● Ultimul MINI Clubman iese de pe linia de producţie la uzina MINI din Oxford ● 1,1 milioane de automobile produse pe parcursul celor 55 de ani de istorie a modelului ● Peste 550.000 de MINI Clubman modern construite la uzina MINI din Oxford ●
Bucureşti/Londra. Luni, 5 februarie, ultimul MINI Clubman a ieşit de pe linia de producţie la uzina MINI din Oxford; la 55 de ani de la debutul modelului în 1969.
Cu stilul său unic şi uşile divizate din spate, MINI Clubman rămâne uşor de recunoscut oriunde în lume. Finalul carierei pentru MINI Clubman semnifică un capitol care se încheie în istoria MINI, în timp ce marca continuă să prezinte noua sa familie MINI electrică.
La finalul producţiei, Dr. Markus Grüneisl, directorul executiv al uzinelor Oxford şi Swindon, a declarat: “Suntem extrem de mândri că am construit MINI Clubman la Oxford şi Swindon în ultimii 18 ani pentru clienţii din întreaga lume. Odată cu plecarea sa, aşteptăm cu nerăbdare să primim membrii noii familii MINI pe liniile noastre de producţie de la Oxford şi Swindon, inclusiv un nou model decapotabil pe care vom începe să îl producem la sfârşitul acestui an”.
De la introducerea sa au fost construite peste 1,1 milioane de modele MINI Clubman, jumătate dintre acestea fiind fabricate la uzina MINI din Oxford (modele MINI moderne produse din 2007). Exportat în peste 50 de ţări, Clubman este prezent pe tot mapamondul, culoarea preferată pe piaţa internă din Regatul Unit fiind Midnight Black.
Odată cu sfârşitul producţiei, privim retrospectiv la istoria emblematică a Clubman, inclusiv maşinile care i-au influenţat designul, momentele esenţiale pentru model şi cele trei generaţii Clubman.
Un pas înapoi în timp: Mini Clubman clasic
Silueta Clubman datează de la începutul anilor 1960, când proprietarul Mini, British Motor Corporation (BMC), a introdus două versiuni break ale modelului Mini original: Austin Seven Countryman şi Morris Mini Traveller. Dispunând de un şasiu mai lung şi de uşi din spate distinctive în stil hambar, ambele modele au oferit spaţiu suplimentar şi un plus de caracter practic. Alături de Riley Elf şi Wolseley Hornet – care erau versiuni sedan mai lungi şi mai luxoase ale Mini -, aceste automobile au deschis calea pentru primul Mini Clubman.
În 1967, British Motor Holdings (anterior BMC) şi-a propus să eficientizeze portofoliul Mini, angajând renumitul designer Roy Haynes pentru a combina atributele tuturor celor patru modele într-un singur automobil: Mini Clubman. Designul final era mult mai unghiular şi prezenta o parte frontală distinctivă, care era cu 10 cm mai lung decât Mini original.
În cele din urmă, trei automobile de producţie s-au bazat pe Clubman, prima maşină a debutat în 1969 ca sedan, urmată de Clubman Estate un an mai târziu. Al treilea a fost 1275 GT, care nu purta numele Clubman, dar împărtăşeşta partea frontală distinctivă şi era renumit pentru cariera sa în motorsport.
Anii 1970 au adus noi caracteristici, inclusiv un motor mai puternic, de 45 CP, şi benzi laterale. Continuând să domine piaţa auto timp de peste un deceniu, aproape 600.000 de exemplare Mini Clubman au fost produse – inclusiv 197.000 de versiuni Estate – înainte ca producţia să se încheie în 1982 sub numele 1000HL Estate.
Renaşterea: primul MINI Clubman modern
După o pauză de 25 de ani, MINI Clubman a renăscut în 2007. În timp ce oferea o estetică modernă, a păstrat elementele de stil caracteristice ale predecesorilor săi – mai ales semnătura, uşile din spate divizate. Cu toate acestea, reinstalarea lor într-un automobil modern s-a dovedit o provocare pentru inginerii de la uzina MINI din Oxford. “Trebuia să ne asigurăm că ambele uşi se vor deschide întotdeauna complet fără a acoperi stopurile, ceea ce era o cerinţă legală. Realizarea acestui lucru a necesitat o reglare fină şi dezvoltarea sistemului de amortizoare cu gaz pentru a se asigura că uşile funcţionează corect în toate condiţiile climatice”, a explicat inginerul principal de calitate, Guy Elliott, care la acea vreme făcea parte din echipa de dezvoltare pentru sistemele de uşi.
Fiind primul MINI care a oferit cinci locuri, Clubman a introdus o Clubdoor unică – care permite accesul uşor pentru pasagerii din spate -, cu deschidere spre în spate, poziţionată asimetric pe o parte a maşinii.
Reflectând la integrarea Clubdoor, Guy a comentat: “Clubdoor nu avea montanţi, ceea ce înseamnă că două părţi mobile se uneau. A trebuit să ne asigurăm că uşa din faţă şi Clubdoor sunt la nivel pentru a minimiza zgomotul vântului în timpul condusului. Cele două sisteme de sticlă trebuiau controlate cu atenţie şi, cel mai important, trebuiau să fie etanşe, ceea ce necesita măsuri de control precise”.
De la Clubman la Clubvan
Inspirat de Morris Mini Van, MINI a introdus în 2013 prima furgonetă compactă de livrări din segmentul premium din lume, denumită MINI Clubvan. Păstrând cinci uşi, dar cu doar două locuri, modelul a oferit companiilor o zonă de încărcare mai mare, uşor accesibilă, cu o podea complet plată.
Cu un perete care protejează conducătorul şi pasagerul, zona de marfă a Clubvan ar putea fi încărcată până la acoperişul înalt, cu o capacitate maximă de încărcare utilă de 500 kg. Îngropate în podea erau şase bucle de prindere pentru sarcini grele, care împiedicau obiectele să se deplaseze în timpul deplasării, în timp ce mai multe prize 12V puteau fi folosite pentru alimentarea echipamentelor electrice.
Rafinament suplimentar şi patru uşi mari
Odată cu cea de-a treia generaţie în 2015, Clubman a crescut, oferind o capacitate a portbagajului de până la 1.250 de litri, o ergonomie sporită datorită celor patru uşi de dimensiuni normale şi unei transmisii Steptronic cu opt trepte – o premieră pentru marca MINI. Numeroase alte dotări şi-au făcut debutul în cadrul mărcii odată cu Clubman, inclusiv frâna de parcare electrică, reglajul electric al scaunelor şi opţiunea MINI Yours Interior Styles cu rame ale uşilor iluminate din spate. Lansarea a fost urmată îndeaproape de introducerea Clubman ALL4, primul model cu tracţiune integrală al mărcii, în 2016.
Comentând despre lansarea celei de-a treia generaţii MINI Clubman, liderul de proiect de atunci, Dr. Ernst Fricke, a declarat: “Ca ultima dintre cele trei lansări consecutive în mai puţin de trei ani (Hatch 3 uşi, Hatch 5 uşi, Clubman), Clubman a prezentat provocări speciale pentru echipa de lansare a producţiei. În atelierele de presare şi caroserii brute au fost instalate noi instalaţii de subasamblare unice pentru Clubman, permiţând cadrelor de la toate cele trei modele MINI să alimenteze liniile finale în orice secvenţă sau dimensiune de lot. La asamblare a fost implementat un nou proces de construire a uşilor pentru uşile divizare, necesitând inovaţii critice într-o zonă nouă. După lansare, ne-am referit la cea de-a treia generaţie Clubman drept «capodopera noastră» – ultimul MINI construit de la Oxford, cu noi standarde de înaltă calitate şi rafinament”.
Final Edition
În 2023, Clubman a fost sărbătorit cu lansarea Final Edition. Oferit cu o specificaţie fixă, acest model avea o grilă a radiatorului Shimmer Copper specifică ediţiei şi semnalizatoare laterale, jante de 18 inchi, din aliaj uşor, cu design Final Edition Spoke şi finisaj în două nuanţe şi o inscripţie exclusivă “Final Edition” pe spate. Limitată la doar 1.969 de unităţi, Final Edition a adus un omagiu anului de lansare a originalului.
Pe măsură ce călătoria de jumătate de secol a lui Clubman se apropie de sfârşit, un nou capitol electrizant începe cu lansarea în desfăşurare a noii familii MINI. După debutul MINI Cooper electric şi al noului