Orice vacanță pentru o familie aduce atât bucurii, cât și provocări. Una dintre ele: alegerea mijlocului de transport. Acesta este practic pasul definitoriu al întregii vacanțe: de aici pleacă durata, bugetul, traseul și, uneori, chiar și destinația.
Specialiștii Carvago au considerat că, în noul context dominat de haosul instalat în majoritatea aeroporturilor europene din cauza lipsei de personal, dar și a „poftei” de a călători, ar fi interesant de comparat costul transportului pentru o familie de 4 persoane – doi adulți și doi copii – spre două destinații europene frecventate de români.
Au fost alese Budapesta și Viena, cu un interval între călătoria dus și cea întors de 7 zile, iar ca punct de plecare am ales Bucureștiul. Din calculele Carvago reiese că mașina rămâne, totuși, cel mai convenabil mijloc de transport pentru ambele destinații, cel puțin din două puncte de vedere: preț și confort.
De exemplu, până la Budapesta, o călătorie dus-întors cu mașina vă costă doar 170 de euro (fără vignetă și taxe) pentru o călătorie totală de apriximativ 1600 de kilometri, în timp ce avionul costă… 2160 de euro pentru patru persoane, deoarece zborul direct către capitala Ungariei este acum oferit de o singură companie aeriană. Nici trenul nu mai este o soluție: un pat în cușeta pentru 4 persoane costă 80 de euro dus-întors, deci 320 de euro pentru toată familia. Despre „confortul” călătoriei cu trenul în România nu intrăm în detalii.
Dacă alegeți să călătoriți la Viena, „competiția” este mai strânsă, dar mașina tot câștigă: 205 euro pentru aproximativ 2.000 de km dus-întors. Chiar și cu o escală la Budapesta – care ar costa 80 de euro pe noapte – bugetul tot iese mai bine decât cu trenul, 640 euro (cușetă cu 4 paturi) sau avion, 960 euro bilete pentru toată familia.
Avantajele fiecărui mijloc de transport sunt cunoscute, dar mașina are propriul farmec: o călătorie memorabilă, intimitatea familiei, plăcerea de a conduce, libertatea de a opri și a vizita ceea ce îți dorești…
Calculele au fost făcute pentru un consum mediu de 6l/100km, dar Carvago vă oferă mașini de familie și mai economice, cu un confort care cu greu poate fi egalat de un scaun de avion sau de o cușetă de tren.
Am selectat cinci modele cu costuri de funcționare rezonabile.
În primul rând, total… deloc surprinzător, Dacia Lodgy, un automobil cu șapte locuri accesibil, care chiar există! Și nu este rău, deși trebuie să fiți gata să închideți ochii asupra unor minore neajunsuri, în special în ceea ce privește calitatea construcției și tehnologia disponibilă – nici măcar un indicator de temperatură nu era standard înainte de 2016. Lodgy-urile folosite arată adesea uzate, chiar dacă mecanic sunt perfect bune.
Dar cui îi pasă când ai atât de mult spațiu pentru atât de puțin? Un avertisment: în niciun caz nu trebuie să cumpărați motorul pe benzină 1.2 TCe, unul dintre cele mai puțin fiabile motoare din ultimii douăzeci de ani. Cel mai bun este motorul diesel 1.5 dCi sau cel pe benzină 1.3 Tce, dacă găsiți unul convenabil. Motorul pe benzină 1.6 este, de asemenea, bun și mult mai ieftină decât oricare dintre cele două enumerate mai sus.
Cel mai bun motor: 1.5 dCi
Evitați: 1.2 TCe
Consum de carburant: 4,4 l/100 km (1,5 dCi 110 km)
Cam cât o să plătiți: 11.500 EUR pentru o mașină din 2017 cu mai puțin de 100.000 km
În al doilea rând, una dintre cele mai îndrăgite mașini din România, Škoda Fabia Combi III. Mult mai ușor de privit decât predecesorul model, suficient de practic și de spațios pentru nevoile familiei – a 3-a generație Fabia a fost una dintre cele mai complete mașini mici din peisaj, mai ales cu stilul de caroserie break (acum întrerupt din fabricație, din păcate). Atenție la puntea față zgomotoasă, alarmele false de asistență frontală, țeava de eșapament cu funingine și înregistrările de service îndoielnice. Cutia DSG cu ambreiaj uscat este, de asemenea, un risc. Echipamentul standard al celor mai ieftine niveluri de echipare nu a fost nemaipomenit, așa că asigurați-vă că mașina dvs. are tot setul de care aveți nevoie, inclusiv, de exemplu, un scaun șofer reglabil pe înălțime.
Cel mai bun motor: 1.2 TSI
De evitat: 1.4 TDI
Economie de combustibil: 4,8 l/100 km (1,2 TSI 110 km)
Cam cât o să plătiți: 10.500 EUR pentru o mașină din 2017 cu mai puțin de 150.000 km
Peugeot 308 SW II
După modelul de prima generație pe care nici mama lui nu l-ar fi numit frumos, designerii Peugeot au început cu o planșă goală și au venit cu unul dintre cele mai elegante hatchback-uri compacte. Breakul este mai puțin elegant, dar spatele voluminos este acolo dintr-un motiv – un portbagaj imens. Comenzile lente ale ecranului tactil pot fi uneori frustrante, dar nu există prea multe lucruri de care să te sperii din punct de vedere mecanic dacă eviți motoarele pe benzină cu turbo. Chiar și cutia de viteze automată produsă de Aisin este rezonabil de fiabilă, cu condiția ca proprietarul anterior să schimbe uleiul la aproximativ 100.000 km.
Cel mai bun motor: 1.5 BlueHDi
De evitat: 1,6 THP
Economie de combustibil: 3,7 l/100 km (1,6 e-HDi 115 km)
Cam cât o să plătiți: 12.000 EUR pentru o mașină din 2018 cu mai puțin de 100.000 km
Ford Focus Kombi III
Folosind platforma C globală a Ford, Focus III a fost diferit în multe privințe de predecesorul său, îmbunătățind finisajele, precum și sistemele de asistență în detrimentul ambalajului. Mașina este suficient de spațioasă, piesele de schimb sunt relativ accesibile, iar echilibrul între rulare și manevrabilitate este încă cel mai bun din clasă. Alegeți motorul pe motorină de doi litri, dar rezistați tentației confortului cu două pedale – cutia de viteze cu dublu ambreiaj PowerShift construită de Getrag este o catastrofă costisitoare care așteaptă să se întâmple.
Cel mai bun motor: 2.0 TDCi Euro 5 cu cutie manuală
Evitați: 1.6 EcoBoost
Economie de combustibil: 4,0 l/100 km (2,0 TDCi 150 km)
Cam cât o să plătiți: 13.000 EUR pentru o mașină din 2017 cu peste 150.000 km
Citroen Berlingo
MPV-urile bazate pe furgonete sunt acum comune, mult mai mult decât MPV-urile tradiționale, în mod ironic. Dar cineva a trebuit să arate calea, iar Citroen a fost printre primii care au înțeles potențialul familial al unei dube dotate cu geamuri și scaune. Însăși definiția de ieftin și vesel, Berlingo (și fratele său Peugeot Partner) oferă un raport preț-practicalitate de neegalat. Doar să nu aveți așteptări de calitate și tehnologie de nivel premium.
Cel mai bun motor: 1.6 HDi Euro 5 sau 6
De evitat: 1.6 VTi 88 kW
Economie de combustibil: 4,3 l/100 km (1,6 BlueHDi 120 km)
Cam cât o să plătiți: 8.500 EUR pentru o mașină din 2014 cu peste 150.000 km
Deci, alegeți înțelept și… drum bun!