Studenții de la Masteratul de Pedagogie teatrală din cadrul UNATC „I.L.Caragiale” București, Facultatea de Teatru, se folosesc de competențele dobândite la cursuri pentru a aduce o mică schimbare în viețile a 100 de tineri din mediile defavorizate prin proiectul-caravană „Rază de soare. Educație prin teatru”. Prin cei trei parteneri instituționali: DGASPC Sector 6, București, DGASPC Dolj și DGASPC Suceava, caravana „Rază de soare. Educație prin teatru” va avea trei opriri: 20-26 iunie la București, 18-24 iulie la Craiova și 15-28 august la Suceava. La fiecare instituție, se va lucra cu trei grupe: două alcătuite din elevi (25 participanți) și cea din urmă formată din asistenți sociali, educatori sau asistenți maternali (13 participanți). Toate evenimentele din cadrul proiectului sunt gratuite, co-finanțate de AFCN.
Proiectul „Rază de soare. Educație prin teatru” își propune să îmbunătățească calitatea vieții copiilor și a adolescenților aflați în grija instituțiilor de stat și pe cei care întâmpină dificultăți de ordin social, deși nu sunt lipsiți de părinți, prin introducerea instrumentului de joc teatral ca mijloc de educare și informare, precum și oferirea de sprijin personalului care lucrează cu ei. Proiectul propune o latură de cercetare a unor teme relevante în societatea românească, prin mijloace spectaculare, precum abandonul, forme de abuz, traficul de ființe umane. Intervenția presupune deplasarea la grupul beneficiarilor și lucrul cu aceștia pe mai multe niveluri de acțiune timp de o săptămână.
„Ca metodă de lucru, ne-am propus ca în prima zi să punem în scenă un spectacol care atinge problematicile cu care elevii din astfel de medii se confruntă cel mai des. Intervenția este urmată de o sesiune de discuții de tip forum, prin care ne propunem să îi ghidăm pe elevi să analizeze problemele prezentate pe scenă și să găsească corelații cu experiențele din viața personală. În următoarele zile intrăm în profunzimea problemelor identificate și, prin intermediul unui modul de exerciții teatrale, elevii vor descoperi soluțiile potrivite problemelor cu care se confruntă.” a declarat lector univ.dr. Andreea Jicman, coordonator al proiectului.
Proiectul presupune, de asemenea, o cercetare cantitativă, prin măsurarea unor modificări în atitudinile prosociale ale beneficiarilor, monitorizându-le cu chestionare înainte și după derularea spectacolului și a atelierelor de teatru. În realizarea acestui demers, proiectul mizează pe o echipă interdisciplinară, alcătuită din specialiști în domeniul teatrului și artelor spectacolului, teatrului aplicat și psihologiei copilului și adolescentului, formată din profesori, doctoranzi și studenți UNATC, la care se adaugă asistența unui psiholog și a experților de la Centrul Replika.
„Copiii din medii defavorizate se confruntă adesea cu o vulnerabilitate accentuată, asociată în parte unei stime de sine scăzute. Aceasta îi împiedică să-și descopere propria valoare și este o piedică în capacitatea de a gândi și de a face alegeri sănătoase. Formarea acestor abilități pornește din copilărie, atunci când copilul observă relația dintre părinții săi și, mai mult, resimte felul în care aceștia se raportează la el. În egală măsură, prin teatru se poate crea un spațiu al cunoașterii și al înțelegerii personale în relația cu celălalt, ca prim pas pentru experimentarea senzației de a fi inclus, de creștere a stimei de sine și de reducere a comportamentelor negative.” a declarant lector univ.dr. Romina Boldașu, profesor coordonator al Masteratului de Pedagogie teatrală.
Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Studenți implicați:
Adelina DOBREA, studentă doctorand, an III (absolventă Masterat Pedagogie teatrală)
Ana VICOVAN, studentă doctorand, an II (absolventă Masterat Pedagogie teatrală)
Ioana LIXĂNDROAIA, studentă doctorand, an I (absolventă Masterat Pedagogie teatrală)
Andrei ATABAY, student doctorand, an I (absolvent Masterat Pedagogie teatrală)
Carla MIHAI, studentă Masterat Pedagogie teatrală, an II
Cătălina CORBU, studentă Masterat Pedagogie teatrală, an II
Dana RUSU, studentă Masterat Pedagogie teatrală, an II
Simona PUSTIANU, studentă Masterat Pedagogie teatrală, an II
Alexandru LĂZĂRESCU, student Masterat Pedagogie teatrală, an II.