Anul trecut, în România existau 1.658 de stații de încărcare pentru 24.691 autoturisme electrice, cu un raport de 14,9 autovehicule per punct de încărcare
Anul acesta, Parlamentul European a aprobat o nouă lege care interzice înregistrarea în Uniunea Europeană a automobilelor cu motoare cu ardere începând cu 2035. În prezent, foarte multe persoane optează pentru o alternativă ecologică ca mijloc de protecție împotriva unei legislații de mediu tot mai stricte. Prin urmare, cota de piață a noilor vehicule electrice înmatriculate a crescut rapid de la 1% din totalul vehiculelor de pasageri din Europa în 2016 la 21% în 2023. Conform Statista, această pondere va crește la 41% până în 2027.
Cu toate acestea, trendul nu este uniform pe toate piețele, iar acest lucru poate fi o provocare pentru țările în care adoptarea vehiculelor electrice a fost lentă. Acesta este și cazul României, unde doar 3% din mașini aveau la sfârșitul anului trecut o motorizare full electric, hibridă sau alternativă.
Deși numărul de puncte de încărcare publice a crescut seminficativ (cu 95% într-un singur an, din 2021 în 2022 la nivel european), oferta este încă insuficientă. La finalul anului 2022, existau 7,7 milioane de vehicule electrice în Europa, dar numai 520.000 de încărcătoare, raportul actual de furnizare fiind de 14,8 vehicule electrice la un încărcător. Potrivit UE, raportul optim de furnizare este de 10 vehicule electrice la un încărcător public.
În prezent, doar două țări europene, Olanda și Austria, îndeplinesc obiectivul UE, cu cinci respectiv nouă vehicule electrice la fiecare încărcător. Potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile și Eurostat, la finalul anului trecut, în România existau 1.658 de stații de încărcare pentru 24.691 autoturisme electrice, un raport de 14,9 autovehicule per punct de încărcare.
“Deși tranziția spre mașini electrice în România este una lentă comparativ cu alte țări din Europa, la distanță semnificativă în ceea ce privește ponderea vehiculelor electrice în parcul auto național, infrastructura necesară s-a dezvoltat relativ proporțional cu cererea, astfel încât România este în prezent în linie cu media europeană în ceea ce privește raportul dintre numărul autoturismelor electrice și cel al stațiilor de încărcare. Parțial o chestiune de mentalitate, dar mai ales de accesibilitate financiară, reticența față de adoptarea mașinilor electrice în România va scădea cu siguranță în următorii ani, costurile de operare, relativ reduse, fiind un avantaj major. Aproape toate mărcile europene, inclusiv Dacia, oferă acum un model electric sau hibrid, iar modelele noi asiatice, care intră pe piața europeană, cum ar fi NIO, Hozon Auto și Geely vor oferi modele de mașini electrice la prețuri accesibile – situație care este de așteptat să accelereze această tendință.” declară Alexandru Pocatilu MRICS, Partner, Crosspoint Valuation.
Având în vedere că mulți utilizatori de vehicule electrice nu au acces la puncte de încărcare la domiciliu, este esențială furnizarea infrastructurii publice. Mulți proprietari au deja un volum semnificativ de locuri de parcare ce permit instalarea stațiilor, ceea ce le oferă oportunitatea de a monetiza un activ, în mare parte subutilizat, consolidând în același timp veniturile potențiale pentru alte facilități prin parteneriate cu CPO-uri (Operatori ai Punctelor de Încărcare, principalii jucători pe piața de infrastructură pentru vehicule electrice).
În timp ce alimentarea cu benzină durează câteva minute, timpul de așteptare pentru a reîncărca un vehicul electric poate varia de la 15 minute la câteva ore. Prin urmare, o locație excelentă care să ofere facilități sau activități și opțiuni de încărcare rapidă sunt elemente-cheie ale unei rețele de încărcare a vehiculelor electrice.
Sectorul imobiliar joacă un rol important în mediul construit, fiind responsabil pentru 40% din emisiile de dioxid de carbon. Astfel, permiterea utilizării vehiculelor electrice în sectorul imobiliar comercial va fi un pas necesar pentru sprijinirea obiectivelor mai largi în materie de climă. În plus, agenția germană ICC estimează că încărcarea vehiculelor la domiciliu va înregistra un trend descendent pe măsură ce cota de piață va crește, ceea ce evidențiază și mai mult necesitatea infrastructurii publice de încărcare pe piețele în care cererea nu este satisfăcută în prezent. În 2021, 42% dintre proprietarii de mașini electrice din mediul urban nu aveau acces la stații de încărcare pentru vehicule la domiciliu. Se preconizează că această cifră va fi mai mică în țările mai dens populate, unde se construiesc blocuri de locuințe colective cu facilități de încărcare.
Acest lucru reprezintă o oportunitate, în special pentru cei care investesc în domeniul imobiliar și care se pot bucura de o piață în creștere prin înființarea de CPO-uri. Pe măsură ce lumea se îndreaptă spre e-mobilitate, soluțiile de încărcare ultra-rapidă, care necesită investiții foarte mari, nu mai sunt o opțiune. Prin urmare, CPO-urile au devenit esențiale pentru succesul ecosistemului vehiculelor electrice. Pentru proprietarii de clădiri comerciale, cu parcări publice, asocierea cu CPO-uri reprezintă o oportunitate de a genera venituri suplimentare. În același timp, este o modalitate de a crește numărul de vizitatori și de a îmbunătăți capacitatea de alimentare a parcărilor cu energie electrică la un cost zero, permițând protejarea activelor în viitor.