Vitesco Technologies MINI Electric Racing a realizat o serie de premiere absolute. Este primul MINI electric de competiţie din istoire, este unul dintre primele automobile electrice de stradă moderne cu o conversie minimă pentru participarea în competiţii de motorsport.
Prima etapă în Camipnatul Naţional de Super Rally din România, organizată la Mangalia, pe 22 mai, a marcat o altă premieră istorică: una dintre primele participări a unui pilot în scaun rulant într-o competiţie de motorsport cu un automobil electric.
După o experienţă pe locul din dreapta, în 2008 cu pilotul Manu Mihalache, Ciprian Lupu s-a îndrăgostit definitiv de sporturile cu motor. Când mulţi spuneau că e imposibil, a absolvit şcoala de pilotaj la Napoca Rally Academy, pregătit de Simone Tempestini. În 2018 a debutat în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă şi în 2019 în Campionatul Naţional de Raliuri. Este singurul pilot de curse în scaun rulant din Europa Centrală şi de Est. În cursa de coastă de la Râşnov, cu un weekend în urmă, Ciprian a obţinut prima lui victorie în clasă, cu un Volkswagen Golf de 280 CP, la Grupa A4.
“Pentru echipa noastră a fost o mare bucurie să îl avem pe Ciprian alături, ca pilot. Forţa lui de a depăşi dificultăţile, de a realiza lucruri pe care mulţi le cred imposibile, este un model pe care dorim să îl promovăm şi din care şi noi ne tragem inspiraţie”, explică Alexandru Şeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România. “Ciprian este un ambasador puternic al Fundaţiei Motivation şi al iniţiativei #PeBune, pentru a respecta locurile de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi. Trebuie să luăm în considerare şi să repsectăm şoferii cu dizabilităţi şi Ciprian arată că ei nu sunt doar prezenţi în trafic, dar pot fi piloţi extraordinari. Suntem fericiţi că MIMI va păstra logoul Motivation pe parbriz, ca un semn al prieteniei noastre. Ciprian şi echipa lui sunt de acum parte din familia noastră.”
Prima etapă de Super Rally de la Mangalia a adus la start 31 de participanţi, în marea majoritate piloţi cu experienţă bogată şi cu modele performante, incluzând mai multe modele prototip. MIMI a primit o pregătire specială pentru a fi pilotată de Ciprian care a inclus un inel de acceleraţie pe volan şi o manetă de mână pentru controlul frânei. Ciprian a fost la prima întâlnire cu automobilul direct ăn cursăşi de-a lungul celor cinci manşe de concurs a putut să îmbunătăţească constant timpul, ieşire de ieşire, de la 3:48,769 la 3:25,590.
“Așa cum suntem cu toții sceptici în momentul în care încercăm ceva nou, și eu am avut momentele mele de scepticism. Faptul că sunt o persoană căreia îi plac provocările m-a făcut sa trec ușor peste ele iar experiența pe care am acumulat-o deja în motorsport m-a ajutat să mă acomodez foarte repede cu mașina. Momentul cursei a fost și momentul în care am făcut primii metri cu mașina. Cu excepția lipsei sunetului și a mirosului de combustibil, Mimi nu se comportă cu mult diferit față de restul mașinilor destinate competițiilor. Pentru mine a fost un avantaj faptul că nu a trebuit să schimb vitezele, accelerația fiind instantanee. Mi-a plăcut mult și aș repeta oricând experiența”, povesteşte Ciprian Lupu.
Chiar dacă MIMI putea absolvi cu uşurinţă cele cinci manşe de concurs cu aproxmativ 15 kWh, staţia de încărcare asigurată de Renovatio, cea mai mare reţea de staţii de încărcare pentru automobile electrice din România, a asigurat pregăitrea optimă a bateriei, cu precondiţionare, în fiecare manşă.
Povestea celei mai “rapide galerii de artă” a continuat cu o lucrare o lucrare de artă creată de ilustratori români pentru brandul George al BCR, într-un proiect coordonat de One Night Gallery. La Mangalia, pe acoperişul MIMI a debutat o lucrare “de sezon”, perfectă pentru Mangalia: „Summertime” a fost creată în 2019 de artista Alina Marinescu și este inspirată de toropeala din zilele interminabile de vară. Este ca o invitație la visare și relaxare, ca un reminder să ne bucuram de prezent cu toate mijloacele pe care le avem la îndemână.
La cursa de la Mangalia, MIMI a beneficiat de pneurile slick Michelin Sport. Automobile Bavaria şi Vitesco au asigurat, alături de echipa lui Ciprian Lupu, Victor Surugiu de la Wireworks, s-a ocupat de montajul adaptării accelerației și a lui Țuțu Răzvan de la Aero Motors Serv care a asigurat asistența tehnică.
Pentru cursa de Super Rally de la Mangalia, Ciprian Lupu a preluat de la pilotul oficial al proiectului, Dominic Marcu, şi numărul de concurs, legendarul #37, numărul de concurs al primului echipaj Mini victorios în Raliul Monte Carlo, cu pilotul Patrick “Paddy” Hopkirk și navigatorul Henry Liddon.
MIMI Vitesco Technologies MINI Electric Racing revine, cu Dominic Marcu la comenzi, în spectaculoasa cursă de coastă de la Rânca, Transalpina, pe 5-6 iunie.
Fundaţia Motivation şi campania #PeBune
Fundația Motivation România este o organizație nonguvernamentală, nonprofit, creată în 1995 pentru a veni în sprijinul copiilor și adulților cu dizabilități. Serviciile pe care le oferă acoperă o gamă largă de nevoi, de la evaluare și echipament adaptat pentru diferite tipuri de dizabilități motorii, la recuperare activă și instruire pentru viață independentă alături de un instructor în scaun rulant, sport adaptat, consultanță pentru accesibilizarea spațiilor și angajare. Până în prezent, Motivation a redat libertatea de mișcare și speranța într-o viață împlinită pentru mai mult de 25.800 de persoane cu dizabilități din România.
Din anul 2017, Fundația Motivation România derulează campania de informare și conștientizare #PeBune?, care are drept scop eliberarea locurilor de parcarea dedicate persoanelor cu dizabilități și ocupate abuziv. Mesajul central al campaniei este “Persoanele cu dizabilități NU ÎȘI DORESC loc de parcare dedicat, însă AU NEVOIE de el.”, tocmai pentru a arăta diferența între un moft și o nevoie reală. Susținătorii campaniei pot da acest mesaj mai departe prin distribuirea de pliante informative sau prin afișarea de autocolante pe mașinile personale. De asemenea, marile magazine sau administratorii de parcări pot deveni parteneri ai campaniei prin afișarea mesajului la locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Mai multe informații pe www.motivation.ro.
MINI Cooper SE
Noul MINI Cooper SE, produs la uzina mărcii din Oxford (Marea Britanie), a debutat pe piață în luna martie 2020. Modelul este susținut de o baterie cu o capacitate netă de 28,9 kWh și asigură o autonomie de 235-270 km măsurată conform standardelor WLTP corelată la valori NEDC. Motorul electric oferă 135 kW/184 CP și 270 Nm, asigurând o accelerație 0-100 km/h în numai 7,3 secunde.
Cu o masă la gol de 1.365 de kilograme, modelul cu propulsie pur electrică este mai greu cu doar 145 de kilograme față de MINI Cooper S (3 uși) cu transmisie Steptronic. Bateria este integrată în podeaua noului model, astfel încât spațiul interior și pentru bagaje nu este afectat.
Cu un centru de greutate care este mai coborât cu cel puțin 30 de milimetri față de MINI Cooper S, distribuția optimă a maselor ajută noul MINI Cooper SE să obțină un nivel de dinamică în viraje care este unic în segmentul automobilelor mici. Performanțele dinamice sunt susținute și de noul sistem ABR pentru controlul patinării roților față, care debutează astfel la marca MINI. Acest sistem de control al patinării, conceput special pentru livrarea spontană a puterii oferită de motoarele electrice, duce la calități superioare de condus în orice condiții de drum. Pentru răspuns de până la trei ori mai rapid față de unul convențional, o unitate de control specială, amplasată în zona punții față, este dedicată funcțiilor ABR. Acest lucru optimizează perceptibil tracțiunea la demaraj și stabilitatea la condus atât în modul de generare a energiei la frânare, cât și la accelerare la ieșirea din virajele strânse.
Vitesco Technologies MINI Electric Racing “MIMI” #37
Modelul de bază: MINI Cooper SE
Motor electric sincron
Putere maximă: 135 kW/184 CP
Cuplu maxim: 270 Nm de la 0 rpm
Putere maximă la recuperare: 50 kW
Baterie: Capacitate brută 32,6 kWh/ capacitate netă 28,9 kWh, 12 module în T integrate în podea, producător celule CATL.
Modificări (în acest moment):
eliminare scaune, capitonaje, airbaguri;
roll-cage produs de service omologat FRAS;
scaune sport Sparco FIA 2019;
centuri de siguranță în 6 puncte cu FIA SPARCO (HANS), OMP Suport lateral scaun 380 mm;
jante 17″ Team Dynamics Pro Race (folosite în MINI Challenge);
pneuri Michelin;
alte elemente de siguranță: stingător de incendiu manual 2 kg RRS FIA;
stingător de incendiu AUTOMAT FIA;
suspensii KW Suspension dedicate MINI Cooper SE, V3, cu reglaj individual compresie şi detentă;
distanţiere de roată pentru mărire ecartament.
Povestea numărului 37
În prezentările din 2020, MINI Electric Racing s-a aliniat la start cu numărul 37. Este o referință la trecutul sportiv al mărcii, afirmat de la începutul anilor ’60 în raliuri, sub pregătirea legendarului John Cooper. Acesta se orienta către Mini ca platformă sportivă, după ce în 1959 și 1960 crea șasiul câștigător în Formula 1 și punea bazele monopostului modern, cu motor amplasat spate. Modificările pe care le pregătea pentru modelele Mini aveau să fie cunoscute ca modelele Mini Cooper și ulterior Mini Cooper S. Prima victorie importantă avea să fie obținută în 1962 de Pat Moss, sora legendarului Stirling Moss, în Raliul Lalelelor (Olanda). Cele mai importante victorii Mini aveau să vină la Monte Carlo, în 1964, 1965 și 1967. Prima dintre acestea avea să fie asigurată de pilotul Patrick “Paddy” Hopkirk și navigatorul Henry Liddon. Numărul cu care concurau: 37.
Performanța a definit imaginea sportivă MINI pentru totdeauna. În ultimii ani, MINI s-a remarcat pe circuit, așa cum sunt campionatele monomarcă MINI Challenge și, cel mai important, în Raliul Dakar, unde marca a obținut patru victorii consecutive (2012-2015) și a revenit cu alte două în 2020 şi 2021.
Pilotul oficial – Dominic Marcu
Pilotul principal al proiectului este Dominic Marcu, cu o experiență de patru ani în Campionatul Național de Viteză în Coastă. În sezoanele 2015 și 2019 a obținând mai multe victorii și clasări pe podium în clasele A1 și N1. Dominic are o lungă serie de colaborări cu BMW Group România din postura de trainer de pilotaj. Iarna îl găsește pe pârtiile din Valea Prahovei, unde a fost sportiv de performanță în Campionatul National de Ski Alpin și acum a înființat și conduce Școala de Ski și Snowboard Snowline. “Din punct de vedere al pilotajului, am fost plăcut surprins, m-am obișnuit destul de repede cu mașina și cu noul stil de pilotaj, destul de diferit față de tot ce am condus până acum. Sunt convins ca vom reinventa motorsportul și ca în viitor vom vedea cât mai multe mașini electrice prezente la start”, declară Dominic Marcu.