Articol de Violeta-Loredana Pascal, General Manager PRwave International & business coach
Material apărut inițial in revista ITTrends (acum închisă)
Aşa a sunat replica unei persoane care dorea o colaborare pe parte de comunicare şi relaţii publice cu PRwave INTERNATIONAL.
Acum evident că îmi doream şi îmi doresc să avem clienţi pentru agenţie, dar trebuie să discutăm foarte clar de fapt ce îţi doreşti când spui că vrei PR întrucât s-ar putea ca, neavând toate datele necesare, să ai nevoie de mai mult sau ceea ce tu ceri să fie insuficient şi atunci să apară nemulţumiri cu privire la rezultatele obţinute.
PRul este asociat aproape automat de oricine cu trimiterea de comunicate de presă. Poate şi cu ceva evenimente – dar nu obligatoriu. Comunicatele au fost, şi rămân, un instrument extrem de util de promovare.
Desigur că nu trebuie să se dea comunicate oricum şi oricând. Trebuie să existe un subiect care să poată fi de interes pentru publicaţii, să poată fi transformat într-o ştire de către jurnalişti. Informaţia trebuie să fie de dată recentă, iar stilul trebuie şi el să fie unul specific.
Dacă se redactează materiale diferite pentru publicaţii – pornind de la aceeaşi informaţie – se obţine o mai bună acoperire media. Evident acest lucru implică însă un volum mai mare de muncă şi un timp mai mare pentru diseminarea informaţiei.
În cel din urmă caz nu se trimite comunicatul cu un simplu BCC la toţi jurnaliştii care ar putea fi interesaţi de acel material, ci se trimit e-mailuri separate cu propunerile realizate. La fel, nu se trimite câte un comunicat pe zi.
Iată aşadar că nici în cazul unui comunicat simplu lucrurile nu sunt deloc bătute neapărat în cuie într-un anumit mod. Mai mult, în funcţie de ce se face cu un comunicat de presă, adesea şi costurile diferă (alteori este un preţ mai mare inclus de la bun început).
Dar comunicatele de presă nu se dau oricum. Ele sunt trimise în baza unei planificări atent realizate. Există câteva tipuri de comunicate de presă, există anumite feluri de informaţii care pot fi distribuite, există perioade în care se oferă unele date (de pildă cele financiare) etc. Comunicatele sunt corelate de asemenea cu alte activităţi pe care le realizează compania.
Dacă are loc o promoţie, dacă s-a aniversat împlinirea a douăzeci de ani pentru firmă, în cazul în care s-a realizat un parteneriat deosebit, când se lansează o nouă versiune – toate acestea şi multe altele sunt incluse în planul de comunicare.
Desigur colaborarea cu un consultant pe relaţii publice şi comunicare vă aduce şi toate aceste informaţii – un bun profesionist îşi va consilia cu atenţie clienţii şi le va oferi toate detaliile necesare înţelegerii corecte a procesului, a activităţilor desfăşurate şi a beneficiilor. Aceasta este, cel puţin, abordarea pe care o am eu cu fiecare client: o atitudine deschisă şi informaţii complete oferite pentru a putea avea o colaborare fructuoasă.
Preluarea comunicatului se face în funcţie de relevanţa informaţiei pentru cititori. Contează desigur şi mărimea şi numele companiei. Este foarte clar că o organizaţie mare va avea comunicatele preluate mai uşor decât o companie de dimensiuni mici sau medii.
Se poate întâmpla să oferi informaţii importante luni în şir până să intri în atenţia articolelor mai ample. Este posibil ca ştirile trimise să fie preluate într-o mică măsură sau să intre la rubrica de ştiri pe scurt – ceea ce atunci când se comunică un aspect important pentru afacere nu este deloc un lucru bun. Este, e drept, mai mult decât nimic.
Şi-aici intervine acel ceva în plus.
Scânteia uneori.
Activităţile suplimentare desfăşurate şi care aduc vizibilitate pentru firmă, pentru produsele/serviciile sale şi/sau pentru persoanele din cadrul acesteia.
Cum se ajunge la acestea?
Se porneşte de la tipurile de public ţintă.
Unde sunt prezenţi potenţialii clienţi/consumatori?
Care sunt canalele de comunicare pe care le utilizează? Sunt prezenţi în cadrul reţelelor sociale? Citesc în mare majoritate revistele A, B, C? Accesează forumurile X şi Y? Au bloguri sau intră pe blogurile persoanelor H, G, F, L şi N? Iată doar câteva dintre întrebările la care trebuie să cunoaşteţi răspunsul înainte de a porni la drum.
Cunoscând însă toate aceste date puteţi crea activităţi/acţiuni interesante pentru cei pe care îi vizaţi. Puteţi crea comunităţi, puteţi interacţiona direct cu potenţialii clienţi/consumatori fără a mai avea nevoie aşadar de comunicarea mediată (prin mijloacele de comunicare în masă). Aceasta va rămâne o modalitate de a comunica, însă nu va mai fi singura.
Acţiunile pe care le puteţi întreprinde diferă desigur şi în funcţie de buget. Însă cu puţină imaginaţie, cu entuziasm şi dorinţa de a face totul cât de bine se poate se ajunge la rezultate deosebite. În final, o companie – indiferent de dimensiunile sale – cunoscută şi despre care se vorbeşte, apreciată, va avea mai mulţi clienţi, produsele vor fi cumpărate, serviciile achiziţionate.