UNICEF salutã inițiativa Parlamentului României cu sprijinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și a Persoanelor Vârstnice și a Autoritãții Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA) de a interzice instituționalizarea copiilor sub trei ani.
Revizuirea legii transmite un mesaj puternic: copiii sunt o prioritate și România continuã sã fie una dintre țãrile lidere în regiune în ceea ce privește implementarea de reforme cheie pentru copiii vulnerabili. Ca urmare a Conferinței Regionale organizate de UNICEF în decembrie 2012 pe tema interzicerii instituționalizãrii copiilor sub trei ani, România este una dintre primele țãri care îndeplinește acest angajament. Revizuirea legii este în concordanțã cu cele mai noi recomandãri ale Uniunii Europene și internaționale.
“Sub coordonarea președintelui Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a inițiatoarei legii, deputata Gabriela Podașcã, împreunã cu Ministerul Muncii și ANPDCA, România a fãcut un pas important în ceea ce privește protejarea drepturilor copilului. Prin intermediul acestei inițiative, România își demonstreazã din nou potențialul de a deveni un lider în regiune în ceea ce privește protejarea drepturilor copilului. Suntem gata sã sprijinim Autoritatea Naționalã și Direcțiile Generale pentru Asistențã Socialã și Protecția Copilului în implementarea acestei legi la nivel național și local începând cu ianuarie 2015 și pe mai departe pentru a continua procesul de dezinstituționalizare cu scopul de a nu mai avea niciun copil în instituții tradiționale pânã în 2020”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.
Aceastã lege va fi un al exemplu de bunã practicã în ceea ce privește protejarea copiilor vulnerabili pe care România îl va împãrtãși cu alte țãri din Europa și nu numai.
Totodatã, UNICEF face apel pentru creșterea investițiilor în servicii sociale la nivel local pentru a preveni separarea nenecesarã a copiilor de familiile lor. Pe baza experienței internaționale și locale, existã evidențe care aratã cã un asistent social în fiecare comunitate, adesea împreunã cu un asistent medical și un mediator școlar, contribuie la realizarea drepturilor copiilor la mediu familial, educație și sãnãtate.