cu sisteme de asistare la franare
Studiile UE arată că, prin echiparea autovehiculelor cu sisteme de asistare la frânare, se pot evitata anual, în Europa, până la 1.100 de accidente fatale în care sunt implicaţi pietoni. Conform directivei UE, intrată în vigoare la finalul anului trecut, toate modelele de autoturisme şi autoutilitare uşoare din UE trebuie să fie echipate standard cu sisteme de asistare la frânare. Mai mult, din 24 februarie 2011, această reglementare se va aplica şi tuturor autovehiculelor noi. Prevederile sunt incluse în noua directivă UE ce urmăreşte îmbunătăţirea gradului de protecţie a pietonilor aflaţi în trafic.
Sistemele de asistare la frânare reduc pericolul de accidentare a pietonilor şi sprijină evitarea coliziunilor din spate. Sistemul de asistare la frânare oferă sprijin în cazul frânării de urgenţă: dacă şoferul apasă brusc pedala de frână, sistemul consideră că este vorba despre o situaţie de urgenţă. Presiunea de frânare creşte imediat, îmbunătăţind astfel procesul de frânare. Distanţa de oprire va fi redusă, evitându-se astfel coliziunile.
Studiile Bosch efectuate prin intermediul bazei de date pentru accidente GIDAS (German In-Depth Accident Study) indică faptul că, în cazul accidentelor din Germania soldate cu victime umane, aproape o treime dintre şoferi nu au frânat înainte de coliziune, iar jumătate nu au folosit capacitatea maximă de frânare a autovehiculului. Astfel, pentru a preîntâmpina situaţii asemănătoare, sistemul de frânare de urgenţă cu funcţie de anticipare dezvoltat de Bosch, asistă şoferul în trei etape. Prin intermediul funcţiei de avertizare la coliziune, sistemul recunoaşte un potenţial obstacol şi avertizează şoferul – mai întâi acustic sau vizual, apoi printr-o scurtă acţionare a frânelor. Dacă şoferul reacţionează şi frânează, presiunea de frânare este adaptată prin intermediul sistemului de asistare la frânare în caz de urgenţă cu funcţie de anticipare, astfel încât şoferul să nu intre în coliziune cu respectivul obstacol. În cazul în care şoferul nu reacţionează deloc şi dacă impactul nu mai poate fi evitat, sistemul frânează cu forţă maximă, cu puţin timp înainte de coliziune. O analiză derulată de Bosch în baza de date GIDAS indică faptul că, prin intermediul unui sistem de frânare de urgenţă cu funcţie de anticipare, ar putea fi evitate aproximativ trei din patru colizuni din spate, soldate cu victime umane.
În prezent, obiectivul industriei de autovehicule este dezvoltarea unor sisteme cu funcţie de anticipare care, prin intermediul unor senzori radar şi video, să analizeze traficul existent în faţa autovehiculului. „Sistemele de frânare de urgenţă lansate ulterior vor interpreta situaţia din trafic şi vor oferi şoferului un sprijin inteligent în procesul de frânare”, afirmă dr. Werner Struth, directorul departamentului Sisteme de Control al Şasiului din cadrul Bosch. „Astfel de sisteme vor fi tot mai des integrate în următorii ani în cadrul autovehiculelor. Din 2010, acest sistem fabricat de Bosch va intra în producţia de serie pentru autovehiculele Audi”.
Directiva UE care vizează „creşterea protecţiei pietonilor şi a altor participanţi la trafic” include, pe lângă obligativitatea echipării autovehiculelor cu sistemul de asistare la frânare, şi unele prevederi mai stricte referitoare la aprobarea unor bare de protecţie suplimentare şi a sistemelor frontale de protecţie. Acest fapt urmăreşte reducerea pericolului de accidentare a pietonilor sau bicicliştilor în cazul unei coliziuni. Directiva urmăreşte sporirea nivelului de siguranţă în trafic. Aceasta prevede ca toate autovehiculele să fie echipate treptat, până în noiembrie 2014, cu programul electronic de stabilitate (ESP®). De asemenea, autovehiculele utilitare trebuie să fie echipate suplimentar, începând cu anul 2015, cu sisteme de frânare de urgenţă cu funcţie de anticipare, precum şi cu sisteme de asistare la menţinerea benzii de rulare.
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}