Vicepremierul Raluca Turcan a vizitat luni, 2 noiembrie, expoziția „Copilăria în forme și culori”, organizată în comuna Biertan de Asociația React prin proiectul european „Note pentru viitor”, implementat în parteneriat cu Primăria comunei Biertan.
Expoziția este deschisă publicului până vineri, 6 noiembrie, la Centrul educațional „Note pentru Viitor” din comuna Biertan, str. 1 Decembrie nr. 12, și reunește obiecte din lut, picturi, desene și fotografii realizate de copii în cadrul atelierelor creative organizate prin proiect. Lucrările expuse, unele dintre ele premiate la concursuri locale, relevă pe de o parte universul interior al copiilor și surprind, totodată, frumusețea și istoria comunei, prin fotografii și desene.
Atelierele creative reprezintă doar o mică parte din intervenția realizată de Asociația React și Primăria comunei Biertan prin proiectul „Note pentru Viitor”, cu scopul de a preveni și reduce abandonul școlar și de a crește șansele copiilor pentru o educație de calitate și o viață mai bună. „În funcție de nevoile identificate, facem eforturi pentru a interveni individual în sprijinul copiilor, precum și pentru a diversifica atelierele creative, astfel încât să le oferim cât mai multe opțiuni”, a declarat Lucia Ionescu, Responsabil comunicare în cadrul Asociației React.
În comuna Biertan, frumusețea și pitorescul locurilor ascund povești triste asemenea multor localități din mediul rural. Locuitorii acestei comune, înscrisă în Atlasul zonelor marginalizate, se confruntă cu sărăcia, uneori extremă, lipsa educației și a șanselor de dezvoltare. Copiii cresc adeseori fără unul sau chiar fără ambii părinți, care fie i-au abandonat, fie au plecat în străinătate, în căutarea unei vieți mai bune pentru ei și pentru copii, lăsându-i pe aceștia în grija bunicilor sau a fraților mai mari. Deloc suprinzător că acești copii se confruntă cu dificultăți de învățare, nivel ridicat de absenteism, risc crescut de repetenție și abandon școlar.
Până la demararea proiectului, în comună nu exista consilier școlar și nici serviciu de școală după școală. Anul trecut, în cadrul proiectului a început programul „Școală după școală”, prin care elevii primesc suport în realizarea temelor, desfășoară activități destinate orientării vocaționale și utilizării tehnologiilor moderne și beneficiază de o masă caldă. Drept rezultat, pentru prima dată de când se organizează Evaluarea Națională, toți elevii școlii din Biertan care s-au prezentat la examen au reușit să îl promoveze. Pentru a susține tehnologizarea si modernizarea școlii din Biertan, laboratorul de informatică a fost dotat cu 15 calculatoare și urmează să fie achiziționate 100 de pupitre cu scaune.
Tot în cadrul proiectului „Note pentru viitor” se asigură ședințe de consiliere psihologică pentru întreaga familie, atât copii cât și părinți, cu scopul de a le crea un spațiu în care să se simtă securizați și pentru a identifica și soluționa la timp situațiile problematice.
Pentru implicarea părinților în educația copiilor și conștientizarea importanței acesteia, se implementează și un program de educație parentală tip „Școala părinților”, susținut de o campanie locală de promovare a educației și a colaborării dintre părinți și profesori în beneficiul copiilor.
Alte activități organizate prin proiect sunt: meditații la matematică și limba și literatura română pentru elevii din clasele a IV-a și a VIII-a, excursii, serbări școlare cu premii, donații de haine și rechizite școlare, ateliere de experimentare științifică în cadrul cărora copiii au construit și programat roboți cu ajutorul unor kituri speciale, cursuri de educație sanitară și prim ajutor.
„Note pentru Viitor” este un proiect implementat de Asociația React, în parteneriat cu Primăria comunei Biertan, în comunele Biertan (jud. Sibiu) și Izvoarele (jud. Giurgiu), cu scopul de a reduce și preveni abandonul școlar timpuriu și de a susține accesul egal la educaţie de calitate pentru 735 de copii (dintre care 184 de etnie romă) din cele două localități.
Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.