Mașini diferite servesc unor scopuri diferite și prin urmare, după câțiva ani de utilizare, kilometrajul lor poate varia semnificativ. Cu toate acestea, portalurile online cu anunțuri auto sunt pline de vehicule care au un kilometraj redus la prețuri suspect de accesibile, ridicând semne de întrebare dacă citirile odometrelor sunt corecte. carVertical, o companie de date auto, a efectuat cercetări în România pentru a afla kilometrajul mediu al anumitor mărci de vehicule din țară, astfel încât șoferii să poată compara rezultatele cu kilometrajul mașinilor pe care le conduc.
De ce au unele vehicule kilometrajul mediu mai ridicat?
Dintre mașinile fabricate în 2008 și verificate pe carVertical în România, Volvo (260.471 km), Mercedes-Benz (233.787 km) și BMW (233.518 km) au avut cel mai mare kilometraj mediu. Când vorbim de vehiculele fabricate acum 10 ani în 2013, cele mai mari kilometraje aparțin de Skoda (208.617 km), Volvo (208.428 km) și Mercedes-Benz (198.383 km).
Dintre mașinile cu o vechime de 5 ani, fabricate în 2018, Peugeot ocupă primul loc (136.960 km), urmat de Skoda (136.666 km) și Opel (127.859 km).
Mașinile de lux sunt populare în țările cu infrastructură rutieră bună. Șoferii care fac naveta pe distanțe lungi apelează adesea la vehicule premium, deoarece acestea sunt mai comod de condus multe ore la rând. În schimb, în mediul urban până și mașinile din clasa economică fac o treabă bună.
Volvo, Mercedes-Benz și BMW sunt potrivite pentru navetele lungi datorită accentului pe care îl pun pe confort, siguranță și tehnologie. Aceste mărci oferă de obicei scaune confortabile, sisteme avansate de asistență pentru șofer și opțiuni inovatoare de infotainment care pot face călătoriile lungi mai plăcute.
Mașinile cu kilometraj ridicat vin cu riscuri suplimentare
Mașinile cu un kilometraj mai mare costă de obicei mai puțin și prin urmare mulți cumpărători sunt tentați să cumpere astfel de vehicule ca să economisească bani. Totuși, această decizie vine cu riscuri deoarece multe componente ale acestor mașini pot fi uzate, existând riscul de a se strica în orice moment.
În timp ce odometrul unui vehicul sugerează starea acestuia și posibilul preț, acesta poate fi ușor manipulat. Escrocii dau kilometrajul înapoi, astfel încât să poată vinde o mașină pentru mai mult decât merită de fapt.
„Deținerea unui vehicul cu un kilometraj considerabil mai mare decât media pieței poate duce la o predictibilitate mai scăzută a cheltuielilor de proprietate, deoarece componentele au un risc mai mare de defecțiune. Cu toate acestea, o mașină cu kilometrajul original va valora întotdeauna mai mult decât o mașină cu kilometrajul dat înapoi”, sugerează Matas Buzelis, expert în automobile și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Kilometrajul poate influența valoarea de revânzare
Dintre mașinile fabricate în 2008, Nissan are cel mai mic kilometraj mediu (164.431 km), iar Peugeot (171.401 km) și Opel (174.154 km) sunt doar puțin în urmă. Situația în segmentul mai nou de vehicule este similară, unde Nissan preia conducerea cu un kilometraj mediu de 139.083 km după primii 10 ani de utilizare. Ford are în medie 157.394 km pe odometru și Toyota – 160.384 km.
Nissan are, de asemenea, cel mai mic kilometraj mediu dintre toate mărcile de mașini care au părăsit uzina de asamblare în 2018 – 75.749 km, urmat de Toyota (77.083 km) și Volvo (87.999 km).
Dacă kilometrajul unei mașini depășește semnificativ kilometrajul mediu tipic mărcii sale, proprietarul ar trebui să ia în considerare vânzarea unui astfel de vehicul. Citirile odometrului sunt corelate cu fiabilitatea – componentele uzate necesită mai multă întreținere, ceea ce duce la reparații costisitoare.