O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția
Pavilionul României la a 55-a Expoziție Internațională de Artă – Bienala de la Veneția
Giardini della Biennale
1 iunie – 24 noiembrie 2013
Duminică, 24 noiembrie 2013 se încheie cea de-a 55-a expoziție internațională de artă – Bienala de la Veneția. La începutul lunii noiembrie, organizatorii număraseră peste 400.000 de vizitatori, depășind deja numărul vizitatorilor de la finalul ediției anterioare a Bienalei, unul dintre cele mai prestigioase evenimente de artă din lume. România a fost reprezentată în Pavilionul național din Giardini della Biennale de proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia al artiștilor Alexandra Pirici și Manuel Pelmuș.
Timp de 6 luni, proiectul a fost o acțiune continuă, în mod egal un performance live și o expoziție retrospectivă – un număr total de 24 de performeri au recreat în momente diferite peste o sută de ani de istorie a bienalei, interpretând lucrări pe care alți spectatori (sau, în unele cazuri, aceiaşi) le-au văzut și evenimente relevante din istoria bienalei. Unele dintre aceste lucrări au devenit iconice, altele erau deja la vremea când erau prezentate la Bienală; unele au stârnit scandal, altele au trecut neobservate. De la picturi sau sculpturi din primele ediții până la protestele studenților din 1968 şi până la instalațiile sofisticate din anii recenți, retrospectiva este o colecție de referințe din istoria Bienalei, trecând prin Guernica lui Picasso, pavilionul german al lui Hans Haacke sau cel francez al lui Sophie Calle, expoziții de sculptură africană dar şi prin istoria pavilionului României, cu Dan Perjovschi, Daniel Knorr sau Iosif Fekete.
Proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia a reușit să atragă atenția profesioniștilor, a presei și a publicului Bienalei prin curajul demersului artistic și întrebările pe care le ridică, folosindu-se de mijloace minimale – prezența a zece performeri, pe toată durata expoziției, care au redat o istorie subiectivă a bienalei folosindu-se doar de corpurile şi de vocile lor. Cu 88 de pavilioane naționale de văzut, expoziția centrală, evenimentele colaterale, mulți dintre vizitatori, unii dintre ei aflați doar pentru două zile la Veneția au petrecut ore bune în pavilionul României din Giardini della Biennale.
Succesul și recepția pozitivă a proiectului este reflectată în presa și critica internațională, care a scris cu entuziasm despre proiect, numindu-l seducător, antrenant, provocator, ambițios, amuzant şi emoționant, „pavilionul nostru favorit”. Printre cele mai prestigioase publicații de artă au amintit și elogiat proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia drept o minunată evocare a trecutului și prezentului Bienalei (The Guardian), o reacție la și o reflecție a propriei situații, plasând situația economică precară a României în discuție; în acest context, bogăția imaginației lor poate fi văzută mai degrabă ca o provocare decât ca un răspuns. Cel mai bun Pavilion din Bienală, care a fost, dincolo de orice, un succes (Tageszeitung).
Zero Deux scrie: Leul de Aur pentru exactitatea și umorul artiștilor Alexandra Pirici și Manuel Pelmuş. Pavilionul nostru favorit!, New York Times: Mulțimea de spectatori a urmărit fascinată pavilionul românesc (…) [unde] cu un minim de resurse dar cu un maxim de idei artiștii Alexandra Pirici si Manuel Pelmuș aduc la viață istoria artei. Art in General: Pavilionul românesc de la Bienala de la Veneția este simplu, seducător, și clar unul dintre pavilioanele naționale cele mai captivante, Frieze: Aici am găsit lejeritate și umor în atitudine. L-am perceput și ca o reflecție serioasă asupra modului în care lucrările de artă intră în istorie și ajung să fie uitate pe parcurs. Art in America: Favoritul nostru este Pavilionul românesc, O retrospectivă Imaterială a Bienalei de la Veneția, de Alexandra Pirici și Manuel Pelmuș… Toate acestea sunt o reală reflecție a impactului pe care un proiect artistic curajos și cu un concept puternic îl poate avea pe scena internațională.
Bienala de la Veneția își închide porțile într-o săptămână, timp în care publicul mai are ocazia să trăiască experiența proiectului O retrospectivă Imaterială a Bienalei de la Veneția din Pavilionul României.
Autori: Alexandra Pirici şi Manuel Pelmuş
Performeri: Diana Spiridon, Cristi Nanculescu, Laura Andrei, Paul Dunca, Mircea Ghinea, Paula Gherghe, Rolando Matsangos, Beniamin Boar, Jean Lorin Sterian, Maria Mora, Bogdan Drăgănescu, Arcadie Rusu, Ioana Marchidan, Gilda Stan, Serghei Chiviriga, Cristina Toma, Cristina Găvruş, Carmen Coțofană, Maria Baroncea, Alex Secăreanu, Vlad Nemeş, Vlad Basalici, Iuliana Stoianescu, Larisa Crunțeanu
Curator: Raluca Voinea
Coordonare proiect: Corina Bucea
Comisar: Monica Morariu
Vice-comisar: Alexandru Damian
Design: Nona Inescu
Mulțumiri: Brynjar Abel Bandlien, Christine Boehler, Eduard Constantin, Andrei Dinu, Andrei Gavril, Daria Ghiu, Monica Joița, Mihail Macovei, Otilia Mihalcea, Anca Mihuleț, Vlad Morariu, Ciprian Mureşan, Timotei Nădăşan, Laura Oprea, Livia Pancu, Dan Perjovschi, Irina Radu, Cosmin Ţapu, Heide Wihrheim
Organizatori: Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român
Producător: tranzit.ro/ Bucureşti
Parteneri: Căminul Cultural, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti
Cu sprijinul Fundației ERSTE
www.facebook.com/AnImmaterialRetrospectiveOfTheVeniceBiennale
issuu.com/an_immaterial_retrospective/docs/shortguide