de Film Experimental Bucuresti – BIEFF 2011
La fel ca la prima ediție, Competiţia Internaţională BIEFF 2011 reunește unele dintre cele mai interesante titluri din zona cinema-ului de avangardă şi a artelor vizuale, filme multipremiate printre care, în premieră în România, scurtmetrajele câştigătoare la festivalurile de film de la Berlin, Rotterdam, Veneţia, Cannes și Oberhausen.
NIGHT FISHING, creaţia surprinzător de rafinată a regizorului filmului OLDBOY, Park Chan-wook şi a fratelui său, artistul vizual Park Chan-kyong (aflați la prima lor colaborare, sub acronimul PARKing CHANce), va fi prezentat în premieră în România. Filmat integral cu un iPhone4 și laureat cu Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2011, NIGHT FISHING reprezintă o impresionantă din punct de vedere vizual și profund emoționantă meditaţie despre viaţă, moarte și dragoste. Motivația juriului nu a lasat loc de interpretări în ceea ce privea favoritul: „Tânjim după filme care împletesc armonios visul cu realitatea, care nasc sentimente profunde, emoţii intense, care te transportă către ceva nou. Acest film e o mică minune. Povestea originala, desfăşurata pe mai multe planuri, despre un om obişnuit confruntat cu propria sa viaţă si moarte si care trece printr-o schimbare interioara profunda, vorbeste despre transformare, judecată şi iertare”.
Potrivit celebrei publicatii Screen Daily: “Nu multe filme de 33 de minute reuşesc să aibă atâta presă şi să facă atâta vâlvă precum NIGHT FISHING,(…) somptuos din punct de vedere vizual şi îndrăzneţ din punct de vedere artistic. Alternand alb/negru-ul cu colorul şi cu o coloană sonoră hipnotica aparţinând UhUhBoo Project (SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE), filmul atinge o tonalitate mai sobră şi mai dificilă decât multe din precedentele filme de gen marca Park.”
În acest an, BIEFF continuă excelenta colaborare începută in 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducand din nou la Bucuresti cateva titluri de exceptie din programul Rotterdam 2011, printre care:
STARDUST, un scurtmetraj al artistului vizual belgian Nicolas Provost (câștigătorul ediției din 2010 a BIEFF, cu Plot Point), filmat integral la Las Vegas, cu camera ascunsă, splendoarea ambiguă şi puterea de seducţie a capitalei jocurilor de noroc fiind folosită de autor pentru a transforma activităţi cotidiene banale în thriller. Dupa lansarea in cadrul Festivalului de la Venetia 2010, scurtmetrajul a fost laureat cu Marele Premiu la Rotterdam 2011 și proiectat in festivaluri precum Clermont Ferrand, Sundance, Tampere, Cinemajove si multe altele. Reflecţie asupra gramaticii filmice şi a relaţiei dintre arta vizuală şi experienţa cinematică, STARDUST este partea a doua a unei trilogii în care Provost investigheaza graniţele dintre ficţiune şi realitate prin filmarea vietii cotidiene cu o camera ascunsa de înaltă rezoluţie si montarea imaginilor sub forma de film de fictiune prin folosirea cliseelor narative si cinematografice hollywoodiene.
Un alt titlu sosit direct de la Rotterdam e MASKA, cel mai recent film de animație experimentală a doi dintre cei mai influenți autori contemporani de gen, frații Quay. Un basm de o frumuseţe întunecată, înfricoşător şi poetic totodată, despre dezvoltarea conştiinţei, despre putere, feminitate şi forţă, MASKA se desfășoară într-un univers suprearealist unde, suspendată între viitor şi trecut, între vis şi coşmar, o maşinărie diabolică deghizată într-o femeie superbă, Duenna, e trimisă în misiune într-un regat unde trebuie să-l identifice şi să-l ucidă fără milă pe un prinţ rebel. Deşi programată să ucidă, ceva asemănător cu conștiința pare sa iasă la suprafață în caracterul său lipsit de scrupule, și-i pune la îndoială programul care îi dirijează acţiunile. Acest conflict suflet – maşinărie generează o serie întreagă de reflecţii tulburătoare în jurul conceptelor de „iubire”, „identitate”, „putere”. Filmul, are la bază romanul omonim al lui Stanislaw Lem si a fost premiat la Annency 2011 si Uruguay IFF 2011, și a participat la festivaluri precum Tampere, Edinburgh, Curtas Vila do Conde, Melbourne, Seattle, Sitges, etc.
1989 (WHEN I WAS FIVE YEARS OLD), al danezului Thor Ochsner, este un documentar animat profund emoționant care, cu ajutorul desenelor din copilarie, reconstituie amintirea traumatizantă a accidentului de maşină trăit de autor pe când avea 5 ani. Filmul a primit premiul Silver Dragon la Cracovia 2011, a fost difuzat în cadrul festivalurilor de la Rotterdam, Oberhausen, Edinburgh, Los Angeles, Premiers Plans d’Angers si Uppsala, și va fi difuzat în premieră în România.
Tot în acest an, BIEFF inaugurează parteneriatul cu celebrul Studio de Artă Contemporană Le Fresnoy din Franța, unul dintre cele mai interesante laboratoare internaționale de film experimental și artă vizuală, loc de întâlnire și formare a unor artiști celebri precum Chantal Akerman, Bruno Dumont, Tsai Ming Liang, Jean Luc Godard, Jean-Marie Straub, Danielle Huillet, Raoul Ruiz sau Eugene Green, dar și a unor foarte tineri artisti vizuali extrem de talentați, printre care Neil Beloufa sau românul Mihai Grecu ale căror inedite lucrări au fost selectate în competiția BIEFF 2010.
Dintre filmele recent realizate la Le Fresnoy, BIEFF aduce la București două premiere internaționale, FRENCH VERSION și THE SECOND OFFICE și o premieră românească, RED ROAD. Autoarea filmului FRENCH VERSION, artista vizuala Maya Da-Rin, spune despre filmul său că „are ca punct de pornire replici din cateva filme-cult ale cinematografiei franceze, care stabilesc o relaţie specială între cuvânt şi imagine (Hiroshima, dragostea mea, Anul trecut la Marienbad). Situaţia e banală, întâlnită adesea în cinema: un bărbat şi o femeie, de naţionalităţi diferite, petrec împreună o seară într-o cameră de hotel. Cele două personaje, cărora le vedem doar imaginea reflectată în fereastră, se rătăcesc în codurile unei limbi pe care nu o stăpânesc. FRENCH VERSION e un scurtmetraj de ficţiune bazat pe experienţa mea personala de a sosi într-o ţară străină si a intra in contact cu o noua limba. Filmul explorează limitele comunicării, atunci când suntem nevoiţi să ne traducem emoţiile şi percepţiile într-o limbă străină.”
În fine, RED ROAD, prezentat la festivaluri precum Interfilm Berlin, FIDEC International Film Schools Festival Belgium, Amiens, Split, Temps d’Images, Lille, Molodist, etc., amintind de estetica lui David Lynch, este un film care, cum spune insusi regizorul Jero Yun, “vorbeste despre teamă şi moarte, prin intermediul unui vis personal. Mai presus de toate, am dorit să vorbesc despre senzaţia trecerii către o lume necunoscută, care ne aşteaptă, probabil, pe toţi…”
Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de rezistenta ale Competitiei Internationale BIEFF 2011. Vom reveni in curand cu noi surprize. Cea de-a doua ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti va avea loc în perioada 16 – 20 noiembrie, la Cinema Scala.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine şi susţinut de UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, ARCUB, Romania Film, Institutul Cultural Roman, British Council, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundatia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegatia Wallonie-Bruxelles, Design Forge
Sponsori: JTI, Abis Studio, DHL, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs România, ALLTUR, Hotel Moxa
Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro
BIEFF e online!!
www.bieff.ro si pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi si pe multe alte canale social media:
https://www.facebook.com/bucharest.expiff
//www.youtube.com/user/bieffromania
//vimeo.com/bieffromania
https://twitter.com/bieff_romania
//bieff.tumblr.com/
//mubi.com/users/426525