- sâmbătă, 19 mai, la ora 23.00, pe TVR 1, puteți vedea un documentar road-movie realizat de Cornel Mihalache cu întoarcere la locul naşterii unui mare film românesc „reconstituirea Reconstituirii” . Un document de televiziune care ne dezvăluie culisele filmării și ne aduce mărturii inedite despre felul în care lucra regizorul Lucian Pintilie
Vladimir Găitan, George Mihăiţă, Ileana Popovici, George Constantin şi Ernest Maftei vorbesc despre film, filmări şi timpurile în care a fost realizată „Reconstituirea”. În film au mai jucat regretaţii George Constantin şi Emil Botta.
- duminică, 20 mai, la ora 13.10, „Reconstituirea” pe TVR 2
„Reconstituirea” este considerat cel mai bun film românesc din toate timpurile, de către Asociația Criticilor Români de Film.
Lucian Pintilie relatează anchetarea (reconstituirea) unei bătăi între doi tineri. Prin actele de o crasă stupiditate miliţienească, ce pot fi considerată veritabile scene de comedie neagră, se produce tragedia unei lovituri mortale chiar sub ochii investigatorilor. La scurt timp de la lansarea din 1968, filmul a fost interzis şi a fost relansat în 1990. Scenariul a fost scris după nuvela omonimă a lui Horia Pătrașcu, textul literar bazându-se pe un fapt real.
„Serile de teatru antic” au reprezentat în analele „Teatrului Dramatic Ovidius” un moment important care îşi găseşte în prezent continuitatea prin organizarea, începând din anul 2016, a Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile cetăţii”
Casa de Producție TVR și „Teatrul de Stat Constanța” vă invită să urmăriți OVIDIUS IN LOVE, Jurnalul unui exilat îndrăgostit, un spectacol de Alexander Hausvater după texte de Marin Mincu
Scenografia: Maria Miu
Muzica: Mircea Kiraly
Coregrafia: Lóránt András
Light design: Lucian Moga
Asistent de regie: Maria Lupu
Grafică: Diana Sav
Distribuția: Constantin Florescu, Georgiana Mazilescu, Mara Opriș, Marian Adochiței, Georgiana Rusu, Cristian Osoloș, Laura Iordan, Florina Stănculeț, Laura Crăciun, Alina Manțu, Cosmin Mihale, Adrian Dumitrescu Narator, Maria Țeișanu, Norbert Boda, Robert Danci, Diana Vieriu, Diana Orezeanu, Iulia Mihalcea, Cristina Munteanu, Ionuț Rusu, Alexandru Medveghi,Teodor Marcu, Alexandru Iacov, Răzvan Radu, Alexandra Câinaru, Ștefan Beneheș, Daria Panaite, Gabriel Sandu, Roberto Savu, Ingryd Segher
Manager de proiect: Dana Dumitrescu
Director artistic al proiectului: Iulian Enache
Responsabil financiar al proiectului: Lucia Radu
Proiect finanțat de Primăria Municipiului Constanța
Proiect Cultural: ”Bimilenar Ovidius”
Echipa TVR
Producător:Tudor Chirilă
Sunet: Valentin Bartolomeu, Radu Paraschivescu
Postprocesare sunet: Florin Mihai Milian
Montaj: Robert Kallos
Regia TV: Cornel Mihalache
Alexander Hausvater: „Spectacolul se adresează numai ACELUI OM CARE ARE CREIER, ARE SUFLET ŞI ARE ORGANE SEXUALE. Cine nu are aceste trei lucruri să nu vină!”
Alexander Hausvater a sosit ca o furtună în teatrul din Constanţa. A venit să dărâme tabuuri şi comodităţi, a venit să mute zidurile cu gândul şi să schimbe mentalitatea actorilor. A venit să-i facă să muncească până la epuizare, să-i determine să descopere în ei ceea ce nu ştiau că există. Într-o simplă sală de repetiţii, cu un afiş care îi îndeamnă pe toţi cei ce intră să lase afară nu orice speranţă, ci orice telefon mobil, a creat Tomisul ce-l întâmpina pe Ovidius, o lume plină de viaţă, sălbatică şi violentă, o lume cu oameni adevăraţi, de iubit sau de urât, de iubit şi de urât, de iubit şi de iubit, în cele din urmă.
„Este un spectacol în care se creează o ţară. Care nu are nicio legătură cu o ţară posomorâtă, cu un guvern de doi bani, cu oameni care urmăresc guvernul de doi bani. Este o ţară care promite să se realizeze pentru că are un potenţial absolut extraordinar. Această ţară, pe care nu o numim, care va veni din aceşti geţi, are tot potenţialul să devină cea mai extraordinară ţară imaginabilă. Şi, încet-încet, omul numit Ovidiu, prin dragoste, se transformă într-un get şi devine poetul acestor oameni. Rescrie Metamorfozele, lucrările lui anterioare, bazându-se pe personaje întâlnite în acest oraş, devenind primul, poate şi cel mai important scriitor al acestei naţiuni”.
Identificându-se într-o oarecare măsură cu personajul Ovidius, pe care a ales să-l creeze cerând tuturor să uite de acel Ovidius încremenit în istorie, în legendă şi în piatră, Hausvater a venit la Tomis păşind într-un mit şi decis să-l demistifice.
„Ovidiu este un emigrant, ca şi mine, dar eu am ales să emigrez, paradoxal, în propria mea ţară, în care m-am născut. El nu a ales. El trăieşte în această ţară, după creaţia mea şi a lui Mincu, ca să se schimbe, ca să înţeleagă că tot ce a scris înainte a fost scris fără experienţa vieţii. El a scris poezii de dragoste dar nu a iubit niciodată!!! A scris despre oameni, dar n-a cunoscut omul pe stradă, în casa lui, la suferinţă şi la bucurii! Aici el cunoaşte o femeie care îl introduce în comunitatea Tomisului, şi scrie pentru prima oară ce vede, ce aude, ce trăieşte, nu termeni teoretici care există numai în imaginaţia lui. Deodată, opera lui în limba latină, cam moartă, total imitativă după cea grecească, devine, în limba getă, reală, o mărturie a existenţei lui şi a oamenilor de aici”.
Alexander Hausvater şi Marin Mincu – o întâlnire creatoare:
„Ne-am întâlnit şi ne-am împrietenit. Doi oameni complet diferiţi, din medii total diferite, aveam în comun faptul că eram singuratici. Amândoi. Neacceptaţi de cei care conduc teatrul, pe de o parte, sau literatura, de cealaltă parte. Am început să lucrăm la dramatizarea şi montarea romanului său „Jurnalul lui Dracula”, iar prin acea montare, din 2008, de la Satu Mare, am ajuns la o intimitate cu el; mi-am dat seama de acest fapt pentru că reacţia lui la acel spectacol a fost de nedescris: n-a putut să vorbească, şi e greu de închipuit un Mincu să nu poată vorbi, era total în lacrimi, iar soţia lui mi-a spus „domnule Hausvater, după atâţia ani de căsnicie, văd acum că îl înţelegeţi mai bine decât mine pe soţul meu…”.
El n-a crezut că cineva poate să ia idei, metafore sau viziuni literare şi să le transforme în imagini, sunete, care, îmbinate, să ofere o experienţă imediată. La vremea aceea el lucra la „Jurnalul lui Ovidiu”, îmi povestea despre romanul său, mă întreba ce cred despre Ovidiu, iar eu, care citisem ceva, îmi dădusem seama că Ovidiu este un bun personaj despre care să citeşti tot ce se poate, din punct de vedere biografic şi istoric, şi apoi să uiţi totul şi să-l faci să trăiască”.
Imediat după spectacol puteți urmări un documentar despre Festivalul Internațional de Teatru „Miturile cetății”, de la Constanța
Filmul surprinde pregătirile pentru spectacole, cu scene din culise si interviuri, culminând cu maratonul din ultimele patru zile când au avut loc cele două reprezentații cu „Metamorfoze”, pe scena amenajată între Portul Tomis, Poarta 1 și malul Mării Negre.
realizator și producător – Marius Avădani
postprocesare sunet – George Craioveanu
Program de difuzare spectacol + documentar:
TVR Internațional: vineri, 18 mai, ora 23.10, sâmbătă, 19 mai, ora 16.00
TVR 3: sâmbătă, 19 mai, ora 20.00
Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe
canalele TVR și online pe www.tvrplus.ro
Producător coordonator: DEMETER András István