Tehnologiile sociale devin realitate în procesul de recrutare
În 2014, numeroase organizaţii au folosit rețelele sociale în procesul de recrutare, dezvoltare şi implementare. Conform rezultatelor unui studiu realizat la nivel global, pe care Adecco le anunţa în toamna anului trecut, 56% dintre cei care îşi caută joburi utilizează social media. Astfel, se aşteaptă ca în anul 2015, domeniul resurselor umane să -şi extindă procesele de recrutare tot mai mult în această arie.
Totodată, în 2015 se aşteaptă şi o extindere a aplicaţiilor mobile în domeniul resurselor umane. Aşa cum există aplicaţii prin care poţi chema un taxi sau plăti facturile, vor exista tot mai multe aplicații ce se vor putea utiliza în procesul de recrutare. De asemenea, departamentele de HR vor utiliza aplicaţii în procesul de autoînvăţare a angajaţilor sau în trimiterea newsletter-elor.
Adecco anunţa rezultatele unui studiu din 2014 conform cărora 57% dintre angajatori consideră că dezvoltarea canalelor social media în afaceri sunt un factor important în procesul de recrutare. Având în vedere că şi generaţiile ce provin din perioada 1977- 1997 au o adaptabilitate tot mai mare la noile tehnologii, 2015 se anunţă a fi un an în care recrutarea prin intermediul reţelelor de socializare va fi tot mai folosită. La bază stă şi raportul realizat de Facebook, care arată că cea mai mare creştere demografică a canalelor de Youtube şi Google+ aparţine grupei de vârstă 45-54 de ani. “Există instrumente şi pentru zona muncitorilor. Începe să dispară tot mai mult acest CV cu pix şi hârtie pe care lumea îl completează. Avem campanii de recrutare cu un instrument similar iPad-ului, pe care candidaţii îl completează, oameni cu clase primare sau absolvenţi de liceu, iar datele lor sunt trecute în baza de date”, declară Florin Godean, Country Manager Adecco România.
Privind imaginea de ansamblu, am identificat principalele tendinţe în domeniul resurselor umane ce vor dicta viitoarele mişcări în piaţă.
1. Angajaţii devin ambasadori ai brandului
Se întâmplă frecvent ca angajaţii să posteze pe reţelele de socializare lucruri pozitive despre compania la care lucrează, devenind astfel, ambasadori ai organizaţiei. Există companii care, de exemplu, au conceput newsletter-ul astfel încât personalul să poată distribui conţinutului lui mai uşor pe conturile de socializare. Adecco remarcă, astfel, o încurajare a ambasadorilor din partea companiilor.
2. Device-urile, tot mai des utilizate la serviciu
În 2015, numărul gadget-urile personale utilizate la locul de muncă va creşte. Adecco preconizează că mai mult de jumătate dintre angajații români ar fi dispuşi să utilizeze la locul de muncă gadget-urile portabile. Acest lucru se întâmplă cu atât mai mult cu cât acestea le-ar permite să-şi facă treaba mai uşor. Însă nu trebuie uitată atenția către productivitate.
3. Aplicaţii şi "Social Learning" vor devin o normalitate
Un alt studiu anunţă că, estimativ, până în anul 2017, 25% dintre organizaţii vor avea propriul lor magazin de aplicaţii destinate angajaţilor. Astfel, Adecco prevede că în viitor, marile companii vor avea un proces propriu de auto-pregătire a angajaţilor, datorită aplicaţiilor mobile.
4. "Data Analytics" este viitoarea cale de recrutare
Candidaţii care vor trece prin procesul de recrutare nu vor fi analizaţi doar prin prisma calităţii lor de a se vinde, a conturilor de Facebook, Linkedin sau Twitter, aşa cum se practică acum. Ei vor fi analizaţi şi prin prisma activităţilor pe care le desfăşoară pe site-urile de specializare sau a forumurilor. Astfel, Adecco remarcă un interes mai mare al companiilor de a cunoaşte mai detaliat viitorii potenţiali angajaţi.
5. Activităţile de recreere devin un instrument de angajament
S-a scris că 70% dintre angajaţii americani au un nivel scăzut de angajament faţă de locul de muncă. În România încă nu există un procentaj clar, dar cu siguranță, din experiența proprie, ne confruntam si noi cu astfel de repere. Astfel, departamentele de HR sunt nevoite să găsească diverse modalităţi prin care angajaţii să se simtă mai apropiaţi de companie. Cu alte cuvinte, în anul 2015, se aşteaptă ca HR-ul să se folosească de uneltele de entertainment, de diverse jocuri, pentru a creşte nivelul de implicare al angajaţilor.