„Cred că deja ne-am îndepărtat prea mult de lucrurile plăcute din viață, gândindu-ne că există o contradicție între a trăi și a ne furniza mijloacele necesare pentru a trăi. Irosim atât de mult timp și energie, că abia mai putem să ne simțim și bine.
Puterea și utilajele, banii și bunurile sunt utile numai în măsura în care ne eliberează. Sunt doar mijloace, nu scopuri. (…)
A munci e natural – la fel și a ne da seama că prosperitatea și fericirea se pot obține doar prin efort cinstit. Tarele omenești decurg în mare parte din încercarea de a scăpa de această lege firească. (…)
Funcțiile primare sunt agricultura, manufactura și transportul. Viața în comunitate e imposibilă fără ele. (…)
E multă muncă de făcut. Afacerile nu sunt decât o altă formă de muncp. Specularea bunurilor produse deja nu înseamnă afaceri, ci doar o formă mai mult sau mai puțin respectabilă de sperț. (…)
Dacă nu avem un plan clar în minte, e foarte ușor să fim împovărați de bani, și apoi, în efortul de a face și mai mulți bani, să uităm să le vindem oamenilor ce-și doresc. Afacerile care se bazează pe a face bani sunt cât se poate de nesigure. Sunt afaceri de tipul ia și fugi, au o evoluție foarte neregulată și, după câțiva ani, rareori mai înseamnă ceva.” (pp. 6-17)
Fragmentele de mai sus fac parte din introducerea, semnată de autor, a cărții și intitulată, sugestiv, Care e ideea?
Urmează apoi capitole despre începutul afacerilor, momentul în care a urmat altă cale decât competitorii Ford Motors, salarii și multe alte detalii despre afaceri în general și compania proprie, în particular. De la ce poate să nu meargă în afaceri și cauzele sărăciei, la bani și bunuri și la cât de ieftine pot fi produsele și până la multe-multe alte aspecte despre afaceri, Ford acoperă o paletă largă de subiecte în cartea lui, vorbind chiar și despre agricultură, trenuri și democrație. Totul cu un rost, după cum veți vedea.
Interesant este faptul că lucrarea se citește ușor și că s-ar putea să descoperiți multe idei cu care rezonați.
Autorul nu spune că prezintă modelul Ford Motors pentru ca toți să îl replice. E doar un exemplu din care se poate vedea că uneori poți urma modelele existente, alteori poți lansa modele noi. În multe privințe, de altfel, Ford spune sincer că aceea a fost experiența lui – fără să generalizeze așadar.
Pentru cei interesați să afle mai multe despre viața și mai ales concepția despre economie, afaceri (și nu numai) a lui Henry Ford, precum și despre afacerea sa – o companie care rezistă și astăzi cu succes, cartea de față este o lectură obligatorie. Ea se poate dovedi o lectură plăcută – poate surprinzătoare uneori – și pentru cei mai puțin familiarizați cu Henry Ford și impactul său în lumea auto.
“Totul e posibil” – spune Henry Ford în încheierea cărții. Un moto foarte potrivit – și cu siguranță nu doar pentru el!