Adriana Barbu – fondator Velvetique Communication
Suntem în plin Centenar al Marii Uniri, cu multe evenimente, concerte, programe dedicate acestei sărbători, cu un logo frumos realizat în culorile drapelului – Un 100 armonios și lin, ca o poveste românească. Și în acest an, echipa noastră s-a mobilizat și se mobilizează, prin acțiunile de relații publice, să pună în lumină, cu încredere și rigoare, business-uri românești.
Așa se face că de mai bine de doi ani suntem în “grădina” brandului Careless Beauty, o companie fondată de o dobrogeancă, mândră moștenitoare a unor rețete dermato-cosmetice vechi de mai bine de 150 de ani. Și care, din comuna Topraisar din județul Constanța, avea să ajungă din iarnă până–n primăvară, în plin Centenar, la… Copenhaga.:)
Cum de s-a întâmplat? Era prin noiembrie anul trecut, când trimiteam către baza de date a colegilor, colaboratorilor, prietenilor noștri, un reportaj TV, care prezenta povestea Careless Beauty, singurul brand de cosmetică organică brevetat din România.
A doua zi, mă suna Alina Jalea, entuziastă și cu zâmbet în voce. E secretar 1 la Ambasada României în Regatul Danemarcei. Și, fie-mi îngăduită paranteza – este, dacă vreți, românca aceea care, sub sacoul de diplomat, poartă un soi de bundiță, cu spate drept și privire demnă.
Dialogul a fost cam așa:
– Am primit reportajul acela despre Careless Beauty. Sunt extraordinare cele două doamne, mama și fiica. Și de atâția ani sunt pe piață. Și ce lecție de răbdare și dârzenie. Incredibil! Mă întreb dacă le-am putea aduce aici, la Copenhaga, să vorbească despre cum au înființat afacerea, să arătăm și danezilor aceste minunății de produse, tradiție și de know-how românesc, zice Alina.
– Unde? În Danemarca? întreb eu, stârnită și adulmecând din emoțiile care însoțesc apropierea unui proiect nou… (Nu e parte din plan, gândesc eu, dar cum ar sta brandului nostru peste graniță? Nici buget nu știu dacă găsim, dar… cum ar fi dacă…?)
– Da, da. Domnul ambasador își dorește să promoveze business-uri românești; este și Centenarul și ce potrivit ar fi să le invităm.
– Ar fi extraordinar!, completez eu în același ton entuziast ca al româncei din Danemarca (am început să folosesc fără ezitare superlative, de când cu mersul la picior și descoperit România lui “se poate”). Să analizăm și revenim în maxim două zile. Mulțumim.
Nu întâmplător împărtășesc un crâmpei din culisele acestui dialog, al misiunii noastre de oameni care însoțesc alți oameni, în demersul lor de a-și face auzită vocea, brandul, produsul. E acel moment 0, în care îți spui în gând – “La atac!” Atacul însă se face cu atenție, eleganță, migală și, uneori, în emoții de acrobație pe sârmă.
După telefonul Alinei, ne adunăm în echipă, facem o scurtă și serioasă analiză și… validăm entuziasmul interior. Nu era în planul de comunicare pentru client, dar, din nou, ce-ar fi dacă? Pur și simplu, fără brief de creație, intrăm în proces de readaptare a planului inițial. Doar e Centenar, nu?
Purcedem spre prima schiță de plan: concept, obiective, panel, invitați. Clientul zice da. Trimitem spre ambasadă, facem prima întâlnire de lucru telefonică cu echipa ambasadei. Simțim bulgărele de zăpadă că prinde contur. Se creează… vocea comună. Ne dăm undă verde să trecem granița. Cu Careless Beauty, cu roiniță, ghiocei, tuberoze, crin, apă de lavandă și de cătină, cu brand cu tot, cu România cu tot:).
Ne suflecăm mânecile și demarăm pregătirile: se formează spiritul de echipă: o Românie de aici și una dincolo de graniță, un adevărat comandament pentru pregătirea evenimentului Antreprenoriat în România și Danemarca – leadership feminin și cosmetica organică – 9 martie 2018, la Ambasada României în Regatul Danemarcei. Sărbătoream astfel împreună, printr-un concept inedit, Ziua Internațională a Femeii. Careless Beauty urma să se distingă prin prezența Elenei si Adinei Oancea alături de Zenz și Miild, două companii daneze cu renume în domeniul cosmeticii organice, prin preocupările de a dezvolta o afacere pe linia celor mai înalte standarde ecologice și de a pune în lumină contribuția femeii la dezvoltarea societății prin inovație și inițiative antreprenoriale.
Timp de trei luni, am lucrat împreună, în echipă, pe de o parte cu reprezentanții ambasadei, atenți la nevoile și rigorile pe care le impune o reprezentanță diplomatică, pe de altă parte, în comunicare strânsă cu clientul, atenți la nevoile și temerile și valorile pe care le reprezintă brandul.
A fost o călătorie intensă și minuțioasă; ne-am bucurat de fiecare email trimis, de fiecare apel telefonic. Cu ce emoție am primit prima confirmare, cu ce emoție am pregătit mapele și roll-up-ul cu identitatea vizuală a Centenarului.
Am lucrat așa cum facem de obicei, nu am făcut rabat de la rigoare, de la atenția la detalii, pe toate planurile. Am îndrăznit să spargem gheața într-un exemplar și armonios împreună: echipa Careless Beauty, echipa ambasadei României din Danemarca și noi, cei de la Velvetique Communication.
Un eveniment nu înseamnă mult, când știi că dacă vrei să creezi încredere într-un brand, daca vrei să ai impact, trebuie să o faci integrat, cu acțiuni susținute, cu bătaie lungă. Nu e mult, dacă ne uităm la amploarea și vigoarea campaniilor și evenimentelor din zona de business din România unde freamătă ideile și bugetele generoase de marketing și PR, unde prima întrebare, firească de altfel, a devenit: ce buget aveți? Unde nu mai ai răgaz să asculți povestea, că ai mulți clienți, cărora trebuie să le livrezi, odată brief-ul făcut, rezultatul. Nu e mult, dar de astfel de inițiative avem nevoie. Pentru că pun baze. Pornesc motoare. Apasă pedale.
Experiența aceasta mi-a arătat că, atunci când disponibilitatea și obiectivul se întâlnesc, bugetele pălesc. Atenție, nu susțin că trec în plan secundar – ci că, dincolo de ideologii sau planuri de dezvoltare vânzări, relațiile publice îți arată că poți face bine prin brandul tău. PR can be used as a force for good, spunea un specialist american în relații publice și mi se confirmă încă o dată misiunea aceasta.
Să duci o idee care se traduce în acțiune amplă de relații publice nu presupune doar entuziasm, pasiune, intensitate de emoții, înseamnă să creezi un fel de “echipament al relațiilor”, să-ți faci propria “rețea” în jurul proiectului tău.
Am descoperit că astfel de proiecte se construiesc pe un fundament important: parteneriatul între o entitate privată și una instituțională.
Apoi, când pornești la drum, este vital să o faci plecând de la un concept adaptat, dozat cu o agendă și intervenții care să ofere informații interesante și care să facă diferența. Doar așa ai șanse să primești aplauze meritate și să mergi mai departe în proiectul tău.
Ce am reținut în urma acestei experiențe?
Evenimentul de la Copenhaga și–a atins obiectivul precizat în prima întâlnire de lucru: a oferit un cadru de împărtășire de experiențe antreprenoriale, de bune practici, de prezentare în oglindă a unor afaceri de succes din două țări. Ne-a permis să prezentăm România și să dezvăluim și partea sa fascinantă de istorie și de tradiție.
Trecem cu mândrie în agenda noastră o acțiune complexă, care ne-a arătat că orice plan de comunicare poate fi adaptat și merită din plin să te abați de la cel inițial, atunci când este cazul; că trebuie să asculți și să vezi ce este frumos, benefic, pentru brandul pe care îl vrei pus în lumină.
Mai cred că ar fi cazul să lucrăm la eliminarea prejudecăților privind rigiditatea instituțiilor publice; exemplul acestui eveniment in Danemarca a arătat că ne putem lăuda ca țară, cu instituțiile noastre, cu oameni pregătiti, cu disponibilitate, deschiși pentru a promova România, în ciuda resurselor mai puțin generoase. În spatele unor instituții sunt oameni, cu valori, emoții, loc de muncă, familie. Am mai aflat si cât de captivantă și cu provocări este profesia de diplomat român.
Am mai aflat că pentru antreprenorii noștri contează enorm să se promoveze în afara țării și să fie expuși la schimburi de bune practici, să-și împărtășească experiențele, eșecurile, realizările și soluțiile. Le alimentează încrederea și îi validează, îi ajută să identifice diferențele culturale și similaritățile și să aibă alte perspective. În cazul nostru: surprinderea din partea publicului străin că există în România o companie care folosește pentru produsele sale ingredientele din culturile proprii. Ne-a suprins această apreciere, de care nu ne-am fi dat seama la noi în țară. Ce potențial avem, nu–i așa?
Și nu s-ar fi întâmplat toate acestea fără încrederea clientului în ideea si propunerea noastră. Fără lucrul împreună cu acesta, până la capăt. Ce frumos a fost pentru noi să descoperim preocuparea și grija Elenei si Adinei Oancea ca prezența și intervenția lor eveniment să fie “ca la carte”, că “doar reprezentau o țară”.
“Dar eu nu vorbesc limba engleză, zice Elena, cu smerenia tipică românului pus pe fapte, în etapa de pregătire a evenimentului. Da, poate că fondatoarea Careless Beauty vorbește doar graiul românesc și nu era obișnuită cu publicul și regulile ce le presupune un mediu diplomatic. Dar cât de armonios s-au completat cele două lumi și cât de clar și sonor a răsunat și “Mulțumesc”-ul românesc într-o sală cu public internațional. Și apoi, povestea a spus-o fiica fondatoarei, Adina, într-un discurs rostit în engleză atent pregătit, cu mesaje-cheie punctate, care au atras admirație pentru tânăra antreprenoare româncă.
Am aflat multe despre România grație acestui brand și chiar sunt curioasă să aflu mai multe despre această țară, este remarca uneia dintre antreprenoarele daneze participante la eveniment. Si acesta este genul de feedback care ne arată clar că, în tăvălugul de mesaje și “zgomotul” în care comunicăm astăzi, în online, în social media, evenimentele, întâlnirile si contactele directe rămân neclintite în a marca sau schimba o atitudine.
Toate acestea ne determină “să împachetăm proiectul “și să-l transmitem poate, mai departe, ca exemplu ce poate fi multiplicat și pentru celelalte instituții, ambasade ale României, de ce nu? Am găsi, cred, asemenea Careless Beauty, doldora de subiecte și de povești de succes românești. Și câți parteneri și susținători ni s-ar alătura! Sunt convinsă!
Mai cred că noi, oamenii de relații publice, ar trebui să ne implicăm în susținerea unor astfel de proiecte.
Și da, cu o floare se poate face primăvară. Și nici nu costă mult – e nevoie de disponibilitate, plan, muncă în echipă și smerenie. Cât pentru un brand de țară.