Cartea celor o mie de invataturi
Sankara
Editura Herald
Dintre cartile care ne permit sa ne largim orizonturile cunoasterii si sa patrundem in alte culturi si religii, iata una care este, am putea spune, accesibila oricui. Nu vorbim de o lucrare stufoasa; esentele tari se tin in sticlute mici, se spune.
"Nu ne propunem acum sa intram in amanunt in invatatura lui Sankara: aceasta ar presupune analiza sistematica a intregii sale opere, ceea ce este cu neputinta in cadrul stramt al acestui studiu introductiv. Ce trebuie insa subliniat este importanta capitala a notiunilor care structureaza intreaga gandire sankariana,notiuni cu un grad mai mic sau mai mare de conceptualizare, dar prin care, in sistemul presupozitiilor si motivatiilor advantine, se genereaza un anumit stil de gandire.
O asemenea abordare ar trebui sa plece de la raporturile interne si externe care se stabilesc intre notiuni ca Atman, Brahman, ahamkara, jiva, maya, nama-rupa, avidya, adhyasa s.a. Analiza se va centra asadar in jurul conceptelor ce determina indivicul si raportul sau cu entitatea absolutia, raport caractyerizat intotdeauna printr-o natura gnoseologica inteleasa "indian" adica permanent conotata ontologic, cunoasterea fiind o insertie in real, in Fiinta." (pp 17-18)
Sankara este in fapt un comentator si filosof, care a fost insa divinizat. Upadesha Sahasri, aparuta in colectia Carti fundamentale, se constituie intr-o lucrare interesanta pentru cei dornici sa patrunda in aceasta zona. Capitolele ofera posibilitatea de a vedea conceptiile si interpretarile cu privire la greselile cunoasterii, notiunea de Eu, atribute, notiunea de Isvara, Discutia dintre Sine si minte sau Despre calmarea febrei, caleacatre iluminarea discipolului si multe-multe altele.
"Pentru a strabate aceasta jungla orientala, cercetatorul are nevoie de o metodologie bine pusa la punct. Exista insa mai multe metode si fiecare urmeaza o directie anume stabilita. Cea dintai si cea mai veche este metoda traditionala careia Sankara insusi ii era credincios. In Upadesa Sahasri el expune calea exacta ce trebuie urmata. Cel care incepe instructia traditionala poate avea oricate indoieli insa mintea sa trebuie sa fie consonanta cu doua lucruri: 1) un total dezinteres sau chiar dezgust pentru lume; si 2) o dorinta fierbinte de eliberare, aspiratia de a deveni un mumuksu. Astazi aceasta cale incepe cu o anume indoiala sau retinere, trece prin maniera clasica de instructie si sfarseste in credinta, o credinta atat de naturala incat cei care o poseda numesc obiectul convingerii lor bhutavastu, un lucru actual." (p. 17)
Va invitam sa cititi aceasta carte si apoi sa ne trimiteti comentariul dumneavoastra cu privire la ea pe adresa loredana at prwave.ro si poate aparea pe site.