Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

„Verde pentru Generația Alpha”- program pentru educație de mediu în școlile din comunitățile vulnerabile din România

„Verde pentru Generația Alpha”- program pentru educație de mediu în școlile din comunitățile vulnerabile din România
  • Teach for Romania, împreună cu Fundația OMV Petrom, lansează programul „Verde pentru Generația Alpha”- în 109 școli și 17 grădinițe, pentru 2.900 de elevi.
  • În cadrul programului au fost create ghiduri de activități, kituri de educație de mediu și materiale video pentru educatori, învățători și profesori, cu activități ușor de integrat în programa existentă.
  • România este ultima în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește conștientizarea și acțiunile individuale ale cetățenilor pentru dezvoltare durabilă.

Teach for Romania, cu sprijinul Fundației OMV Petrom, desfășoară programul „Verde pentru Generația Alpha”: un program de educație de mediu adresat ciclului preșcolar, primar și gimnazial, cu focus pe înțelegerea și relaționarea într-o manieră sustenabilă cu mediul înconjurător. Programul va fi implementat în 109 școli și 17 grădinițe din comunitățile vulnerabile în care Teach for Romania activează. 145 de profesori din rețeaua Teach for Romania vor lucra cu materialele dezvoltate în cadrul programului cu 2.900 de elevi.

„Verde pentru Generația Alpha”- program pentru educație de mediu în școlile din comunitățile vulnerabile din România

Programul își propune, prin abordarea temelor mari ale schimbărilor climatice, să contribuie autentic la modificarea comportamentelor viitorilor adulți, pe termen lung, și oferă metode și instrumente de lucru profesorilor referitor la ce ar trebui să știe (informații), să poată face (abilități) și ce atitudine să aibă un elev care termină clasa a 8-a pentru ca el să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a comunității în care trăiește.

În cadrul programului a fost dezvoltată o hartă a competențelor pentru elevi – un curriculum descris și detaliat progresiv, de la ciclul preșcolar până la final de gimnaziu. Harta competențelor este aliniată la profilul absolventului și la curriculumul școlar. Pentru a susține practic dezvoltarea competențelor, au fost create trei ghiduri de activități pentru educatori, învățători și profesori, cu activități ușor de integrat în programa existentă, indiferent ce materie predau.

De asemenea, fiecare profesor Teach for Romania a primit și câte un kit de educație de mediu cu materialele necesare punerii în practică a activităților la clasă, împreună cu elevii. Kit-urile conțin în primul rând materiale educative (ghiduri și cărți cu activități), jocuri educaționale care abordează concepte legate de protecția mediului, instrumente pentru observații și analize (lupe sau microscoape mici pentru a examina plante, insecte sau alte elemente ale naturii). De asemenea, kit-urile mai includ seturi de experimente (legate de apă, sol și alte aspecte ale mediului), semințe și ghivece pentru a încuraja elevii să își cultive propriile plante și informații despre importanța plantelor în menținerea echilibrului ecologic. Cutia kit-ului care conține materialele educative este confecționată din carton reciclabil și poate fi reutilizată, transformându-se într-o mini-seră pentru plantarea semințelor primite în kit.

Materialele informative scrise, dedicate profesorilor, sunt susținute și de materiale video care abordează importanța educației de mediu din perspectiva mai multor personalități din domeniul educației. Mai mult, ele aduc claritate în ceea ce privește de ce și cum trebuie să facem educație de mediu și cum trebuie privite competențele din curriculum, pentru fiecare ciclu în parte.

Programul ”Verde pentru Generația Alpha” se bazează pe următoarele premise-cheie:
1. Este nevoie să tratăm în profunzime educația de mediu punând accent pe datele științifice și dezvoltând gândirea critică și spiritul civic ale elevului.
2. Nu este niciodată prea devreme să începem să dezvoltăm competențe de educație de mediu. Un copil de grădiniță care nu apreciază natura, care nu are curiozitate față de mediul înconjurător va fi un elev și un adolescent puțin receptiv la informații complexe și exerciții de etică despre sustenabilitate.
3. Profesorii sunt ingredientul cheie – lor trebuie să le pese în primul rând de sustenabilitate, pentru ca mai apoi să le poată insufla elevilor aceste valori și să le predea cunoștințe. Educația de mediu poate fi făcută de orice profesor, ea nu este doar apanajul specialiștilor în științe.
4. Educația de mediu nu este educație alternativă, nici extra-curriculară, nu este joacă. Educația de mediu este un element critic al profilului absolventului.

”Modificările climatice nu mai sunt o problemă a viitorului. Ele sunt deja aici și le experimentăm zi de zi prin fenomene climatice extreme și prin schimbări vizibile din jurul nostru. Nu mai putem amâna nici responsabilitatea personală de a acționa, nici educarea copiilor și tinerilor în spiritul unei atitudini sustenabile. Iar această educație pentru mediu e important să fie făcută riguros, sistematic și susținut. Nu ajunge să stingem lumina o oră pe an, de Ziua Pământului. Este vital ca toți profesorii, indiferent de materia pe care o predau, să își unească forțele și să facă educație pentru mediu, cât mai des și cât mai corect.” Iuliana Pielmuș, CEO Teach for Romania

”Să vorbești în comunitățile vulnerabile despre importanța mediului și a dezvoltării sustenabile este o misiune dificilă însă foarte importantă, căci aceste comunități sunt cele mai expuse la degradarea mediului natural și la schimbările climatice. Educația de mediu reprezintă un element important ce trebuie abordat încă din copilărie, de aceea considerăm că este necesar să intervenim cât mai devreme, să sprijinim copiii să acționeze, să aducă o schimbare la nivelul comunității lor și să crească într-un mediu sănătos. Susținerea unei educații de mediu este o prioritate pentru Fundația OMV Petrom și pentru Teach for Romania, iar programul “Verde pentru Generația Alpha” oferă oportunități de a acționa și instrumente de lucru atât cadrelor didactice, cât și elevilor, astfel încât schimbarea să fie una reală .” – Amalia Fodor, director executiv Fundaţia OMV Petrom.

CONTEXT

Deși România are o strategie națională de implementare a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, aceasta nu a fost corelată întru totul cu politica educațională privind schimbările climatice. Cercetările despre schimbările climatice conduse de UE (Eurobarometru, mai-iunie 2023) arată că România este ultima în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește conștientizarea și acțiunile individuale ale cetățenilor pentru dezvoltare durabilă.

Mai mult, experiența Teach for Romania la nivel local, în școlile din comunitățile vulnerabile, a relevat o lipsă de conștientizare atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor cu privire la problemele legate de schimbările climatice, deși aceste comunități sunt cele mai vulnerabile la poluare, la contaminarea resurselor naturale, la fenomenele climatice extreme și la alte efecte ale schimbărilor climatice și degradării mediului natural.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.