• Europa, continentul cel mai vizitat de români, atât în sezonul estival, cât și în anotimpul rece.
• Iarna, de regulă caracterizată de vacanțe mai scurte, devine o alegere și pentru sejururi lungi în destinații exotice.
• Prima medie de asigurare, mai ridicată iarna: 100 RON versus 88 RON pe perioada verii.
• Anularea călătoriei și pierderea bagajelor – cele mai mari temeri ale turiștilor români care își fac o asigurare.
Groupama Asigurări, unul dintre liderii pieței de asigurări din România, estimează că va înregistra creșteri semnificative, de 35%, a vânzărilor de asigurări de călătorie pe perioada iernii, comparativ cu sezonul rece din 2018-2019. Mai mult, compania a înregistrat în cel mai recent sezon de vară, vizând lunile iunie-septembrie, o creștere cu 25% față de aceeași perioadă a anului anterior pentru toate tipurile de asigurări de călătorie, încheiate fie în agențiile de asigurări, prin intermediul consultanților de asigurări, sau online. Astfel, trendul înregistrat în lunile de vară se menține și în sezonul rece și confirmă un interes crescut al românilor față de produsele de asigurare destinate vacanțelor.
Cu toate acestea, conform datelor Groupama Asigurări, perioada de vârf a subscrierilor rămâne pe timp de vară, inclusiv luna septembrie, o perioadă în care turiștii români continuă să călătorească în afara granițelor, motivați de vremea favorabilă și prețurile specifice extra sezonului.
Europa, destinația preferată a turiștilor români
Majoritatea polițelor de călătorie Groupama Asigurări, mai exact 78% dintre acestea, au fost încheiate pentru călătorii în Europa și Turcia în sezonul de vară, iar destinația Europa se menține în mod constant în proporție de peste 80% și pe perioada iernii. Apare, însă, și un nou trend pentru sezonul rece, acela al destinațiilor exotice.
Perioada minimă este de 3 zile, specific vacanțelor de tip city-break în marile capitale europene, indiferent de anotimp. Totuși, pe perioada lunilor iunie-septembrie, tendința este de creștere a perioadei medii asigurate, datorită vacanțelor mai lungi în Grecia, Turcia, Bulgaria sau Spania, pentru care turiștii români îṣi fac asigurǎri de cǎlǎtorie pentru minimum 7 nopți la destinație, frecvente fiind și sejururile de 9 nopți. Cea mai lungă perioadă asigurată de o familie de 6 turiști români la Groupama Asigurări în această vară a fost de 42 de zile, pentru un sejur în Statele Unite și Canada. Prin contrast, majoritatea asigurărilor de călătorie din sezonul de iarnă sunt încheiate pe o perioadă de 7 nopți.
Prima de 20 de lei/persoană pentru o sumă asigurată de 30.000 euro la o mini-vacanță de 3 zile în Europa
Pentru a-și asigura vacanțele, românii plătesc o primă medie de 88 lei/persoană pe perioada verii și de 100 lei/persoană în sezonul rece, conform datelor Groupama Asigurări. Costul unei asigurări de călătorie care acoperă un city break de 3 zile în Europa este în medie de 20 de lei, al unui sejur de o săptămână în Turcia este de 28 de lei, al unuia de 10 zile în Grecia este de 30 de lei, iar costul unei asigurări pentru o vacanță intercontinentală de două săptămâni este de 100 lei/persoană, asigurare care acoperă inclusiv SUA. Tarifelor exemplificate mai sus li se adaugă prime suplimentare pentru acoperirea sporturilor de sezon sau altor situații specifice dorite de fiecare asigurat în parte. De exemplu, pe perioada iernii, nu este o supriză că sporturile cele mai căutate sunt schi și snowboard.
Anularea călătoriei și pierderea bagajelor, cele mai mari temeri ale asiguraților
Cele mai căutate tipuri de asigurări de călătorie sunt cele standard, care acoperă situațiile medicale cel mai des întâlnite, urgențe, accidente, spitalizare sau tratament dentar de urgență. Acestora li se adaugă situațiile ce prevăd anularea sau întreruperea călătoriei, pierderea bagajului, pierderea documentelor și practicarea sporturilor de sezon, precum schi, surfing, kite surfing, rafting, scuba diving, yachting, ciclism, canoe, snowboard și altele.
Majoritatea dosarelor de daună deschise în urma unor evenimente întâmplate în vacanțele turiștilor români se referă la situații medicale precum fracturi, probleme la stomac și vărsături, lovituri, răceli puternice, enteroviroze, urgențe sau pierderea documentelor și anularea curselor aeriene, iar suma maximă despăgubită de Groupama pentru o asigurare de călătorie a fost de 50.000 euro, pentru un transport aerian de urgență și tratament medical de urgență în SUA, unde costurile medicale sunt foarte mari și unde consultanții în turism recomandă mereu o asigurare privată de călătorie pentru turiștii români.
„În ultimii ani, cererea pentru asigurările de călătorie a crescut, iar dezvoltarea variantelor de călătorie low cost, alături de creșterea venitului mediu, sunt cu certitudine printre factorii determinanți. Cel puțin la fel de important este și accesul la asigurări, care a fost mult simplificat prin introducerea canalului de vânzări online și care se dezvoltă într-un ritm mai alert decât media. Accesibilitate, simplitate, flexibilitate sunt printre cuvintele care definesc strategia noastră de dezvoltare, iar performanțele acestei linii sunt o confirmare a faptului că funcționează. De asemenea, important este și modul în care ne adaptăm la așteptările clienților, în cazul nostru prin parteneriate cu specialiști în turism, cum este Rǎzvan Pascu, care ne pot ajuta să explorăm și să dezvoltăm servicii și produse din ce în ce mai relevante.”, a declarat Georgiana Miron, Director de Marketing, Comunicare și servicii clienți, Groupama Asigurări.
„Sigur că intuim cu toții faptul că românii călătoresc tot mai frecvent în străinătate, dar datele Groupama Asigurări ne arată și faptul că aceștia apelează tot mai mult la produse de asigurare pentru a-și organiza o călătorie cu griji minime, precum fac ṣi eu de multă vreme. Mi se pare o evoluție pozitivă în mentalitatea călătorilor, căci o asigurare este cea mai bună variantă de a elimina o bună parte din sursele de stres asociate unei vacanțe, cu un cost foarte mic faṭǎ de preṭul total al vacanṭei. Mǎ bucur cǎ în anii urmǎtori mǎ voi implica alǎturi de o companie atât de mare ṣi solidǎ financiar precum Groupama Asigurǎri, pentru a-i convinge pe români cǎ o asigurare de cǎlǎtorie nu trebuie privitǎ ca un cost, ci ca o necesitate, dar ṣi sǎ dezvoltǎm produse de asigurare de cǎlǎtorie adaptate anului 2020.”, a completat Răzvan Pascu, consultant în marketing turistic și blogger.