De luni, 5 noiembrie, ora 23.00,
TVR Cultural începe de luni seară, de la ora 23.00, difuzarea seriei de scurt-metraje Decalogul care explorează, prin intermediul unor povestiri desfăşurate în Polonia anilor ’80, posibilele semnificaţii ale celor Zece Porunci. Acestea nu sunt citate nicăieri, nici pe generic, nici în cuprinsul filmelor, telespectatorul având libertatea de a le identifica singur, de a-şi pune întrebări şi de a căuta propriile sale răspunsuri. Serialul, format din 10 episoade/părţi, este cea mai aclamată şi premiată creaţie a lui Kieślowski, despre care regizorul vorbea astfel: „Am realizat zece filme, ceea ce nu e rău deloc. Cred că ele tratează subiecte importante. Am făcut un film despre crimă şi despre iubire, am făcut un film despre singurătate şi despre Dumnezeu, am făcut un film despre frică şi despre ură, am făcut un film despre gelozie, de fapt, filme despre sentimente şi lucruri simple”.
Fiecare episod are propria sa distribuţie aşa încât fiecare poate fi considerat un film de sine stătător. Primul episod, Decalog, unu (DEKALOG, JEDEN -Polonia, 1989), poartă semnătura lui Krzysztof Kieslowski şi îi reuneşte în distribuţie pe: Henryk Baranowski, Wojciech Klata, Maja Komorowska.
Decalogul (1988), seria de zece filme de scurt metraj a căror acţiune este plasată într-un bloc de apartamente din Varşovia, a fost creat pentru televiziunea poloneză cu fonduri din RFG; este unul din cele mai lăudate cicluri de filme din toate timpurile. Scrise de Kieślowski şi Piesiewicz, cele zece episoade de o oră fuseseră iniţial destinate să fie regizate de zece regizori diferiţi, dar Kieślowski nu a vrut să cedeze controlul asupra proiectului. În final, fiecare episod a avut alt regizor de imagine. Episoadele 5 şi 6 au fost filmate şi într-o versiune de lung-metraj şi lansate sub numele de „Un scurt film despre omor”, respectiv „Un scurt film despre iubire”. Kieślowski avea de gând să filmeze şi o versiune lungă a episodului 9 sub titlul „Un scurt film despre gelozie”, dar oboseala l-a împiedicat în cele din urmă să realizeze ceea ce ar fi reprezentat al treisprezecelea său film în mai puţin de un an.
Printre premiile adunate de seria poloneză se numără: premiul FIPRESCI, Festivalul Filmului de la Veneţia în 1989, premiul OCIC, la Festivalul de la San Sebastian, tot în 1989, precum şi alte 6 premii internaţionale.
Mai jos găsiţi un rezumat al celor 10 episoade ale seriei Decalogul:
Decalog 1: Eu sunt Domnul Dumnezeul Tău; să nu ai alţi dumnezei afară de Mine.
Un copil excepţional de inteligent, Pavel, găseşte pe stradă un câine mort, lucru care îi declanşează o întreagă serie de întrebări legate de viaţă şi de moarte, la care nu poate găsi răspuns. În plus, familia face ca lucrurile să fie şi mai complicate, pentru că mătuşa sa încearcă să-l educe pe Pavel în spirit religios în timp ce tatăl, dimpotrivă, vrea ca fiul său să gândească extrem de pragmatic şi ştiinţific.
Decalog 2: Să nu iei numele Domnului în deşert.
Un om este foarte grav bolnav, internat în spital. Soţia lui încearcă să afle de la medicul curant dacă sunt şanse ca soţul ei să supravieţuiască. Femeia are motive foarte importante să afle ce urmează să se întâmple cu soţul ei de a cărui supravieţuire depind foarte multe lucruri. Din păcate, întreaga situaţie este extrem de complicată, iar deciziile trebuie luate fără a ţine seama de consecinţe.
Decalog 3: Adu-ţi aminte de ziua Domnului şi o cinsteşte.
În Ajunul Crăciunului, Janusz, sub pretextul că i-a fost furată maşina, îşi părăseşte familia pentru a se întâlni cu o veche iubită, Eva, care, chipurile, susţine că i-a dispărut bărbatul. Cei doi petrec noaptea de Ajun căutând prin toate spitalele şi morgile din oraş. Filmul explorează extremele la care poate ajunge o persoană singură, care resimte acut această singurătate în preajma sărbătorilor.
Decalog 4: Cinsteşte pe tatăl şi pe mama ta.
Când tatăl său pleacă într-o călătorie, Anka găseşte un plic pe care acesta l-a lăsat fiicei cu instrucţiunile de a fi deschis după moartea sa. În plic se află o scrisoare de la mama Ankăi, moartă cu mai mult timp în urmă, scrisoare care conţine informaţii tulburătoare şi dramatice pe care tânăra nu le ştia. Citind scrisoarea, Anka începe să-şi schimbe părerea despre părinţii pe care crezuse că-i cunoaşte foarte bine…
Decalog 5: Să nu ucizi.
Un tânăr omoară un şofer de taxi, aparent la întâmplare. Un avocat debutant preia cazul din oficiu, dar, în ciuda eforturilor sale, clientul său este condamnat la moarte. Acest lucru îi zdruncină serios încrederea în propria sa abilitate ca avocat, dar şi în sistemul juridic. Situaţia extrem de complexă a acestui film şi mesajul dat lui a influenţat puternic opinia telespectatorilor şi a stat la baza discuţiilor publice pentru abolirea pedepsei cu moartea în Polonia.
Decalog 6: Să nu fii desfrânat.
Un individ singur îşi petrece timpul spionându-şi frumoasa vecină prin telescop. Încercând să-i atragă atenţia, tânărul începe să-i fure femeii corespondenţa şi să intervină în viaţa ei amoroasă. Încet, încet, dorinţa lui devine aproape o obsesie, adâncimea sentimentelor lui nefiind uşor de exprimat.
Decalog 7: Să nu furi.
Tânăra Majka, chiar dacă este doar o şcolăriţă, rămâne însărcinată. Pentru a evita un scandal, mama ei declară că micuţul este copilul ei, fratele Majkai. Ani mai târziu, Majka simte că mama ei i-a furat copilul şi este gata să facă orice să-l ia înapoi.
Decalog 8: Să nu ridici mărturie mincinoasă împotriva aproapelui tău.
Elisabeth Lorenc a venit din America să facă cercetări despre evreii din Polonia care au supravieţuit războiului. Ea o cunoaşte pe Zofia, o profesoară de etică şi prin intermediul ei află o întâmplare reală din acele vremuri care-i zdrucină ideile de până atunci şi care-i provoacă o mare dilemă morală.
Decalog 9: Să nu pofteşti la nevasta altuia.
Un eminent chirurg şi profesor află că a devenit impotent, aşa că îşi încurajează nevasta să aibă o relaţie cu un alt bărbat. Cu toate acestea, când descoperă că femeia i-a urmat sfatul şi are o legătură cu unul dintre studenţii săi, soţul devine gelos şi începe să-şi urmărească nevasta şi să facă planuri de răzbunare.
Decalog 10: Să nu pofteşti nimic din ce este al aproapelui tău.
După moartea tatălui, doi fraţi descoperă că le-a rămas moştenire de la acesta o colecţie de timbre extrem de rară şi valoroasă, o adevărată comoară. Înainte de a decide cum să o valorifice, cei doi încearcă să rezolve o altă problemă şi anume să găsească o cale de a recupera unul dintre cele mai valoroase timbre care fusese împrumutat şi care acum lipsea.
{mosloadposition user10}