● Fabrica BMW Group de la Esienach – un loc cu tradiţie şi viitor ● Cea mai amplă extindere a fabricii de până acum este finalizată ● Milan Nedeljković, membru al Consiliului de Administraţie, responsabil pentru producţie: “Uzină esenţială pentru BMW Group” ● Un loc cu istorie – în Eisenach s-a fabricat primul automobil BMW în 1929 ●
Bucureşti/Eisenach. Primul automobil din istoria mărcii a fost fabricat în 1929 la Eisenach – era modelul BMW 3/15. Uzina modernă BMW Group din Eisenach a fost deschisă oficial în 1992. Situată în landul german Turingia, aceasta a jucat un rol important în moştenirea BMW Group şi a cunoscut îmbunătăţiri constante de-a lungul anilor. Acum este cea mai mare facilitate a companiei din întreaga lume pentru unelte. Secţia originală de fabricare a uneltelor a fost transformată într-o operaţiune de presare industrializată, extrem de digitalizată. Acum, fostul atelier de piese unice complexe este o unitate de producţie supereficientă de piese şi componente pentru producţii în serie mică şi foarte mică.
Uzina BMW Group din Eisenach are un statut special în cadrul reţelei de producţie a BMW Group (care cuprinde 31 centre de producţie în 15 ţări). Produce unelte de presare care conferă forma distinctivă fiecărei aripi, fiecărui plafon şi fiecărei capote a motorului de la aproape fiecare model BMW, MINI şi Rolls-Royce. Uzina BMW Motorrad din Berlin beneficiază şi de serviciile uzinei din Turingia.
Pe măsură ce diversitatea modelelor creşte, iar cerinţele de design devin din ce în ce mai exigente, fabricile de unelte ale BMW Group din Eisenach, München şi Dingolfing evoluează continuu. “Uneltele sunt de o importanţă esenţială pentru sistemul nostru de producţie”, spune Milan Nedeljković, membru al Consiliului de Administraţie al BMW Group, responsabil pentru producţie, “pentru că fără instrumente de presare, nu am putea oferi automobilelor noastre stilul lor inconfundabil”.
Dar nu numai pentru unelte BMW Group se bazează pe competenţa, inovaţia şi calitatea uzinei din Eisenach: unitatea produce anual şi aproape 230.000 de piese de caroserie din tablă pentru modelele BMW, Rolls-Royce şi BMW Motorrad. Gama de produse include în prezent toate acoperişurile pentru Rolls-Royce Wraith, Ghost, Phantom şi Cullinan, precum şi toate aripile pentru M3, M4, M5 şi M8 de la BMW M.
Calitate, precizie şi inovaţie – Made in Eisenach
Uzina BMW Group din Eisenach a început să livreze unelte de presare pentru componente structurale în septembrie 1992. Operaţiunile au fost lansate cu echipamente pentru a treia generaţie BMW Seria 7, printre altele. Actualul BMW Seria 7 din a şaptea generaţie – care şi-a făcut debutul mondial pe 20 aprilie – este format şi cu unelte de la Eisenach. Uneltele de presare pentru acoperiş, aripi şi capota motorului noului Seria 7 – care include şi primul BMW i7 electric – au fost toate dezvoltate şi produse aici. În fiecare an, uzina din Eisenach produce circa 140 de unelte pentru modelele BMW, MINI, Rolls-Royce şi BMW Motorrad. A evoluat de-a lungul anilor pentru a deveni centrul de excelenţă al BMW Group pentru caroserii.
Eisenach este importantă şi pentru producţia de piese din tablă pentru BMW Group. Pentru marca Rolls-Royce, aceasta este chiar furnizorul principal, anual livrând în prezent aproximativ 6.500 de piese către Rolls-Royce Motor Cars din Goodwood. În calitate de client pentru piese, BMW Motorrad este şi mai mare, achiziţionând peste 100.000 de componente ale rezervorului de combustibil de la Eisenach pentru modele precum BMW R 1200 RS, BMW S 1000 RR şi F 700 GS. Dar cele mai multe părţi ale caroseriei din tablă sunt fabricate pentru automobilele BMW, cu peste 120.000 de aripi şi capote de motor expediate către fabricile auto din întreaga lume pentru modele precum BMW M3, BMW 4 şi BMW Seria 8.
Începutul automobilelor BMW
La inaugurarea oficială a uzinei din Eisenach în urmă cu 30 de ani, Eberhard von Kuenheim, preşedintele Consiliului de Administraţie la acea vreme, a comentat: “Eisenach este locul unde ne avem rădăcinile ca producător de automobile. Deci motivul pentru care ne-am întors este, în parte, emoţional”. Decizia din 1990 de a amplasa o mare fabrică de scule în Turingia s-a născut parţial din dorinţa de a reveni în oraşul care a produs primul automobil BMW.
Odată cu achiziţionarea fabricii de automobile din Eisenach în 1928, Bayerische Motorenwerke s-a aventurat pentru prima dată în lumea producţiei de automobile. Operaţiunile au fost lansate în 1929, cu BMW 3/15 PS, iar Eisenach a rămas locul de naştere a tuturor automobilelor BMW în perioada interbelică, inclusiv legendarul BMW 328. Divizarea Germaniei după Al Doilea Războir Mondial a dus la încheierea oficială a activităţilor BMW de aici. Acestea au continuat sub numele de Eisenach Motoren Werke (EMW) şi ulterior Wartburg, după numele castelului care domină oraşul Eisenach. Abia după reunificarea Germaniei, compania a putut să se întoarcă la acest reper din istoria sa.
Ceremonia de inaugurare care a marcat începerea lucrărilor de construcţie a noii unităţi din Turingia a avut loc în octombrie 1990. După doar doi ani, uzina din Eisenach a fost inaugurată oficial şi a livrat primele unelte. De atunci a suferit o extindere constantă, investiţiile ulterioare fiind făcute tot timpul în maşini şi sisteme noi. BMW Group a investit în total 208 milioane de euro de la înfiinţarea noii fabrici.
Investiţiile-cheie din ultimii câţiva ani includ cele două prese cu servoinducţie de ultimă generaţie, care pregătesc sculele de presare pentru producţia de serie. Prima a intrat în funcţiune în 2016, cea de-a doua la începutul anului 2022, fiind adăugată la cea mai recentă extindere a fabricii. Presele cu servoinducţie simulează viitoarele procese de producţie de serie şi transmit digital datele setărilor către presele din fabrici. Acest lucru reduce semnificativ timpul necesar pentru configurarea noilor sisteme de scule pentru operaţiuni şi este doar un exemplu al modului în care uzina din Eisenach contribuie la îmbunătăţirea constantă a calităţii şi la structuri extrem de eficiente în reţeaua de producţie BMW Group.
Cea mai vastă modernizare din istoria fabricii
Între 2001 şi 2016, uzina din Eisenach a fost modernizată treptat, dar cea mai mare extindere a sa până în prezent a început cu ceremonia de inaugurare din 2019. A venit după o investiţie de 38 de milioane de euro şi adaugă facilităţii încă 13.500 de metri pătraţi. Acum, cu o suprafaţă totală de peste 34.000 de metri pătraţi, uzina din Eisenach este cea mai mare fabrică de scule din BMW Group din punct de vedere al suprafeţei. Inaugurarea noii extensii coincide cu aniversarea de 30 de ani a fabricii.
Cea mai recentă actualizare afectează fiecare zonă a unităţii, de la producţia mecanică, unelte şi atelierul de presă până la producţia de piese, asigurarea calităţii, administrare, logistică şi zone de parcare. Este o investiţie nu doar în capacitatea suplimentară, ci şi în viabilitatea viitoare a fabricii. Accentul s-a pus pe dezvoltare durabilă şi pe utilizarea eficientă a energiei şi a resurselor. La fel ca toate uzinele BMW Group, Eisenach este alimentată exclusiv cu energie din surse regenerabile. Deşeurile de oţel şi aluminiu din producţie sunt reduse pe cât posibil şi sunt returnate în ciclul materialelor pentru a fi reutilizat.
Angajaţi foarte calificaţi şi foarte motivaţi ca factor de succes
Un factor-cheie în competitivitatea uzinei din Eisenach îl reprezintă angajaţii. “Echipa noastră este foarte calificată, flexibilă şi angajată, iar creşterea şi dezvoltarea fabricii din Eisenach nu ar fi fost posibile niciodată fără ei”, spune Robert Frittrang, director general al BMW Fahrzeugtechnick GmbH din 1 martie. “Pe măsură ce ne sărbătorim aniversarea, aş dori să le mulţumesc tuturor – pentru că mai mult decât orice, succesul oricărei companii depinde de echipa sa.”
Uzina din Eisenach are în prezent aproximativ 300 de angajaţi, dintre care 16 stagiari şi 10 studenţi care urmează studii universitare şi formare profesională combinate la Universitatea din Gera/Eisenach. La deschiderea sa, în 1992, forţa de muncă era formată din aproximativ 150 de oameni. De atunci, numărul s-a dublat şi va continua să crească în următorii câţiva ani, cu planuri ca încă 40 de angajaţi să se alăture echipei până la sfârşitul lui 2024. Investiţiile în recrutarea de specialişti şi viitori specialişti continuă.
Pregătită pentru viitor
Extinderile şi investiţiile din anii precedenţi au stabilit cursul viitor al uzinei din Eisenach. În viziunea directorului Robert Frittrang, Eisenach este pregătită pentru provocările viitoare şi procesele de transformare: “Producţia viitorului se bazează pe procese flexibile şi agile. Este durabilă şi circulară şi foloseşte întregul potenţial al digitalizării. În opinia mea, uzina din Eisenach este pregătită pentru viitor în fiecare dintre aceste domenii”.
Reţeaua de producţie BMW Group
Timp de decenii, BMW Group s-a văzut ca un etalon în ceea ce priveşte tehnologia de producţie şi excelenţa operaţională în producţia de automobile. BMW iFACT0RY. AGILĂ. VERDE. DIGITALĂ. reprezintă ţinta strategică a reţelei globale de producţie. Oferă răspunsuri la provocările transformării către mobilitatea electrică şi adoptă o abordare globală.
Agilă reprezintă eficienţă, precizie, flexibilitate maximă şi capacitate remarcabilă de integrare. Verde include utilizarea tehnologiilor de ultimă generaţie pentru a stabili o producţie cu cea mai mică cantitate de resurse. Obiectivul este ca până în 2030 să se reducă emisiile de CO2 per automobil produs cu 80% faţă de nivelurile din 2019. Digitală se concentrează pe ştiinţa datelor, inteligenţa artificială, precum şi planificarea şi dezvoltarea virtuală. Producţia BMW Group aduce astfel o contribuţie decisivă la rentabilitatea companiei.