Astăzi au fost premiate afacerile sociale câștigătoare din cadrul programului ”The Power of Social Enterprise – Bringing Dignified Jobs and Income to At Risk Communities”, lansat de Fundația NESsT România în parteneriat cu UniCredit Foundation, UniCredit Bank și UniCredit Business Integrated Solutions. Acestea au primit investiții sub formă de finanțări nerambursabile și premii în valoare totală de 35.000 euro și mai mult decât atât, au intrat în portofoliul NESsT, urmând astfel să beneficieze de un program de mentorat și consultanță în afaceri pentru dezvoltarea business-urilor.
Cele trei afaceri câștigătoare s-au remarcat nu doar prin impactul social pe care l-au generat, ci și prin faptul că au un model de business sustenabil, cu potențial real de creștere:
Brutăria Ghirbom este o întreprindere socială înființată cu scopul de a crea locuri de muncă pentru femeile aflate în situații de risc în mediul rural din județul Alba. Întreprinderea produce pâine și alte produse de panificaţie realizate exclusiv din ingrediente tradiționale, fără amelioratori sau alte substanțe sintetice. Investiția în valoare de 12.500 euro, obținută în cadrul programului, va fi folosită în scopul construirii unui nou cuptor și pentru amenajarea unui nou magazin în Alba-Iulia. Astfel, Brutăria Ghirbom va permite calificarea pentru meseria de brutar și angajarea a cel puțin încă trei femei.
Mesteshukar ButiQ (MBQ) este o rețea de întreprinderi de economie socială și mici ateliere meșteșugărești, dar mai presus de toate un suporter activ al revalorizării meșteșugurilor tradiționale rome. Designerii de produs din rețeaua MBQ dezvoltă produse noi, încapsulate în colecții premium de lifestyle, bazându-se pe tehnici de producție tradiționale și influențe din cultura romă. Finanțarea în valoare de 12.500 de Euro va fi folosită în scopul construirii unui atelier, permițând astfel creșterea capacității de producție a întreprinderii. MBQ își propune ca începând cu 2017 să-și mărească impactul social, urmând să colaboreze cu 25 de meșteșugari romi.
Remesh este un proiect Ateliere Fără Frontiere, care își propune să reducă excluziunea de pe piața muncii a persoanelor marginalizate prin angajarea acestora într-un atelier în care se produc accesorii din bannere publicitare neutilizate. Finanțările și premiile obținute în cadrul programului, alături de celelate fonduri atrase și de resursele proprii investite, vor ajuta Remesh să angajeze încă șapte persoane, să plaseze 65% din ele pe piața liberă a muncii și să recicleze minimum opt tone de deșeu publicitar anual.
Mai mult decât atât, cele trei afaceri sociale sunt și câștigătoarele unor premii financiare suplimentare, în valoare totală de 10.000 euro, oferite de UniCredit Foundation, sub inițiativa „Your Choice, Your Project” (YCYP).
„Your Choice, Your Project” este un program al UniCredit Foundation ce implică angajații Grupului UniCredit în activități filantropice. Ediția din 2016 a programului destinat angajaților din România s-a derulat sub umbrela proiectului ”The Power of Social Enterprise” și a avut ca scop implicarea tuturor angajaților UniCredit din țară într-un proces de votare prin care aceștia au putut alege trei afaceri sociale preferate, urmând ca acestea să fie apoi premiate.
La evenimentul de premiere ce a avut loc la sediul central al UniCredit Bank din București, au fost participat reprezentanții celor 3 afaceri sociale câștigătoare, precum și alte afaceri din portofoliul NESsT.
Reprezentanții organizațiilor partenere, Maurizio Carrara (Chairman, UniCredit Foundation), Anca Ungureanu (Head of Identity and Communication, UniCredit Bank), Girolamo Antonucci (UniCredit Business Integrated Solutions Romania) și Zoltán-Cristian Bereczki (Director Portofoliu România și Balcani, NESsT) au vorbit despre parteneriatul pe termen lung și despre rolul și programele Grupului UniCredit ce susțin antreprenoriatul social din România.
Colaborarea dintre UniCredit Foundation, UniCredit Bank, UniCredit Business Integrated Solutions și Fundația NESsT a început în 2012 cu obiectivul de a susține întreprinderile sociale în scopul consolidării acestora și a impactului lor în România. De atunci, 22 de întreprinderi sociale au beneficiat de susținere, sub forma a 25 de granturi. În perioada 2012-2016 aceste întreprinderi sociale au creat peste 650 de locuri de muncă și oportunități de venit pentru persoanele marginalizate din țară, ajungând la peste 5.000 de beneficiari direcți în 16 comunități. Veniturile din vânzări ale acestor întreprinderi au crescut anual în medie cu 32%. Mai multe informații se regăsesc în raportul de impact social „Locuri de muncă decente: Puterea Întreprinderilor Sociale în România”, publicație ce a fost lansată cu această ocazie.
Domnul Bereczki a subliniat faptul că ecosistemul din Romania a crescut în ultimii ani, existând o nevoie clară de investiții și de suport pentru acele întreprinderi sociale care ar dori să se dezvolte și care au potențial să își crească semnificativ impactul social, dar nu au acces la finanțări și suport adecvat.
Programul ”The Power of Social Enterprise – Bringing Dignified Jobs and Income to At Risk Communities”, ce s-a desfășurat în perioada iunie – octombrie 2016, s-a adresat acestor întreprinderi, și a beneficiat de o colaborare extrem de strânsă între reprezentanții UniCredit Group și NESsT.
Dintr-un total de 47 de întreprinderi înscrise în program, 20 au fost selectate în prima etapă de proiect, 5 afaceri au primit mentorat şi suport în elaborarea strategiei de afaceri, 3 afaceri trecând în faza finală de selecţie. O etapă nouă anul acesta a fost prezentarea planului de investiții pentru întreprinderile finaliste în fața unui comitet de investitori format din reprezentanți Unicredit și directori NESsT. Acest comitet a selectat câștigătorii, luând în calcul nevoia de investiții și oportunitățile de creștere ale afacerii, abilitățile și motivația echipei de management, performanța întreprinderii și piața, potențialul de impact social și performanța lor financiară.
În cadrul evenimentului, angajații UniCredit au beneficiat și de un mic târg unde au putut achiziționa produse ale afacerilor sociale. Pe lângă cei trei câștigători, au fost prezenți și Touched România, Atelier Simpluș, Viitor Plus/ Atelierul de Pânză, Bunicel, Cufărul Cosânzenei, și Merci Charity Boutique și Amurtel.
Maurizio Carrara, Chairman al UniCredit Foundation, explică motivele implicării în acest proiect și susținerea antreprenoriatului social:
“Solidaritatea și angajamentul civil, susținut de proiecte inovatoare, pot fi transpuse în afaceri moderne, durabile și competitive. În acest sens, sprijinirea și investițiile în antreprenoriatul social, împreună cu parteneri importanți, cum ar fi NESsT, UniCredit Bank și UniCredit Business Integrated Solutions, poate de asemenea ajuta la crearea de oportunități concrete de acces la piața muncii și determină noi direcții de schimbare în acest domeniu.”
Anca Ungureanu, Identity and Communication Director, UniCredit Bank, subliniază rolul vital pe care companiile private îl au în consolidarea sustenabilității și a capacității antreprenorilor sociali din România în calitate de agenți ai schimbării pozitive și a creșterii incluziunii comunităților marginalizate: ”Parteneriatul cu UniCredit Foundation, UniCredit Business Integrated Solutions România și cu Fundația NESsT este o oportunitate pentru UniCredit Bank de a susține economia locală prin acordarea de resurse întreprinderilor sociale, o componentă cheie pentru creșterea României, promovarea incluziunii sociale și bunăstării naționale.”
Girolamo Antonucci, Branch Manager UniCredit Business Integrated Solutions evidențiază implicarea angajaților în proiecte sociale și importanța/impactul sprijinirii întreprinderilor sociale în cadrul comunității locale: “UniCredit Business Integrated Solutions România – o filială a companiei de servicii la nivel global a Grupului – a continuat să arate un mare interes în promovarea proiectelor sociale, prin inițiative precum “The Power of Social Enterprise” (competiția națională organizată de NESsT și UniCredit Foundation) și, de asemenea “Your Choice Your Project”. Întărirea responsabilității sociale în rândul colegilor noștri este foarte importantă pentru compania noastră, conectarea și integrarea în cadrul comunității locale. Mulțumită și aportului unor colegi care au jucat rolul de ambasador, un număr mare de angajați au ales să fie o parte activă a acestui mediu social, colaborând cu întreprinderile sociale pentru a le sprijini prin activitățile de mentorat, coaching și formare/training. Parteneriatul pe termen lung dintre UniCredit Business Integrated Solutions și UniCredit Foundation a fost consolidat de-a lungul ultimilor 5 ani și ne-a dat posibilitatea obținerii de rezultate remarcabile în cadrul inițiativelor sociale.
Parteneri
Programul pentru sprijinirea afacerilor sociale din România este realizat în cadrul proiectului ”The Power of Social Enterprise – Bringing Dignified Jobs and Income to At Risk Communities” de către NESsT România, în colaborare cu UniCredit Foundation, UniCredit Bank și UniCredit Business Integrated Solutions.
În cadrul parteneriatului de cinci ani, UniCredit și NESsT au sprijinit următoarele întreprinderi sociale:
Asociația Gaspar, Baltasar & Melchior (Piscu, Comuna Ciolpani) oferă venituri pentru meșteșugari locali prin vânzarea de ceramică și alte ateliere.
Asociația Împreună pentru ei/ Humanity (Baia Mare) furnizează servicii de arhivare și de tipărire creând în același timp locuri de muncă pentru grupurile vulnerabile.
Touched România (București) vinde o gamă largă de bijuterii fabricate de către mame aflate în situații de risc. Întreprinderea le oferă acestora oportunitatea de a se implica la nivel social și economic.
Proiect Mozaic (Popeşti Leordeni, Ilfov) produce și vinde mozaic, creând de locuri de muncă pentru tineri cu handicap.
Organizația Umanitară Concordia / Brutăria Concordia (Ploiești și București) este o întreprindere ce oferă locuri de muncă și training vocațional tinerilor aflați în situații de risc.
Fundaţia pentru educaţie şi dezvoltare locală Agapis/ SC Valea Barcăului SRL (Valea Barcăului, Zalău) a dezvoltat brandul Sănătate Dulce prin care vinde miere în diferite combinaţii, asigurâd venituri sustenabile pentru apicultorii locali.
CUIB (Iaşi) a dezvoltat un concept store prin care sunt vândute produse alimentare locale și de sezon în vederea sprijinirii întreprinderilor sociale și a întreprinderilor locale mici.
Made in Roşia Montană (Roşia Montană, jud. Alba) vinde produse de îmbrăcăminte din lână, lucrate manual de femei din comunitate, aflate în situaţii de risc, o activitate ce le oferă venituri sustenabile.
Timural Group SRL (Târgu Mureş) vinde sub brandul Woodjoy mic mobilier şi jucării educaţionale din lemn, creând locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități şi alte grupuri vulnerabile.
Asociaţia Viitor Plus/ Atelierul de Pânză (Bucureşti) produce şi vinde sacoșe ecologice, realizate din materiale naturale, creând locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilităţi.
Fundaţia Ajutaţi Copii România/ Albă ca Zăpada (Cluj-Napoca) oferă servicii de curăţenie şi spălătorie haine, creând astfel locuri de muncă pentru femei în situaţii de risc.
Fundaţia Ruhama/ SC Plan Info SRL (Oradea) a produs şi a vândut coşuri de răchită, creând locuri de muncă pentru comunitatea romă. Afacerea s-a închis în 2013.
CAPDD/ Peştera Meziad (judeţul Bihor) asigură un management responsabil pentru una dintre cele mai vechi peșteri din România, sprijinind economia locală.
Asociaţia pentru Ajutor Amurtel România/ Grădina Bio Amurtel (Pănătau, Buzău) produce şi vinde legume şi fructe creând locuri de muncă pentru tinerii adulţi care ies din sistemul de îngrijire al organizaţiei.
Merci Charity Boutique/ Atelier Merci (Bucureşti) este un magazin caritabil şi un atelier de croitorie şi de recondiţionare obiecte, care angajează persoane din grupuri vulnerabile.
Asociaţia Phoenix Speranţa (Mediaş), a dezvoltat Unitatea Protejată „Primul pas” care angajează persoane cu dizabilităţi şi oferă servicii de tâmplărie, serigrafie, croitorie, legătorie, decoraţiuni/ cadouri, evaluare şi selecţie personal.
Brutăria Ghirbom (Ghirbom, Judeţ Alba) – produce şi vinde produse de panificaţie şi patiserie, angajând femei aflate în situaţie de risc, care locuiesc într-o comunitate mică, fără oportunităţi de angajare.
Ateliere Fara Frontiere/ Remesh (Bucureşti) produce accesorii prin reutilizarea bannerelor publicitare şi creează locuri de muncă pentru persoanele din grupuri vulnerabile.
Asociaţia Romano ButiQ (Cluj Napoca şi Bucureşti) a creat brandul Meșteshukar ButiQ (MQB) sub care vinde produse realizate de meşteşugarii romi în parteneriat cu o serie de designeri.
Pentru mai multe informații referitoare la portofoliul NESsT, vă invităm să accesați pagina NESsT: https://www.nesst.org/romania/portofoliu/