Studiul Uniunii Agențiilor de Publicitate din România (UAPR), realizat cu D&D Research, a măsurat printr-un chestionar elemente de satisfacție, atitudinale și de emoționalitate definitorii pentru relația angajaților din comunicare, cu domeniul în care profesează.
Chestionarul a fost adaptat la specificul local al industriei, după un model pus la dispoziție de European Association of Communications Agencies (EACA), pentru a reflecta opiniile personale ale angajaților, indiferent de specializări, domeniu sau nivel de senioritate.
Dana Nae Popa, Președinte UAPR: „Rezultatele acestui studiu reprezintă pentru noi o radiografie amplă care ne oferă posibilitatea de a înțelege corect satisfacția celor care lucrează în industrie și, în același timp, de a identifica nevoile și oportunitățile pe care le putem construi atât la UAPR, cât și în fiecare companiei în parte. Fiind și un demers european, vom putea identifica un top al atitudinilor și emoțiilor-cheie, pentru fiecare țară în parte, care ne va genera noi abordări de explorat, atât pentru talentele existente, cât și pentru aspiranți. ”
Industria de comunicare are o imagine de sine pozitivă: 80% dintre cei care lucrează în industria de comunicare sunt (cel puțin) mândri de acest lucru, deoarece remarcă un potențial de a construi o carieră (60% plănuiesc să rămână în industrie pentru cel puțin încă cinci ani), recomandă industria ca fiind un loc de muncă sigur, cu scoruri ridicate ale indicatorilor ce definesc aspectele sociale ale jobului/poziției respective.
Preferință puternică pentru regimul de lucru hibrid: 70% dintre angajați raportează o îmbunătățire a echilibrului dintre viața profesională și cea personală, evidențiind o mai bună gestionare a timpului și crearea unui mediu de lucru mai flexibil și mai productiv.
Tinerii profesioniști au așteptări ridicate în ceea ce privește diversitatea, egalitatea și incluziunea la locul de muncă. Mai mult de jumătate dintre respondenți consideră că echilibrul de gen în rolurile creative s-a îmbunătățit. Totodată, peste 80% dintre ei consideră că industria de comunicare joacă un rol esențial în facilitarea acceptării diversității în România și în modelarea comportamentelor consumatorilor privind sustenabilitatea.
90% dintre angajații din industria de comunicare afirmă că inflația le-a redus puterea de cumpărare. Ca o consecință directă, 73% dintre aceștia au declarat că și-au diminuat cheltuielile pentru activități de recreere și relaxare. Studiul mai arată că angajații din industria de comunicare resimt salariul ca fiind insuficient în primele etape ale carierei, însă această percepție se ameliorează odată cu creșterea experienței și a beneficiilor oferite de organizație. Totuși, la nivel de junior management, sentimentul de insuficiență financiară revine, din cauza noilor etape de viață, precum întemeierea unei familii și nevoile de status social, care aduc cerințe și așteptări financiare mai mari.
Inițiativele UAPR: susținere puternică pentru premiile industriei – Effie Awards, training-uri, evenimente pentru studenți și ghiduri de bune practici. Majoritatea respondenților consideră că inițiativele precum Effie Awards, training-urile de dezvoltare a competențelor, evenimentele pentru promovarea industriei în rândul studenților, ghidurile de bune practici pentru pitch-uri și studiile sindicalizate sunt benefice pentru industria de comunicare, cu niveluri de aprobare între 80% și 82%. Persoanele din poziții de tip Junior Management sunt cele mai receptive la aceste inițiative, în special la studiile sindicalizate (90%), în timp ce liderii și directorii (89%) sprijină cu precădere Effie Awards și studiile sindicalizate.
Studiul intitulat „Studiu de satisfacție a angajaților din industria de comunicare. Atitudini și emoții cheie” a fost realizat de compania de cercetare de piață D&D Research pe un eșantion de 470 de respondenți din 58 de companii active în industria de comunicare, prin intermediul chestionarelor online, în rândul angajaților companiilor active în industria de publicitate din România, în perioada mai-iunie 2024.