Crestinismul hedonist
Al doilea volum al istoriei anticanonice a filosofiei semnata de Michel Onfray va putea fi gasit in librarii incepind cu sfirsitul acestei saptamini • Crestinismul hedonist (traducere de Mihai Ungurean) este al doilea din seria celor sase volume ale lucrarii lui Michel Onfray, O contraistorie a filosofiei • Actuala traducere apare la numai trei luni de cind a iesit de sub tipar Intelepciunile antice Volumele trei si patru – Les libertins baroques si Les ultras des lumieres – sint proiectate sa apara pina la sfirsitul verii anului viitor, in traducerea scriitorului si editorului Dan Petrescu. Pentru definitivarea traducerii cartii lui Onfray, se asteapta publicarea in original a ultimelor doua volume: L’eudemonisme social si Les machines desirantes.
Galeria lui Onfray de portrete ale unor ginditori uitati, marginalizati sau doar relativ devalorizati de istoriile traditionale, continua. Odata cu impunerea crestinismului, posibilitatea unei filosofii hedoniste scade considerabil. Totusi, chiar daca scolile de filosofie sint inchise, alternativa la doctrina crestina oficiala – si ascetica – subzista.
Gnosticisme de toate nuantele, cu invataturi si practici pe cit de diverse, pe atit de bizare, supravietuiesc veacuri intregi. Le vor urma, in Evul Mediu european, Fratii si Surorile Spiritului Liber. Traditia epicuriana inspira veselele productii ale goliarzilor, pentru ca, in Renastere, intelectuali precum Valla, Ficino sau Erasmus sa contureze un crestinism epicurian, iar Montaigne sa formuleze chiar principiile unui epicurism crestin. Toate acestea fac subiectul prezentei traduceri.
„Un seducator exercitiu antielitist“
Primul volum, Intelepciunile antice, aparut in primavara aceasta, a reprezentat debutul seriei celor sase volume ale lucrarii O contraistorie a filosofiei. Ultimele doua se afla in curs de publicare la Editura Grasset.
Intr-o recenzie la primul volum, profesorul clujean Alexander Baumgarten remarca „scriitura savuroasa”, dar si traducerea care dovedeste „talentul incomparabil” al lui Mihai Ungurean, care semneaza traducerea si celui de-al doilea volum.
Pasionat de subiectul lucrarii lui Onfray, jurnalistul si scriitorul Costi Rogozanu, opineaza ca lucrarea filosofului francez este un seducator exercitiu antielitist, o fotografie de grup, fara nici un ornament retoric inutil, a marilor invinsi ai filosofiei.
Michel Onfray este doctor in filosofie si cunoscuta figura a spatiului public francez. La nici 50 de ani, a publicat peste 30 de lucrari si a fondat doua universitati populare. La mai putin de doi ani de la inceperea publicarii la editura franceza Grasset, primele patru volume ale Contraistoriei filosofiei se afla deja in curs de traducere in tari precum Brazilia, Coreea, Spania, Italia, Suedia.
Lucrarile sale ofera o teorie asupra hedonismului, una dintre filosofiile incompatibile cu teoriile iudeo-crestine si, prin urmare, indepartata din istoriografia dominanta. In opozitie cu idealul ascetic insusit de scoala dominanta a gindirii, hedonismul sugereaza identificarea binelui suprem cu propria placere si cu placerea altora. Realizarea aceastei balante – placerea proprie este in acelasi timp si placerea celorlalti – presupune o abordare a subiectului din diferite unghiuri: politic, etic, estetic, erotic, bioetic, pedagogic, istoriografic, dupa cum afirma autorul.
{mosloadposition user10}