- Supraviețuirea companiilor depinde de modul în care managementul se raportează la schimbare și de modul în care procesul schimbării este transferat către echipe
- Condițiile de instabilitate și oportunitatea organizațiilor de a (re)câștiga încrederea angajaților
- Mai multă inițiativă așteptată din partea liderilor (cu precădere din partea celor în poziții de CEO) prin alternarea diferitelor stiluri de leadership – de la coordonator la facilitator
O analiză a companiei Wyser, parte a Gi Group Holding, reprezentant de top în domeniul recrutării, arată cum contextul imprevizbil, setat de evenimente precum pandemia sau conflictele geopolitice, pun la încercare capacitățile liderilor, respectiv șansele de supraviețuire ale unei companii, creând și oportunități, deopotrivă. În această conjunctură, companiile aleg să acționeze în situații fără precedent, inițiativele acestora dovedindu-se benefice atât culturilor organizaționale cât și mediului social.
Un barometru al Edelman Trust din 2021 relevă că majoritatea companiilor manifestă inițiativă și se orientează acum, cu precădere, către rezolvarea unei serii de probleme complexe și supărătoare, echipele având așteptări foarte mari din partea liderilor mediului de business.
“Capabilitățile liderilor sunt testate în condiții fără precedent, iar companiile care rezistă în scenariul instabilității și mai ales în cel al ambiguității, își bazează acțiunile pe strategii curajoase, atente și orientate către factorul uman. Un asemenea exemplu din portofoliul nostru de clienți este dat de o organizație globală care, în iureșul specific pandemiei/post-pandemiei, a luat decizia de a implementa un program intern de Learning & Development, utilizând resurse interne și externe, program care avea ca scop două directii: coaching pentru lideri și self-leadership, program disponibil pentru toți angajații. Prima direcție, respectiv coaching pentru lideri are ca scop redefinirea abordării acestora prin încurajarea metodei de facilitare (nu doar coordonare) și adoptarea abordării sistemice ca instrument de management al complexității, în timp ce self-leadership-ul, program disponibil pentru toți angajații este o practică și un ghid care ajută la definirea și înțelegerea conceptului identitar-colectiv pentru fiecare angajat: cine este, ce face, de ce face.
Astfel, se creează o conexiune autentică a angajaților cu mediul muncii, se dezvoltă comportamente care întăresc coeziunea între oameni și între departamente și crește focusul pe contribuție și sens. Concluzia generală dată de efectele acestei inițiative este că elemente precum motivația și angajamentul sunt stimulate pozitiv, mai cu seamă de mediul de muncă și de cum se simt angajații în acest mediu, și mai puțin de rezultatele meritorii ale muncii lor, acestea din urmă devenind o consecință firească într-un astfel de cadru. În contextul actual atât de volatil al pieței muncii, un asemenea exemplu ne arată cât de important este ca o companie să comunice grija și intenția către angajații săi, confruntând realitatea cu asertivitate.” a declarat Lăcrămioara Hristache, Business Manager Wyser.
66% dintre respondenții studiului Edelman consideră că liderii ar trebui să preia inițiativa în direcția schimbării. De asemenea, 65% dintre participanții la studiu cred că top managementul ar trebui să fie răspunzător inclusiv în fața publicului larg, și nu doar în fața consiliului de administrație sau al acționarilor.
În situațiile caracterizate de instabilitate la nivel global, rezultatele studiului dezvăluie, de asemenea, că angajatorul se bucură de un prim grad de încredere, devansând mass media. Astfel, Wyser sugerează o nouă bază de obiective pe care companiile o pot folosi pentru ca echipele lor să treacă cu bine aceste încercări.
În continuare, ar fi recomandat ca liderii să conducă utilizând puterea exemplului, reprezentat mai degrabă ca o evoluție, ca un proces de creștere, și nu doar ca un ideal de urmat. În acest sens, liderii acționeză ca niște facilitatori, simplificând procesele angajaților, asemenea unor procese de coaching și mentorat. La fel de importante sunt acțiunile liderilor și capacitatea acestora de a se raporta cu empatie la de nevoile angajaților, clienților, a partenerilor de afaceri, promovând în același timp un model de conduită din punct de vedere social.
Mai mult, liderii trebuie să conducă prin parteneriate, atât la nivel extern, cât și intern. În organizații, oamenii nu adoptă decizii singular, ci în colaborare cu echipa, abilitățile de facilitare la nivel colectiv fiind esențiale pentru un lider. Aceste abilități sunt cu atât mai valoroase în contextul creșterii diversității perspectivelor, a talentelor și culturilor din piața muncii.