In vederea realizarii Documentului de pozitie privind Strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010, ANRCTI, impreuna cu consultantul sau, TASC Strategic Consulting, a realizat un studiu in randul utilizatorilor finali care arata ca, in general, nivelul de informare al acestora este scazut. Utilizatorii raspund incorect la cele mai simple intrebari privind nivelul tarifelor si au o perceptie eronata cu privire la cat de ieftine sau cat de scumpe sunt serviciile unele fata de altele, ceea ce denota ca sunt in imposibilitatea de a face alegeri rationale intre furnizorii si ofertele aflate la dispozitia lor pe piata. De exemplu, in cazul telefoniei mobile, dintre cei 405 de utilizatori intervievati, 231 au afirmat ca stiu exact cat platesc. Dintre acestia, 179, adica 77.49% au indicat de fapt un pret incorect, mai mic decat suma platita in realitate.
In ceea ce priveste telefonia fixa, 31% dintre utilizatorii intervievati au declarat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc, in timp ce 53% au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.
Studiul in randul utilizatorilor finali a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu varsta peste 16 ani, din mediul rural si urban. Studiul a fost desfasurat in perioada 16 – 23 aprilie 2007, de catre Gallup Organization Romania.
Analiza-diagnostic, realizata de TASC Strategic Consulting, a relevat faptul ca utilizatorii de telefonie fixa se confrunta cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta. Spre exemplu, un operator de telefonie fixa comercializeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar.
Acelasi lucru se intampla si in cazul telefoniei mobile – un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continand intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale; in cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 planuri tarifare, majoritatii acestor planuri putandu-le fi asociate combinatii de unu la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile; mai mult, unele dintre extraoptiuni sunt comercializate la preturi diferite in functie de valoarea abonamentului, altele sunt legate in combinatii in scara, in timp ce in cadrul fiecaruia din cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale.
Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea / in afara retelei, catre retele mobile / catre retele fixe, in orele de varf / in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite) ii aduce pe acestia in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum.
"Tinand cont de rezultatele acestor studii, ANRCTI isi propune ca unul dintre obiectivele strategice de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor. Vom discuta acest obiectiv in cadrul conferintei internationale pe care o organizam in 13 noiembrie, si vom prezenta acolo si celelalte disfunctii ale pietei de comunicatii pe care vom incerca sa le remediem in urmatorii trei ani", a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.
ANRCTI considera ca imbunatatirea gradului de informare a utilizatorilor si diminuarea complexitatii tarifelor la vanzarea cu amanuntul contribuie la cresterea puterii de negociere a consumatorilor, care vor putea astfel sa isi apere mai bine interesele. De asemenea, o mai mare transparenta in ceea ce priveste nivelurile comparative ale tarifelor, in functie de tipul ofertei sau in functie de profilul traficului, este de natura sa ajute cetatenii in realizarea alegerilor de consum pe criterii rationale.
Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010 va fi supus consultarii publice pe site-ul ANRCTI si va fi dezbatut impreuna cu reprezentantii industriei in data de 13 noiembrie 2007 in cadrul Conferintei anuale internationale a ANRCTI "Reforma reglementarii comunicatiilor: in cautarea strategiei castigatoare".
{mosloadposition user10}