Achiziționarea programatică a spațiilor publicitare se află pe un trend ascendent în continuare, profitând de creșterea accesibilității la platformele tehnologice ce permit o astfel de tranzacționare. Cătălin Emilian, Country Manager RTB House, consideră că publicitatea programatică va domina marketingul și în 2018.
Publicitatea programatică a fost, inițial, un instrument practic pentru monetizarea afișărilor care nu erau vândute prin dealuri directe, dar a devenit, în timp, una dintre principalele atracții pentru bugetele investite în marketing chiar și de către cele mai mari branduri.
Investirea bugetului în publicitatea programatică vede o creștere din ce în ce mai mare. Potrivit Zenith Programmatic Marketing, procentul spațiilor publicitare cumpărate bazându-se pe modelul programatic va crește până la 67% în 2019. Industria va avea o creștere a valorii de până la 85 de miliarde de dolari.
Publicitatea programatică permite brandurilor să se adreseze audienței potrivite, în contextul potrivit, în funcție de datele pe care le are despre audiența respectivă. Iată trendurile pe 2018 pentru această ramură a marketingului online:
Inteligența artificială devine și mai populară
Inteligența artificială s-a dezvoltat foarte mult și a devenit un standard într-o multitudine de industrii, inclusiv în advertising. Prin urmare, avantajul competitiv pe care îl vor avea companiile ce utilizează inteligența artificială va crește considerabil în raport cu cele care încă nu au făcut saltul tehnologic.
Tradiționala “machine learning” va fi în curând depășită de versiuni mai avansate, precum deep learning. Deep learning reprezintă o ramură inovatoare a inteligenței artificiale. Aceasta urmărește dezvoltarea algoritmilor care imită funcționarea creierului uman, procesând date și luând decizii într-un mod similar acestuia.
Sectorul de publicitate va vedea o aplicare din ce în ce mai frecventă a modelelor programatice de cumpărare. Dezvoltarea algoritmilor self-learning poate duce la cumpărarea inteligentă, licitând în timp real și procesând miliarde de date pentru a lua decizia optimă în doar câteva secunde.
Publisherii vor coopta noi parteneri
2018 vine cu schimbări importante în raportul publisher- client de publicitate. Un ad blocker nativ va fi implementat în browserul Chrome începând din februarie. Google, ca membru al Coalition for Better Ads va începe să blocheze reclamele deranjante și intruzive, iar criteriile vor fi foarte stricte.
Această decizie va asigura plasări de reclame de calitate mai bună pentru advertiseri, iar industria va trebui să se adapteze. Agențiile de publicitate vor trebui să fie selective și atente în momentul în care afișează reclame, pentru că și cea mai mică eroare poate rezulta în blocarea reclamei. Prin urmare, companiile vor fi nevoite să țină cont de regulile stipulate de Coalition for Better Ads și să discute cu publisherii pentru a evita orice tip de neînțelegeri.
O altă îmbunătățire importantă e reprezentată de proiectul Authorized Digital Sellers, care are scopul de a crește transparența în ecosistemul advertisingului programatic. E deja folosit de site-urile de top din toată lumea, pentru a controla mai bine canalele de vânzare, și va deveni un standard peste tot în curând.
Noi opțiuni de licitare
În 2016 și 2017, direcția în care se mergea pentru gestionarea licitațiilor era zona de header bidding. A crescut în popularitate datorită soluției prietenoase oferite atât advertiserilor, cât și publisherilor, fiind cea mai bună variantă pentru o monetizare mai eficientă a spațiului publicitar disponibil. Are, însă, un minus – încetinește încărcarea paginilor web.
Server-Side Bidding (SSB) rezolvă această problemă. Partea de licitare nu mai are loc la nivelul browserului utilizatorului, lucru care accelerează timpul de încărcare a site-ului și îmbunătățește experiența pe care o are utilizatorul. Totuși, partea de Server-Side Bidding este o soluție ce consumă foarte multe resurse, necesitând o infrastructură tehnică superioară. Momentan, doar jucătorii mari folosesc acest tip de tehnologie, dar este de așteptat o creștere a utilizării în perioada următoare.
Ce urmează?
Cumpărarea programatică a spațiului publicitar va continua să fie o tehnologie adaptabilă, în continuă dezvoltare. Ne aflăm în mijlocul ascensiunii unor trenduri digitale globale, care pot modifica total modul în care percepem cumpărarea de reclame.
Publisherii, clienții de publicitate și utilizatorii obișnuiți vor experimenta din ce în ce mai mult aceste schimbări. Anul 2018 promite să ducă industria cu un pas înainte și ne așteptăm ca publicitatea programatică să devină mai populară ca niciodată.