Duse sunt zilele când o femeie apărea coafata şi fardata „de razboi” de la prímele ore ale dimineţii. Astăzi accentul este pe natural, pe o frumuseţe care accentuează trăsăturile fără a mai apela la trucuri de faux beauty. Spa-urile au îmbrăţişat şi promovat sănătatea interioară care se translatează şi către exterior printr-o piele curată, luminoasă şi tânără. După ce timp de decenii am asistat la ridicarea unei industrii de frumuseţe total artificială, ce promova pomeţi ridicaţi, sprâncene arcuite în mod nefiresc, buze redimensiónate, păr şi unghii ataşate sau burţi liposuctionate, în ultimii ani s-a înregistrat o resurecţie a tratamentelor spa non-invazive, low-tech high-touch, care au ca element central naturaleţea şi o stare de bine completă. Produsele organice, nutriţia raw-vegan şi produsele cosmetice destínate să creeze imaginea unei frumuseţi nealterate de bisturiu , au cunoscut o creştere economică semnificativă.
Dar ce este de asemenea propriu epocii Facebook meets Instagram meets Snapchat este cantitatea imensă de fotografii pe care oamenii şi le fac şi le împărtăşesc unii altora. Selfie va mai rămâne o vreme în trenduri, de asemenea. O dată cu cantitatea mare de fotografie personală împărtăşită pe canalele media este evident că a arăta bine a devenit de asemenea o necesitate 24/24. Spa-urile devin astfel punctele hoţ, cu terapii prietenoase, utilizarea ştiinţei şi tehnologiei în tratamente non-invazive care promovează ideea de frumuseţe back-to –basics, naturală şi caldă.
Ce vor putea face spa-urile pentru a împleti aceste două tendinţe:
a) Introducerea unor linii de produse cu ingredienţi organici
Anul trecut vânzarea de produse cu terminología „natural” inclusă a crescut cu 15% conform unei companii de statistici, cu Asia fiind principalul jucător pe piaţa furnizorilor de ingrediente organice (35% din producţia totală). Linii că Sodashi, Sundari, Eminence, The Organic Pharmacy au devenit foarte căutate, în detrimentul liniilor mai tehnice, derívate din îngrijirea post-medicala, cum ar fi Filorga, Dermalogica sau Intraceuticals. La Spa d´Or Braşov brandul principal de produse este Sundari, introdus şi la Burj al-Arab spa, cu ingrediente naturale, completat de linia ayurvedica Buddha Bar şi un brand australian pentru bărbaţi, tot cu ingrediente organice. Oamenii petrec din ce în ce mai puţin timp în aer liber şi au nevoie de produse care să simuleze condiţiile de vitaminizare şi regenerare a pielii proprii statului în aer liber. Sunt atenţi şi informaţi în legătură cu ceea ce le atinge faţa şi corpul. Dacă înainte munca unei cosmeticiene se rezumă la a pune într-o anumită ordine produsele cosmetice pe faţă, acum este vorba de mult mai mult. Fiecare aplicaţie necesita şi o explicaţie, iar cunoştinţele cu privire la beneficii, metode de folosire, provenienţa şi metodele de producţie ale produselor în cauză au devenit imperios necesare, de asemenea. Produsele potenţial toxice, cu concentraţii ridicate de chimicale sau care dăunează mediului sunt evitate. Environmental Working Group a lansat rezultatele unui studiu conform 1 din 5 produse au legătură cu producerea unui tip de cancer, trăgând astfel un semnal de alarmă în legătură cu ceea ce folosim: „80% dintre produse conţin impurităţi periculoase, în timp de 56% conţin substanţe ce măresc penetrarea în piele în mod artificial”.
b) Tratamente de înfrumuseţare non-invazive
Frumuseţea clean, naturală domina şi podiumurile de prezentare. Aproape fiecare model din prezentările 2014 a fost discret machiată, par coafat subtil, piele strălucitoare. Meniurile spa vor include ritualuri de îngrijire pentru mâini şi picioare, îngrijirea scalpului care nu mai este apanajul saloanelor ci devine un ritual spa, gomaje şi tratamente derívate din tehnicile milenare de îngrijire ayurvedica ce folosesc puterea uleiurilor esenţiale, terapii ce încorporează gemología (tratamente cu pietre semipreţioase), ingrediente potente şi rare ca neem-ul, tamanu, manuka, combinaţii de masaj ce detensionează punctele energetice, acupunctură. Spa-urile pot încorpora meniuri de terapii aromaterapeutice, tratamente cu jad sau cristale de quartz, masaje cu obsidian sau măşti de păr incluse în tratamente cosmetice, pe bază de nucă de cocos sau ulei marocan. Blend-urile, amestecurile de plante ce stau la baza creării produselor de aromaterapie au devenit mult mai personalizabile: oaspeţii pot selecta amestecurile dorite în funcţie de starea lor în momentul respectiv. Întrucât abordarea spa-urilor a devenit holística, este normal să se ţină seama de alegerile intuitive şi emoţionale pe care oaspeţii le fac. Întrebarea cheie este ´cum vrei să te simţi astăzi?´.
La Tsarsky spa la Kiev, am creat cu divizia de consultanţă Spa d´or Consulting un meniu semnătură pe care accentul este pe alegeri intuitive. Am introdus Aura-Soma, un tratament de citire a energiei în funcţie de culori (oaspetele selectează 4 sticle cu mixuri colorate care sunt apoi interpretate) şi 4 ritualuri semnătura create în funcţie de fazele lunii, din care clientul va alege intuitiv în funcţie de trigger words folosite în descriere-cuvinte menite să genereze o anumită stare.
c) Nutriţie corespunzătoare şi includerea de meniuri healthy şi raw vegan
Colaborarea cu un nutriţionist spa a devenit un must. Frumuseţea a devenit o problemă de piele, de păr, de unghii sănătoase, de kilograme corect împărţite între masă musculară şi masa grasă. Spa-urile pot oferi sesiuni de coaching în nutriţie, prescrierea de diete personalízate şi chiar catering de mese sănătoase în urma unor colaborări cu restaurante dedicate. În hoteluri, meniurile vor include Healthy Options, marcate ca atare. Oaspeţii trebuie să se simtă ajutaţi şi încurajaţi în a mânca sănătos. A fi slab şi fără energie, cu o pilee flască, netonifiata şi fără culoare un mai este o opţiune acceptată. O direcţie ascendentă are şi opţiunea unui meniu raw vegan. Există bloguri dedicate acestui tip de a găti, iar spa-urile pot adăuga aceste bloguri în propriul roll, astfel încât oaspeţii să aibă acces la cât mai multă informaţie.
Un loc aparte îl au suplimentii nutritivi. Se estimează că vom observa o creştere vizibilă în acest sector. Suplimentii, folosiţi fie pentru detoxifiere (brandul spa Elemis este probabil cel mai cunoscut dintre cei carea u introdus şi suplimenti alimentari în rândul produselor propuse publicului), fie pentru creşterea imunităţii, conţin minerale şi vitamine. Skin Authority a creat astfel de produse ingurgitabile 100% naturale care aduc un plus de vitamina D. De asemenea, oferă informaţii prin telefon şi indicaţii în legătură cu vitaminele lor, ceea ce este perceput extrem de pozitiv de către public. Să îţi susţii produsul înseamnă să îi oferi credibilitate.
Spa d´Or Consulting oferă servicii de consultanţă şi educaţie în spa. Din 2013 a fost adăugat şi un spa-capsula în portofoliu, menit să ilustreze standardele de calitate propuse. Spa d´Or căuta să menţină şi să extindă portofoliul de servicii, produse şi branduri şi cauta noi oportunităţi care să completeze afacerea. Mai multe informaţii pe www.spador.ro.