.
Proiectul de ordonanţă de guvern a fost transmis pentru consultări la Ministerul Finanţelor Publice.
* Hotărâre de Guvern privind schema cadru national temporara de acordare de ajutor de stat pentru sprijinirea societatilor afectate de actuala criză economică si financiară
Iniţial AVAS a întocmit o schema pornind de la art.421, din Ordonanţa de Urgenţă nr. 51/1998, cu modificările şi completările ulterioare, luând în considerare Comunicarea Comisiei Europene privind Cadrul temporar de reglementare a masurilor de ajutor de stat destinat facilitării accesului la finanţare in actuala perioada de criza economica si financiara.
Măsurile de ajutor de stat se adresează agenţilor economici care solicită suspendarea temporară, totală sau parţială a executării silite prin poprirea conturilor bancare, textul aplicabil fiind:
În cazul în care popririle înfiinţate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, pentru executare silită prin poprirea conturilor bancare sau prin poprirea terţilor, generează imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economică, cu consecinţe sociale deosebite, creditorul poate dispune, la cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, suspendarea temporară, totală sau parţială a executării silite prin poprirea conturilor bancare sau a terţilor.
Suspendarea executării silite se va face numai după asumarea de către debitor a plăţii datoriei într-o perioadă scurtă de timp.
Având în vedere faptul că Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri a avut o iniţiativă legislativă pornind de la aceeaşi comunicare a Comisiei Europene, în vederea sprijinirii întreprinderilor mici şi mijlocii pentru depăşirea crizei economico-financiare mondiale actuale, cele două proiecte de acte normative au fost cumulate într-unul singur, rezultând o schemă de ajutor de stat „umbrelă” care a fost notificată împreună de cei doi furnizori de ajutor de stat în data de 08.10.2009 la Comisia Europeană. După emiterea de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare, urmează ca actul normativ să fie transmis pe circuitul de avizare în vederea adoptării de către Guvernul României.
* Schema de ajutor de minimis acordat societăţilor comerciale din portofoliul AVAS în vederea maximizării recuperării creanţelor preluate de AVAS.
Schema are ca bază legală art.12, lit. f) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 51/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
Măsurile de ajutor de stat se adresează societăţilor comerciale care solicită eşalonarea datoriilor preluate de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi constau din renunţarea statului la dobânda aferentă pe perioada de eşalonare a creanţelor fiscale/comerciale/bancare preluate prin acte normative de către AVAS.
Schema este funcţională fiind publicată pe site-ul AVAS.
* Schema de ajutor de stat acordat în vederea maximizării recuperării creanţelor preluate de A.V.A.S. la societăţile comerciale din portofoliul AVAS care prestează servicii de interes economic general
Alocările de ajutor de stat ce vor fi acordate în cadrul prezentei scheme constau în compensarea costurilor financiare ale eşalonării la plată a debitelor preluate de AVAS în baza diferitelor acte normative la societăţi comerciale cărora li s-a încredinţat prestarea de servicii de interes economic general, respectiv producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat precum şi gospodărirea resurselor de apă, captarea, aducţiunea şi tratarea apei reci.
Măsurile de ajutor de stat se vor acorda în baza legală art.12, lit. f) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 51/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
Schema a fost realizată cu consultarea Consiliului Concurentei, a fost aprobată de conducerea AVAS şi în prezent este funcţională fiind publicată pe site-ul AVAS.
* Act normativ privind sprijinirea societăţilor comerciale care au în derulare planuri de investiţii/programe de restructurare aflate în monitorizare la AVAS.
Actul normativ se va referi la posibilitatea prelungirii termenelor de realizare a investiţiilor sau respectiv a măsurilor din programele de restructurare la societăţile comerciale care au în derulare planuri de investiţii/programe de restructurare aflate în monitorizare la AVAS.
AVAS a întocmit un proiect de ordonanţă de urgenţă în vederea implementării acestei idei, proiect care a fost transmis pentru observaţii către instituţiile avizatoare, inclusiv Consiliul Concurenţei.
Urmează ca proiectul să fie completat cu observaţiile primite şi să fie retransmis pe circuitul de avizare pentru promovarea în şedinţa Guvernului României.
* Acordarea de garanţii pentru IMM-uri
Pornind de la Comunicarea Comisiei Europene privind Cadrul temporar de reglementare a masurilor de ajutor de stat destinat facilitării accesului la finanţare in actuala perioada de criza economica si financiara, EXIMBANK, agent economic aflat in portofoliul AVAS, a iniţiat o schema de ajutor de stat sub forma de garanţii.
Schema se adresează agenţilor economici, in special IMM-urilor, care se afla in prezent in dificultate datorită efectelor crizei financiare mondiale. Facilităţile sub forma de garanţii pentru contractarea de credite de la băncile comerciale ar urma să se acorde în scopul deblocării accesului la finanţare a beneficiarilor şi pentru asigurarea continuităţii în desfăşurarea activităţii acestora. Schema are acceptul Comisiei Europene, în prezent este funcţională şi va fi aplicabilă până la data de 31.12.2010.
Toate măsurile de ajutor de stat pe care Ie-am menţionat, au fost elaborate ţinând cont atât de reglementările comunitare existente cât şi de circumstanţele excepţionale determinate de criza actuală, datorită cărora Comisia Europeană a decis să flexibilizeze temporar condiţiile pentru acordarea anumitor măsuri de sprijinire a accesului la finanţare, atât pentru instituţiile financiare cât şi pentru ceilalţi agenţi economici. Ca urmare, toate actele normative enumerate vor fi puse în aplicare numai după îndeplinirea prevederilor legale naţionale şi comunitare în domeniul ajutorului de stat.
În final, doresc să reiterez disponibilitatea AVAS de a coopera şi cu alte instituţii, in vederea elaborării de scheme de ajutor de stat, care să obţină aprobarea Comisiei Europene şi a căror punere în practică să conducă la rezolvarea, în măsura posibilă, a problemelor curente din economie, inclusiv a celor cu care se confrunta acum IMM-urile.
Vă mulţumesc pentru atenţie şi vă invit să vizitaţi standul AVAS din cadrul Târgului unde veţi găsi atât informaţii detaliate despre activitatea Autorităţii şi schemele de ajutor de stat prezentate anterior precum şi consultanţă de specialitate acordată de experţi AVAS!”
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}