Rezultatele studiului GfK Consumer hoices pentru piaţa de anvelope și uleiuri de motor
În 2013, valoarea vânzărilor de anvelope noi de autoturisme și camionete a înregistrat o scădere de 26% față de 2012, totalizând aproximativ 124,3 milioane de euro.
Cea mai importantă scădere s-a înregistrat la anvelopele destinate camionetelor (-39%). Segmentele de anvelopele de autoturisme și cel reprezentat de anvelopele pentru SUV-uri și autovehicule 4×4 au avut și ele scăderi considerabile, de -25%.
Vestea bună este că anvelopele de vară au înregistrat o creștere de 16% în valoare față de 2012, având în vedere că acest segment a fost puternic afectat în momentul în care Guvernul a decis obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă. Pe fondul acestei legi, în ultimii 3 ani, piața anvelopelor a înregistrat o sezonalitate puternică în perioada octombrie – decembrie, atunci când cererea s-a îndreptat către anvelopele de iarnă. Practic, bugetele destinate achiziționării anvelopelor s-au cheltuit în mare parte pe acest segment în special în 2011, după care interesul a început să scadă.
“Anul trecut, valoare vânzărilor de anvelope de iarnă a înregistrat o scădere de -39%, cea mai mare din ultimii 3 ani. Rămâne de văzut dacă în 2014 piața va reuși să mai recupereze din pierderile înregistrate în 2012 și 2013 și dacă segmentul de vară va reuși să atragă în continuare o cerere importantă”, declară Ileana Tîlvan, Client Service Automotive Consumer Choices GfK România.
Piața uleiurilor de motor, în scădere ușoară
Valoarea vânzărilor de uleiuri de motor destinate autoturismelor și camionetelor a înregistrat în 2013 o scădere ușoară, de -2% față de 2012, însumând aproximativ 132,4 milioane de euro. Scăderea s-a mai diminuat față de anul anterior, în 2012 aceasta fiind de -16% comparativ cu 2011. Din punctul de vedere al structurii pieței, ea este corelată cu parcul auto: piața este dominată de uleiuri destinate mașinilor pe benzină, dar și de uleiuri cu o vâscozitate ridicată, cele de 10w40 reprezentând aproape 40%, parcul auto român fiind încă unul îmbătrânit.
În comparație cu 2012, segmentul de uleiuri de motor destinate mașinilor pe motorină a înregistrat o ușoară creștere, de +4%. Acest lucru este ușor de explicat dacă ținem seama de importul masiv de mașini second hand din UE, majoritatea fiind diesel.
Studiul
Rezultatele se bazează pe studiile desfășurate regulat încă din ianuarie 2011 pe panelul de retail al GfK care monitorizează vânzările magazinelor auto specializate din România.